عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۱۴۷۱
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۴
حجت‌الاسلام والمسلمین محدثی مطرح کرد؛
استاد و پژوهشگر حوزه گفت:‌ خداوند در قرآن کریم، از برخی به عنوان مؤمنان حقیقی و راستین یاد کرده است که عمل نمودن به آنها انسان را مشمول پاداش عظیم خداوند می‌کند.

عقیق: حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی  عصر امروزدر ویژه برنامه زمزم معرفت در جمع زائران کریمه اهل‌بیت به تبیین الگوهای زندگی از منظر قرآن کریم پرداخت.

وی با بیان این که اگر بخواهیم زندگی خداپسندانه‌ای داشته باشیم، باید ببینیم که خداوند چه کسانی را به عنوان الگو معرفی کرده و از چه رفتارهایی تعریف کرده است، گفت: اگر ما بخواهیم زندگی خداپسندانه داشته باشیم، ‌باید به این الگوها توجه داشته باشیم.

این استاد و پژوهشگر حوزه به برخی آیات قرآن کریم در این عرصه اشاره کرد و گفت: خداوند در قرآن کریم، از برخی به عنوان مؤمنان حقیقی و راستین یاد کرده است که از جمله این‌ها آیات ابتدایی و آیه 74سوره مبارکه انفال می‌باشد.

وی افزود: در آیات ابتدایی سوره مبارکه انفال خداوند بیان می‌دارند که مؤمنان حقیقی زمانی که نام و یاد خدا را می‌شنوند، قلوبشان منقلب می‌شوند، زمانی که آیات خداوند بر آنها تلاوت می‌شود، ایمانشان بیشتر می‌شود و همواره بر خدا توکل دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محدثی با بیان این که در زمان نبی مکرم اسلام(ص) بسیاری از افراد با شنیدن آیه‌ای از قرآن کریم به خدا و روز قیامت ایمان می‌آوردند، افزود: بر اساس این آیات، مؤمنان کسانی هستند که نماز را برپا می‌دارند.

وی افزود: برپاداشتن نماز، تنها خواندن ظاهری نماز نیست،‌ بلکه به معنی این است که انسان با عمل و زندگی و فرهنگ و رفتار خود نماز را برپا کند. مؤمنان نماز را سبک نمی‌شمارند.

این استاد و پژوهشگر حوزه انفاق از آنچه خداوند به آنها داده‌اند را از دیگر ویژگی‌های مؤمنان معرفی کرد و گفت: انفاق کردن تنها پول و ثروت نیست، بلکه انسان می‌تواند از علم و آبروی خود به دیگران انفاق نمایند.

وی در ادامه درباره آیه 74 سوره مبارکه انفال افزود: در این آیه خداوند بیان می‌دارد که مؤمنان حقیقی کسانی هستند که به خدا ایمان می‌آورند و در راه خدا هجرت و جهاد می‌کنند و دیگران را پناه می‌دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محدثی ادامه داد: در زمان پیامبر اسلام(ص) مؤمنان خداوند،‌ برای همین ایمانشان مجبور به هجرت می‌شدند تا ایمان خود را حفظ کنند. همچنین کسی که برای کسب علم، تبلیغ دین و آموزش علم به مناطق مختلف هجرت می‌کند نیز از جمله کارهای مؤمنان را انجام داده است.

وی با بیان این که در بسیاری از آیات قرآن کریم ایمان و هجرت در کنار هم به عنوان فضیلت یاد شده است، ‌ادامه داد: از دیگر ویژگی‌هایی که در این آیه به آن پرداخته شده است، جهاد در راه خداوند است. از جمله کسانی که محبوب خداوندند؛‌ جهادگران فی سبیل الله می‌باشند.

این سخنران ادامه  داد: در ادامه این آیه، پناه دادن از ویژگی‌های مؤمنان حقیقی معرفی شده است؛ مسلمانانی که از مکه به سمت مدینه هجرت کردند، خانه و سرپناهی نداشتند؛ در این شرایط مؤمنان حقیقی مدینه به آنها سرپناه دادند.

وی پناه دادن را از الزامات جامعه اسلامی برای حفظ امنیت مسلمانان معرفی کرد و ادامه داد: در انقلاب اسلامی، بسیاری همواره در صحنه حضور فعال داشتند و به امام خمینی(ره) و انقلاب ایشان اعتقاد داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محدثی خاطرنشان کرد: در زمان انقلاب، انقلابیون برای مبارزه با طاغوت هجرت کرده و یا تبعید می‌شدند؛ ‌عده‌ای نیز به افرادی که تحت تعقیق گارد شاهنشاهی بودند، پناه می‌دادند؛ کارهایی که سبب پیروزی انقلاب شد.

 

منبع:حوزه

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین