عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۰۹۶۸
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۴
به قلم آیت‌الله حکیم؛
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سالروز ارتحال آیت‌الله سیدمحسن حکیم گفت: کار ماندنی ایشان شرح بر «عروةالوثقی» بود که امروزه نیز محور درس فقها در بخش درس خارج به شمار می‌رود و تاکنون طراوت خود را نیز از دست نداده است.

عقیق:آیت‌الله سیدمحمد غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت فرا رسیدن سالروز ارتحال آیت‌الله سیدمحسن حکیم، درباره جایگاه شخصیتی این مرجع تقلید اظهار داشت: مرحوم آیت‌الله حکیم از فقها و مراجع بزرگی بود که مرجعیت ایشان بعد از آیت‌الله بروجردی، توسعه و شمول زیادی داشت، به طوری که بیشترین مقلِّدان را در کشورهای اسلامی و حتی ایران داشت.

وی با بیان اینکه آیت‌الله حکیم از بزرگان حوزه علمیه بود، اظهار داشت: زعامت حوزه علمیه نجف عملاً بعد از آیت‌الله العظمی بروجردی بر عهده آیت‌الله حکیم گذاشته شد. همچنین کرامت‌های اخلاقی ایشان زبانزد عام و خاص بود و مدیری مدبر بود.

آیت‌الله غروی تصریح کرد: آیت‌الله حکیم با انحرافات حزب بعث مقابله کرد و از همان زمان بود که تحت فشار از سوی دولت عراق قرار گرفت

این مدرس حوزه علمیه قم عنوان کرد: آیت‌الله سیدمحسن حکیم، حضرت امام خمینی(ره) را در سال‌های 41 و 42 همراهی کرد به طوری که حتی اعلامیه‌هایی را نیز در همین خصوص صادر می‌کرد و دقیقاً در زمانی که امام راحل را برای محاکمه نظامی به تهران آوردند. آیت‌الله حکیم، سید یوسف حکیم را به عنوان نماینده‌ای به ایران فرستاد و با فشار بر دولت ایران از محاکمه امام(ره) جلوگیری کرد همچنان که وقتی که حضرت امام(ره) به نجف رفتند مورد تکریم آیت‌الله حکیم واقع شد.

وی با اشاره به بنیه علمی آیت‌الله حکیم گفت: ایشان شاگرد اساتیدی مانند آیت‌الله ضیاء عراقی و مرحوم نائینی و  تا حدودی هم خدمت مرحوم آخوند رسیده بود در نتیجه جایگاه علمی خوبی داشت از این رو بهترین کار ماندنی این استاد فرزانه شرح بر عروةالوثقی بود که از آن به عنوان «مستمسک عروه» یاد می‌شود.

 عضو شورای عالی حوزه علمیه قم یادآور شد: «مستمسک عروه» از کتاب‌های علمی است که امروزه محور درس فقها در بخش درس خارج بوده، کتابی دقیق، سنگین و وزین و دارای 13 جلد است و تا کنون طراوت خود را نیز از دست نداده است.

وی خاطرنشان کرد: صرف نظر از این مسئله، آیت‌الله حکیم فرزندان شایسته‌ای داشت که همگی در جای خود تأثیرگذار بودند و برخی از آنها هم به شهادت رسیدند.

 آیت‌الله غروی گفت: وی مرجعی مدیر و مدبر و حامی نهضت اسلامی ایران بود و به لحاظ فکری نیز خدمات خوبی هم در کشورهای مختلف داشت که از آن جمله می‌توان به حضورش در کشورهای مختلف اشاره کرد که همواره به طور مؤثری به تبلیغ دین اسلام می‌پرداخت.


منبع:فارس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین