عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۲۵۳۰
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۶
آرزوها باید در چارچوب امکانات، استعدادها، شرایط و ظرفیت باشد وگرنه سر از موهومات در می آورد. امام علی (ع) فرمودند: 'بیشترین ترس من بر شما، از هواپرستی و آرزوهای طولانی است.

عقیق:أَمْ لِلْإِنسَانِ مَا تَمَنَّى* فَلِلَّهِ الْآخِرَةُ وَالْأُولَى* وَکَم مِّن مَّلَکٍ فِی السَّمَاوَاتِ لَا تُغْنِی شَفَاعَتُهُمْ شَیْئًا إِلَّا مِن بَعْدِ أَن یَأْذَنَ اللَّهُ لِمَن یَشَاءُ وَیَرْضَى؛ مگر انسان آنچه را آرزو کند دارد، آن سرا و این سرا از آن خداست، و بسا فرشتگانى که در آسمانهایند [و] شفاعتشان به کارى نیاید مگر پس از آنکه خدا به هر که خواهد و خشنود باشد اذن دهد (نجم، 24-26)
آرزو، عامل و انگیزه حرکت و رشد است. رسول اکرم (ص) فرمودند: "لولا الامل ما رضعت والده ولدها و لا غرس غارس شجرها" (بحار، ج 77، ص 137) اگر آرزو نبود، نه مادری کودک خود را شیر می داد و نه کشاورزی درختی را می کاشت.
حضرت عیسی (ع) پیرمردی را دید که بیل در دست دارد و زمین را شخم می زند، گفت: خدایا! آرزو را از این مرد بگیرد. دید پیرمرد بیل را کنار گذاشت و خوابید. پس از مدتی، حضرت عیسی (ع) از خدا خواست که آرزو به او برگردد، مشاهده کرد که پیرمرد بلند شد و شروع به کار کرد. (بحار، ج 4، ص 38)
آرزوها باید در چارچوب امکانات، استعدادها، شرایط و ظرفیت باشد وگرنه سر از موهومات در می آورد. امام علی (ع) فرمودند: "بیشترین ترس من بر شما، از هواپرستی و آرزوهای طولانی است." (نهج البلاغه، خطبه 28)
در قرآن از بعضی از آرزوها انتقاد و نهی شده است، نظیر کسانی که آرزو داشتند ثروت قارون را داشته باشند و می گفتند: "یا لیت کنا مثل ما اوتی قارون" (قصص، 79)
یا آرزو داشتند مورد ستایش نابجا قرار بگیرند: "یحبون ان یحمدوا بمالم یفعلوا آل" (عمران، 188) یا آرزو دارند بر دیگران برتری داشته باشند. "تلک الدار الاخره نجعلها للذین لایریدون علوا فی الارض" (قصص، 83)
بارها خداوند با جملات "لاتعجبک اموالهم" (توبه، 55 و 85) و "لاتمدن عینیک" (حجر، 88) مومنان را از نگاه ها آرزمندانه به سرمایه داران و مرفهان باز داشته است.
آرزوهایی که به آن نمی رسند:
در قیامت بارها مرجمان یا لیتنی می گویند ولی چه سود: "یا لیتنی کنت ترابا" (نباء، 40) ای کاش خاک بودم! (خاک یک دانه می گیرد و یک خوشه می دهد. خاک فاضلاب می گیرد و آب زلال می دهد؛ ولی بعضی انسان ها جز فساد کاری نمی کنند.)
"یا لیتنی اتخذت مع الرسول سبیلا" (فرقان، 27) ای کاش با پیامبر (ص) یک راهی را انتخاب کرده بودم.
"یا لیتنی لم اوت کتابیه" (حاقه، 26) ای کاش نامه عمل به دستم نمی رسید.
"یا لیتنی قدمت لحیاتی" (فجر، 25) ای کاش برای روز حیاتم که امروز است، چیزی از پیش فرستاده بودم.
"یا لیتنا نرد و لانکذب" (انعام، 27) ای کاش ما به دنیا باز گردانده شده و دیگر تکذیب نمی کردیم.


منبع:قدس

211008

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین