۲۹ دی ۱۴۰۳ ۱۹ رجب ۱۴۴۶ - ۱۵ : ۰۲
عقیق: استاد بزرگوار آيت الله خويي درباره ي اجراي حدود شرعي (احکام انتظامي اسلام) که بر عهده ي حاکم شرع ( فقيه جامعه الشرايط ) است ، مي فرمايد : " اين مساله بر پايه دو دليل استوار است: اولا، اجراي حدود - كه در برنامه انتظامي اسلام آمده - همانا در جهت مصلحت همگاني و سلامت جامعه تشريع گرديده است تا جلو فساد گرفته شود و تبهكاري و سركشي و تجاوز نابود و ريشه كن گردد.
و اين مصلحت نميتواند مخصوص به زماني باشد كه معصوم حضور دارد، زيرا وجود معصوم در لزوم رعايت چنين مصلحتي كه منظور سلامت جامعه اسلامي است، مدخليتي ندارد.
و مقتضاي حكمت الهي كه مصلحت را مبناي شريعت و دستورات خود قرار داده، آن است كه اين گونه تشريعات، همگاني و براي هميشه باشد .ثانيا ادله وارده در كتاب و سنت، كه ضرورت اجراي احكام انتظامي را ايجاب ميكند، اصطلاحا اطلاق دارد، و برحسب حجيت «ظواهر الفاظ»، به زمان خاصي اختصاص ندارد.
لذا چه از جهت مصلحت و زيربناي احكام، مساله را بررسي كنيم، يا از جهت اطلاق دليل، هر دو جهت ناظر به تداوم احكام انتظامي اسلام است، و هرگز نميتواند به دوران حضوراختصاص داشته باشد.در نتيجه، اين گونه احكام، تداوم داشته و به قوت خود باقي است و اجراي آن در دوران غيبت نيز دستورشارع است، بلي در اين كه اجراي آن بر عهده چه كساني است، بيان صريحي از شارع نرسيده و از ديدگاه عقل ضروري مينمايد كه مسؤول اجرايي اين گونه احكام، آحاد مردم نيستند، تا آنكه هركس در هر رتبه ومقام، و در هر سطحي از معلومات باشد، بتواند متصدي اجراي حدود شرعي گردد زيرا اين خود، اختلال در نظام است، و مايه درهم ريختگي اوضاع و نابساماني ميگردد.
علاوه آنكه در توقيع شريف آمده: و اما الحوادث الواقعة فارجعوا فيها الي رواة احاديثنا، فانهم حجتي عليكم و انا حجة الله. در پيش آمدها، به راويان حديث ما (كساني كه گفتار ما را ميتوانند گزارش دهند) رجوع كنيد، زيراآنان حجت ما بر شمايند، و ما حجت خدائيم. يعني حجيت آنان به خدا منتهي ميگردد.
و در روايت حفص آمده: «اجراي حدود با كساني است كه شايستگي نظر و فتوي و حكم را دارا باشند.اين گونه روايات به ضميمه دلائلي كه حق حكم نمودن را در دوران غيبت از آن فقها ميداند، به خوبيروشن ميسازد كه اقامه حدود و اجراي احكام انتظامي در عصر غيبت، حق و وظيفه فقهاء ميباشد. »
پی نوشت ها:
کتاب تنقیح - اجتهاد و تقلید ص 419 تا 425
و کتاب مبانی تکملة المنهاج ج 1 ص 224 تا 226 از آیت الله خویی (ره)
بحث ولایت فقیه آیت الله معرفت
منبع:جام
211008