عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۲۵۱۷
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۷
دبیر شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به فضیلت افرادی که با دوای قرآن دردهای خود را علاج می‌کنند گفت: به واسطه این افراد خدا دفع بلا از عالم کند و باران فرو فرستد.

عقیق:آیین افتتاحیه مسابقات قرآنی تلاوت و تسنیم در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

 در این مراسم حجت‌‌الاسلام «رضا غلامی» دبیر شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری طی سخنانی به بیان چند روایت در فضیلت تلاوت انس با قرآن پرداخت و گفت: امام صادق (ع) می‌فرمایند قرآن عهد خداوند به بندگان است، سزاوار است هر مرد و زن مسلمان در هر روز به آن عهد نظر کند. همچنین پیامبر (ص) می‌فرماید هر کس شبی 10 آیه قرآن بخواند از غافلان به حساب نمی‌آید، هر کس 50 آیه بخواند از ذاکران است و هر کس 100 آیه بخواند از مطیعان.

وی با اشاره به لزوم انس بیشتر به قرآن در کشور گفت: در نظام جمهوری اسلامی باید در راستای انس با قرآن هرچه بیشتر کار شود و تلاوت قرآن تبدیل به انس با قرآن شود. همچنین روایت است در خانه‌ای که قرآن تلاوت می‌شود نوری از آن به آسمان می‌تابد و ملائکه برای اهل آن خانه طلب مغرفت می‌کنند اما در خانه‌ای که قرآن و نماز خوانده نمی‌شود نوری نیست و تاریک است.

وی با اشاره به روایتی در باب تفکر در آیات الهی گفت: آیات قرآن خزانه‌هایی است که هر وقت یکی از آنها گشوده شود سزاوار است در آن تدبر کنیم همچنین در اسلام تدبر در آیات قرآن تأکید شده و این هشداری است برای کسانی که به تدبر بها نمی‌دهند. حضرت علی (ع) می‌فرماید خیری نیست در قرائتی که در آن تدبر نباشد.

وی برگزاری مسابقات تلاوت را امری مبارک دانست و گفت:‌ برگزاری مسابقات تلاوت کار شایسته‌ای است زیرا در کنار تلاوت به تدبر هم اهمیت داده شده و باید سیاست ما این باشد که تلاوت و حفظ همراه با تفکر و تعمق باشد.

غلامی با اشار به بیان نکته‌ای از امام خمینی (ره) گفت: امام خمینی (ره) در چهل حدیث گفته است: مؤمن باید به حدی با قرآن انس بگیرد که اعضاء و جوارحش تبدیل به آیات الهی شود. این مصداق کسانی است که در قیامت به آنها می‌گویند بخوان و بالا بیا. همچنین امام باقر (ع) می‌فرمایند قاریان قرآن سه گروه هستند نخست کسانی که قرائت را سرمایه معیشت خود می‌کنند و به واسطه آن از حکام شهریه می‌گیرند و بر مردم تقدم می‌جویند، دوم کسانی که حفظ حروف و صورت می‌‌کنند و حدود قرآن را ضایع می‌کند خدا زیاد نکند این حاملان قرآن را و سوم کسانی که قرآن را قرائت کنند و با دوای قرآن دردهای خود را علاج کنند و به واسط آن روز، روزه گیرند و شب عبادت کنند خداوند به واسطه آنها دفع بلا کند و باران فرو فرستد.

وی با اشاره به ترویج سبک زندگی قرآنی اظهار داشت: مهم‌ترین هدف جمهوری اسلامی ترویج سبک زندگی قرآنی است و باید این امر مقصد همه فعالیت‌های قرآنی کشور باشد، همچنین سعادت دنیوی و اخروی در این است که قرآن را جدی بگیریم، قرائت کنیم، تدبر کنیم و عامل به دستورات آن باشیم.

غلامی در پایان با اشاره به خواست مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن گفت:‌ اینکه رهبری چنین خواستی را بیان می‌کند اولویت اول این است که متولیان فرهنگی کشور ابتدا حافظ قرآن باشند و باید تلاش کنیم همه دستگاه‌های فرهنگی وارد این مسابقات شوند.


 منبع:فارس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین