عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۴۲۹۹
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۳
حسینی‌اراکی تشریح کرد
یک استاد حوزه با بیان این‌که «از خدا بخواهیم روحیه سخاوت و بخشش را در ما تقویت و روحیه طمع و بخل را از ما بگیرد» گفت: خداوند به زندگی افراد خیّر و کسانی که دست دیگران را می‌گیرند شیرینی و برکت می‌دهد.

عقیق: آیت‌الله حسینی اراکی، با اشاره به این‌که «در قرآن و روایات معصومین(ع) توصیه‌های فراوانی به کمک و تعاون به دیگران شده است» افزود: ائمه(ع) و رسول خدا(ص) نمونه‌های بارز این توصیه‌ها هستند که ابتدا خودشان به آن عمل می‌کردند به طوری که حضرت علی(ع) در نماز انگشتر خود را به نیازمند بخشیدند.

وی خاطرنشان کرد: در قرآن هر جا کلمه نماز آمده کلمه زکات نیز آمده است که این اهمیت صدقات و کمک به دیگران را می‌رساند و کلمه صدقات در قرآن به معنای احسان به نیازمندان و مستحقین جامعه آمده است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به این‌که «نباید صدقه را با منت گذاشتن و اذیت و آزار باطل کرد و از بین برد» گفت: زندگانی ائمه(ع) بهترین نمونه برای ماست به طوری که امام حسن مجتبی(ع) دو بار در زندگی تمام اموالش را در راه خدا به مستمندان دادند یا حضرت زهرا (س) در شب عروسی پیراهن عروسی خود را به نیازمند بخشیدند و این پیام بسیار بزرگی برای ما دارد.

حسینی‌اراکی تصریح کرد: بسیاری از مردم این سخنان را می‌دانند، اما خدا روحیه سخاوت و بخشش به ما دهد و طمع و بخل را از ما بگیرد وگرنه در منابع اسلامی سفارش فراوانی درباره کمک به نیازمندان شده است.

وی با اشاره به آیه قرآن مبنی بر این‌که خداوند می‌فرماید: "آنچه را که خود دوست دارید به نیازمندان بدهید که من آن را جبران می‌کنم" افزود: بذل و بخشش خیر و برکات زیادی دارد که در روایات داریم حاتم طایی مسلمان نبود که خدا او را به بهشت ببرد، زیرا خدا قسم خورده که غیرمسلمان و کافر را به بهشت نمی‌برد، اما او را نه به جهنم برده و نه به بهشت، بلکه در جایی مخصوص قرار داده است، زیرا او اهل بذل و بخشش بود.

این استاد حوزه علمیه با بیان این‌که «برای گسترش روحیه تعاون و کمک به نیازمندان باید آثار و برکات بخشش را به مردم بیان کنیم» اظهار کرد: باید زندگی شیرین افراد خیر را برای مردم بیان کنیم و بگوییم برخی افراد با اینکه ثروت و دارایی دارند، اما زندگی‌شان تلخ است و مشکلات فراوانی دارند در حالی که خداوند به زندگی افراد خیر شیرینی و برکت می‌دهد و در آخرت نیز به آنها رتبه و مقام بالایی عطا می‌کند.

حسینی اراکی یادآور شد: خداوند خود رزاق، کریم، سخی و جواد است و دوست دارد بندگانش نیز اینگونه باشند.

وی یکی دیگر از توصیه‌های قرآن کریم و روایات را ترویج قرض‌الحسنه در میان مومنین عنوان کرد و گفت: خداوند می‌فرماید هر کس می‌خواهد قرض بدهد به من بدهد که دو برابرش می‌کنم و در روایات توصیه‌های فراوانی در این زمینه شده است. البته به فقرا و نیازمندان نیز صبر پیشه کردن و قناعت داشتن توصیه شده است.

این استاد حوزه علمیه در پایان با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) مبنی بر اینکه چهار چیز خوب است، اما از چهار کس خوب‌تر و پسندیده‌تر است، گفت: عدالت خوب است اما از أمرا خوب‌تر، سخاوت خوب است، اما از اغنیاء خوب‌تر و پسندیده‌تر، صبر خوب است، اما از فقرا خوب‌تر، حیا و عفت خوب است که همه داشته باشند اما از زنان پسندیده‌تر و خوب‌تر است.

 

منبع:ایسنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین