عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۱۹۹
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۰
رییس شورای هیئات مذهبی کشور:
اغراق و دروغ در روضه‌ها و مداحی‌ها، طرح سست معارف، جدایی دین از سیاست، اظهارات موهن به ساحت مقدس اهل بیت(ع) از جمله آسیب‌ها در مراسم مذهبی است.
رییس شورای هیئات مذهبی کشور از فعالیت 80 هزار هیات مذهبی در قالب‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی در کشور خبر داد.
حجت‌الاسلام روح‌الدین دریکوند با بیان این مطلب اظهار کرد: این هیات‌های مذهبی در قالب هیات‌های سینه‌زنی و زنجیر‌زنی در دو بخش بانوان و آقایان فعالیت دارند.

وی در تشریح فعالیت‌های شورای هیئات مذهبی کشور از برگزاری همایش تجلیل از پیرغلامان به‌صورت محوری در اردبیل و در سایر شهرها و استان‌های کشور خبر داد و افزود: برگزاری کلاس‌های تخصصی آموزشی مسوولان هیئات مذهبی در خصوص چگونگی هیات‌داری، برگزاری دوره آموزشی امر به معروف و نهی از منکر در هیئات مذهبی، دیدار با نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها، ایجاد جایگاه‌های عزاداری در سطح شهرها از دیگر برنامه‌های این شورا است.

دریکوند همچنین از برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی با موضوع امر به معروف و نهی از منکر ویژه هیات‌های مذهبی در کشور خبر داد.

رییس شورای هیئات مذهبی کشور بر ضرورت برگزاری برنامه‌های عزاداری محرم با محوریت قرآن، مسجد و روحانیون تأکید کرد.

دریکوند تصریح کرد: اغراق و دروغ در روضه‌ها و مداحی‌ها، طرح سست معارف، جدایی دین از سیاست، اظهارات موهن به ساحت مقدس اهل بیت(ع) از جمله آسیب‌ها در مراسم مذهبی است.

وی ایجاد پایگاه اطلاع‌رسانی مناسب، تبیین و تشریح فلسفه و اهداف قیام عاشورا، غنابخشی محتوایی و مقابله با اکاذیب، صیانت و پاسداری از عزاداری‌های اصیل، برگزاری نشست‌های کارشناسی و کارگاه‌های آموزشی مستمر با مداحان، تجلیل از خادمان و پیرغلامان و مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) را از راه‌کارهای اصلاح شئونات فرهنگی مراسم عزاداری و رفع این آسیب‌ها برشمرد.

دریکوند استفاده از ابزار موسیقی در مراسم عزاداری محرم را بدعت و خرافه دانست و با بیان این‌که «استفاده از این ابزار و وسایل نوعی خدمت به دشمنان اسلام است»، بهترین شیوه و الگوی عزاداری سیدالشهدا‌(ع) را همان سیره و روش ائمه ‌اطهار و علمای دین عنوان و تصریح کرد: برپایی مجالس سوگواری، تشویق شاعران به مدیحه‌سرایی، یادآوری مصائب آن حضرت، گریستن، بیان اهداف قیام سیدالشهدا(ع)، ذکر تاریخچه کربلا و تحلیل فرازهایی از آن و پخش پوسترهای پر محتوا از مواردی است که در عزاداری سیدالشهدا(ع) باید مد‌نظر قرار گیرد.

رییس شورای هیئات مذهبی لرستان در بیان ویژگی‌های عزاداری سنتی نیز اظهار کرد: عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) و حماسه عاشورا مانند نمایشگاهی با دو غرفه است که در یک غرفه آن تمام فضائل و خوبی‌ها و زیبایی‌ها همچون ایثار، شجاعت، شهادت، غیرت، وفا، صبر و... و در غرفه دیگر آن نیز تمام رذائل و بدی‌ها از قبیل ذلت، زبونی، بی‌وفایی، بی‌غیرتی و... به نمایش گذاشته شده است.

وی استفاده از ابزارها و آلات موسیقی مثل سرنا، ارگ و... در مراسم عزاداری محرم را بدعت و خرافه دانست و یادآور شد: استفاده از این آلات در مقابل دیدگان غرض‌آلود مخالفان که به‌دنبال خرده‌گیری و تخریب پاک‌ترین مذهب توحیدی جهان هستند، بهترین خدمت به دشمن است و زحمتشان را برای خرافه معرفی کردن مذهب کم می‌کند.

دریکوند در بیان رمزهای جاودانگی حادثه کربلا اراده خداوند متعال، حرارت حسینی، محبت حسینی، عشق حسینی، جامعیت کربلا را از رموز جاودانگی حادثه کربلا دانست و تصریح کرد: علی‌رغم این‌که در طول تاریخ، قیام‌ها و جنگ‌های زیادی نظیر قیام مختار، توابین، جنگ جهانی دوم و ... به‌وقوع پیوسته به‌نحوی که جنگ دوم جهانی منجر به کشته شدن بیش از 55 میلیون نفر شد، اما تمام این قیام‌ها و جنگ‌ها در یک مقطع زمانی به‌دست فراموشی سپره شده‌اند، ولی قیام اباعبدالله الحسین با گذشت بیش از 1400 سال هنوز هم جذابیت و شادابی خود را حفظ کرده است.


منبع: خبرگزاری ایسنا

کد خبرنگار 211007


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین