۰۴ آذر ۱۴۰۳ ۲۳ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۳۵ : ۲۲
عقیق: بشر همواره در پی یافتن راه کمال و رسیدن به سعادت است و برای این مهم راه های مختلف را آزمایش می کند. از این رو در این نوشتار تاثیر هیپنوتیزم بر کمال آدمی از لسان آیت الله جوادی آملی بیان می شود:
آیا میتوان از راه هیپنوتیزم به کمال رسید؟
هیپنوتیزم راه رسیدن به کمال نیست. گاهی به ضرورت انسان از خواب مصنوعی کمک میگیرد؛ امّا کمال واقعی همان راه صادق و مستقیمی است که همه انبیا پیمودهاند و آن را به دیگران نیز ارائه کردند. اگر انسان راه حق را بشناسد و سپس با اعتدال، در این راه گام بردارد و دیگران را هم با خود ببرد، راه کمال را پیموده است.
وقتی پیمودن راه کمال به این سادگی است، چرا به دنبال هیپنوتیزم و امثال آن باشیم؟! در قرآن کریم آمده است: ﴿لَقَدْ یَسّرْنا القُرآنَ للذّکر﴾[1]؛ ما قرآن را برای یاد حقّ آسان قرار دادیم.
اگر به کارهای بد عادت نکنیم، انجام کارهای خوب بسیار آسان است. کسی که اهل استعمال دخانیات نیست، به آسانی از سیگار و چیزهایی مانند آن دوری میکند، چون جسمِ خود را به آن عادت نداده است. برای او نکشیدن تریاک یا سیگار اصلاً مهم نیست، چون خود را به این سموم عادت نداده است؛ ولی با اعتیاد، این کار بر بدن تحمیل میشود و ترک آن مشکل میگردد. گناهان نیز در حقیقت اینگونهاند. امیرمؤمنان(ع) فرمودند: «تَعَطّروا بالاستغفار لاتفضحنّکم روائح الذّنوب».[2]
عطر دو قسم است: عطر گاهی ظاهری است که استفاده از آن مستحب است، به خصوص هنگام نماز، و گاهی باطنی است که شامّه جان را میپروراند و همان فضیلت و طهارت روح است. امام علی(ع) فرموده است: با استغفار خود را معطّر کنید، وگرنه بوی بد گناه، آبروی شما را میبرد. کسانی که با مکتب اهلبیت(ع) آشنا شدند، به آسانی از گناه میگذرند و اجازه نمیدهند که بوی تعفّن گناه، روح آنها را آلوده سازد.
بنابراین، اگر با این اصول اسلامی آشنا شدیم و سموم ظاهری و باطنی و عطرهای ظاهری و باطنی را شناختیم، دیگر به کارهای غیرطبیعی و غیر عادی، مثل هیپنوتیزم نیازی نداریم.
پی نوشت:
[1] ـ سوره قمر، آیه 17.
[2] ـ وسائل الشیعه، ج 16، ص70منبع:شبستان