عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۰۵۸۰
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۱
اما آنچه که مهم است عدم وجود قبر ایشان ( که اختلافی بود)دلیل بر افسانه بودن زندگی ایشان و افسانه بودن معجزات حضرت موسی(علیه السلام) نمی شود در حالی که آیات زیادی در قرآن وجود دارد که به داستانهای حضرت موسی اشاره می کند مانند جریان کمک حضرت موسی (ع)به شخصی که مورد ظلم واقع شد

عقیق: سوال :  آیا غیب شدن حضرت موسی و نبودن قبرش می تواند باعث شود که مردم فکر کنند که همه افسانه بوده و چنین شخصی با چنین معجزاتی وجود نداشته است؟

پاسخ: طبق منابع تاریخی حضرت موسی (علیه السلام) در اواخر عمرشان غیبتی نداشتند و در انظار مردم بودند و به همراه برادر خویش در سرزمین تیه به سر می برده و زندگی میکردند. (1) پس غیبتی نداشتند ( البته حضرت موسی (علیه السلام )در دو نوبت از انظار مردم پنهان گردید که دوره اول 28 سال طول کشید و برای امتحان مردم بود و دوره دوم 40 روز طول کشید که به وادی طور رفت(2) ولی از آن به بعد با مردم بنی اسراییل بود تا در سرزمین تیه از دنیا رفت.(3)  و اما در مورد قبر ایشان اختلاف است برخی قبر ایشان را در همان منطقه تیه می دانند  و برخی قبر ایشان را در شام بیان کردند(4) که همان بیت المقدس می باشد(5). در حدیثی پیامبر فرمودند قبر حضرت موسی(علیه السلام) در کنار جاده اصلی و تل قرمز رنگ وجود دارد (6)که حتی مردم این مکان را می شناختند و برخی قبر وی را در شش فرسخی بیت المقدس میدانند(7) و حتی دفن آن حضرت را توسط فرشتگان بیان نمودند (8) البته برخی منابع می نویسند ایشان قبری نداشته است (9)  پس موضوع دفن ایشان مورد اختلاف است .

 اما آنچه که مهم است عدم وجود قبر ایشان ( که اختلافی بود)دلیل بر افسانه بودن زندگی ایشان و افسانه بودن معجزات حضرت موسی(علیه السلام) نمی شود در حالی که آیات زیادی در قرآن وجود دارد که به داستانهای حضرت موسی اشاره می کند مانند جریان کمک حضرت موسی (ع)به شخصی که مورد ظلم واقع شد و موسی(ع) با مشتی دشمن او را از بین برد (10) و یا داستان حضرت موسی(ع) و خضر که قرآن مفصل آن را بیان کرده است.

به طور کلی سی سوره از قرآن به حضرت موسی(ع) اشاره کرده و نام این پیامبر الهی 136 بار در قرآن ذکر شده است. با این حساب چگونه می توان گفت پیامبری که در محل قبرش اختلاف است و اینقدر قرآن از او یاد کرده زندگی او و معجزاتش افسانه باشد در قالب مثال ساده اگر یکی از اجداد ما قبرش مشخص نباشد میتوانیم بگوییم وی و جود نداشته و حضور او یک افسانه بوده در حالی که برای وجود حضرت موسی(ع) دلایل فراوانی وجود دارد.

      1) « مجلسی، بحار الانوار، ج 3 ص 363، عماد زاده تاریخ انبیا، ج 2 ص 567، و رسولی محلاتی تاریخ انبیا ، ص 480»

      2) «بقره /51»

     3)  «مجلسی همان»

     4) « یاقوت حموی، معجم البلدان، ج 2 ص 465، مقدسی احسن التقاسیم، ترجمه ج 1 ص 211»

     5) « داستان پیامبر پاورقی، ص 133»

     6) « مجلسی بحار، ج 13 ص 633،»

     7) «داستان پیامبر همان»

     8) « مجلسی بحار، ج 13 ص 368»

     9) « تاریخ طبری، ترجمه ج 1 ص 351»

     10) (قصص /15)


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
0
1
خیلی ها دلیل پنهان ماندن قبر حضرت موسی(ع) را فراموشی بنی اسراییل در دوران تیه(یَتیهونَ فِی الاَرض) می دانند. زمانی که آن ها از دستور خدا برای رفتن به فلسطین(سرزمین موعود) به دلیل ترس از ساکنین آنجا سرپیچی کردند(انا هاهنا قاعدون)، خداوند متعال دانش آن ها را گرفت و آن ها را در بیابان سرگردان کرد(به مدت چهل سال). در این دوران بود که موسی(ع) از دنیا رفت و بنی اسراییل که در دوران سرگردانی و حیرانی بود نتوانست مکان قبر او را به خاطر بسپارد. سوره مائده که بخشی از آن در اواخر عمر پیامبر(ص) نازل شده مطالب بسیاری از وضو گرفته تا سیاست خارجی مسلمانان(چگونگی رفتار با اهل کتاب) و ولایت امیرالمومنین و... را در بر دارد که شاید بتوان گفت خلاصه نبوت پیامبر است(البته تلقی بنده این است). یا علی
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین