عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۲۴۴۵
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۴
برپايي حج از جايگاه ممتازي در شريعت برخوردار است؛ با استناد به آيه ۹۷ سوره آل عمران و روايت در تفسير اين آيه، كسي كه بي‌دليل حج را ترك كند كافر محسوب مي‌شود و اين نشان از درجه اهميت اين آموزه ديني است.

عقیق: حجت‌الاسلام والمسلمين حسن نمازي، محقق و مدرس علوم اسلامي،با تأكيد بر اينكه برپايي حج از جايگاه ممتازي در شريعت برخوردار است، گفت: با استناد به آيه ۹۷ سوره آل عمران و روايت در تفسير اين آيه، كسي كه بي دليل حج را ترك نمايد كافر محسوب شده و اين نسان از درجه اهميت اين آموزه ديني است.ضمن بيان مطلب فوق گفت: موضوع حج در حديثي مفصل از امام صادق (ع) به نقل از معاوية بنعمار دُهني در يكي از اصول اربعمأة بيان شده است كه يكي از مسائل مطرح شده در اين حديث كه جايگاه و اهميت حج از آن استفاده مي‌شود، مسأله كفر تارك حج است.
اين محقق با بيان اينكه، حج يكي از بزرگترين شرايع دين و وجوب آن نيز از واضحات براي مسلمانان است؛ اظهار كرد: با توجه به اين مطلب، منكر حج، كافر و نجس است و كسي بدون عذر شرعي آن را ترك كند و به وجوب آن و تقصير خود اعتراف داشته باشد كافر است، ولي نجس نيست.
وي در مستندسازي اين بيان، به آيه شريفه
۹۷ از سوره مباركه آل عمران اشاره كرد و افزود: در قرآن كريم بيان شده است: «وَ لِلَّهِ عَلىَ النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَ مَن كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنىِ‏ٌّ عَنِ الْعَالَمِين‏؛ خدا بر گردن مردمان حق دارد كه هر كس بتواند به حج برود و كسي كه كافر شود (به خود ستم كرده و بداند) خداوند را به احدي نيازي نيست. »
حجت الاسلام نمازي در تبيين اين آيه به كتاب تهذيب شيخ طوسي استناد كرد و گفت: شيخ به سند صحيح نقل كرده است كه معاوية بن عمار از امام صادق (ع) از تفسير «و من كفر» سؤال كرد، حضرت فرمودند: «يعني حج را ترك كند.» همچنين از كناني نيز از قول امام صادق (ع) نقل شده است كه كفر در آيه شريفه به مفهوم ترك حج است.اين مدرس دروس حوزوي استناد ديگري را نيز در اين باره از كتاب احتجاج طبرسي مطرح كرد و گفت: از اميرمؤمنان (ع) نقل گرديده است كه ايشان به خوارج فرمودند: «اگر مردم حج را ترك كنند خانه كعبه كافر نشود بلكه مردم به سبب ترك حج كافر شوند» كه اين نيز خود دليلي بر تفسير عبارت مورد نظر مي‌باشد.
وي با بيان اينكه شيخ صدوق در من لا يحضره الفقيه و خصال، حديث وصيت پيامبر اكرم (ص) به امیرالمومنین  (ع) را نقل كرده است كه خود مؤيدي بر اين بحث است، تصريح كرد: طبق متن روايت از اين امت ده طايفه به خداي عظيم كافر شدند و يكي از آنان كسي است كه مستطيع شود و چندان حج را ترك كند تا آنكه بميرد.
حجت الاسلام نمازي با بيان اينكه عظمت و شرافت برگزاري حج تا اين قدر است كه تارك آن كافر محسوب مي‌شود، اظهار كرد: روايات در مدح و شرافت يك حج كه هيچ، بلكه در تكرار حج زياد است و پيغمبر و امامان شيعه با رفتار و گفتار خويش اين موضوع را كاملا روشن فرمودند.
وي در پايان به نمونه اي در اين باره اشاره كرد و گفت: در وسائل الشيعه بيش از
۳۰ روايت در خصوص شرافت تكرار حج نقل شده است و از آن جمله فرموده امام صادق (ع) است: «كسي دوبار حج گزارد، پيوسته تا وقت مرگ در خوبي خواهد بود، كسي كه سه بار حج گزارد فقر به او نرسد و كسي كه چهار بار حج گزارد از فشار قبر ايمن باشد، كسي كه پنج بار حج گزارد خداوند او را عذاب نفرمايد و كسي كه ۱۰بار حج گزارد خداوند او را هرگز در آخرت گرفتار حساب نكند


منبع:حج

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین