عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۱۲۲۸
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۹
ائمه اطهار (ع) برای هر بیماری دستورالعمل خاصی را توصیه فرموده اند، به نحوی که در این میان سفارشات این بزرگواران برای رها شدن از سردرد در نوع خود منحصر به فرد می باشد.

عقیق: در این باره امام کاظم(ع) می فرمایند: شستن سر با خطمی در روز جمعه، روزی را افزایش می دهد، جلوی فقر را می گیرد، مو و پوست را زیبا می نماید و مایه ایمنی از سردرد می باشد،(1) و همچنین حضرت محمد(ص) فرموده اند: حنا، خضاب اسلام است و بر (ثواب) عمل مؤمن می افزاید و سردرد را از میان می برد، چشم را تیزبین می نماید، قدرت آمیزش را افزون می سازد و برترین گیاه خوش بو در دنیا و آخرت می باشد.(2) علاوه بر این امام صادق (ع) در باب روغن بنفشه می فرمایند: چه خوب روغنی است روغن بنفشه؛ دردسر و درد چشمان را از بین می برد، پس آن را به بدن خود بمالید.

در روایتی دیگر امام رضا(ع) کاسنی را راه علاج سردرد معرفی می نمایند، به نحوی که محمد بن اسماعیل روایت می نماید: از امام رضا(ع) شنیدم که می فرمودند: «کاسنی شفای هزار درد است؛ و دردی درون انسان نیست، مگر اینکه کاسنی، آن را به کلی از میان ببرد».
روزی امام رضا(ع) برای یکی از خدمتکاران که گرفتار تب و سردرد می شد، کاسنی خواسته و فرمودند: تا آن را آرد کنند. سپس آن را روی کاغذی قرار دادند و مقداری روغن بنفشه بر رویش ریخته و این مخلوط را بر پیشانی آن خدمتکار قرار دادند. آن گاه فرمودند: بدانید که این (مخلوط کاسنی و روغن بنفشه) تب را از بین می برد و برای سردرد سودمند و علاج آن می باشد.(3)

همچنین در روایتی دیگر پیامبر (ص) در باب یکی از راه های جلوگیری از سردرد می فرمایند: غَسلُ القَدَمَین بالماء الباردَ عَقیبَ الخُروجِ مِن الحَمام أمانُ مِن الصُّداع؛ شستن پاها با آب سرد پس از بیرون آمدن از حمام، مایه ایمنی از سردرد می باشد.(4)


پی نوشت ها:
1- بحارالانوار، ج76: 88..
2- طب النبی: 10.
3- الکافی، ج6: 521، 363.
4- الأحکام النبویه فی الصناعة الطبیة، ج2: 26؛ دانشنامه احادیث پزشکی، ج1: 263، 265، 267.

منبع:قدس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین