عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۹۶۰۲
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۶
درمان با استمداد از داروها خود دلالت بر این می كند كه پیغمبر از خود امری عجیب كه علامت و برهان بر استمداد از پایگاه وحی او باشد نشان نداده است بلكه به همان طریقی كه مردم را معالجه می كنند بیمار را درمان كرده است.

عقیق:برای دانشمندان از دیر زمان این مسئله مطرح بوده كه آنچه پیغمبر اسلام درباره امر پزشكی فرموده است تا چه اندازه به وحی مربوط است حجیت علمی دارد جاحظ می گوید:

پیغمبر فرموده است كه:« انا فیما لا یوحی الّی كاحدكم» من در غیر آنچه بر من وحی می شود مانند شما هستم و سپس همو می گوید: اگر پیغمبر مردی را معالجه كند همچنانكه پزشكان بیماران را معالجه می كنند و ان بیمار بهبود نیابد جای سؤال و پرسش برای هیچ كس نیست زیرا درمان با استمداد از داروها خود دلالت بر این می كند كه پیغمبر از خود امری عجیب كه علامت و برهان بر استمداد از پایگاه وحی او باشد نشان نداده است بلكه به همان طریقی كه مردم را معالجه می كنند بیمار را درمان كرده است. برای نمونه توصیه  امام رضا(ع) برای بیماری سر درد اینگونه است: 

امام رضا(ع) می فرمایند:

و اذا اردت دخول الحمام و ان لا تجد في رأسك ما يوذيك فابدء قبل دخولك بخمس جرع من ماء فاتر فانك تسلم ان شاء اللَّه من وجع الرأس.
هنگامى كه خواستى داخل حمام شوى و گرفتار درد سر و گيجى آن نگردى قبل از ورود در گرمخانه يا فرو رفتن در آب گرم پنج جرعه از آب نيم گرم بياشام كه بخواست خداى تعالى از دردسر و شقيقه سالم ميمانى.
بسيارى هستند كه حمام آنها را به سر درد و سرگيجه مبتلا مى‏ كند علت اين ناراحتى كمى رطوبات داخلى و معدى است .هواى گرم و رطوبى حمام روى پوست و ظاهر بدن تأثير مي كند بدن عرق كرده و رطوبات داخلى آن كم مى‏ شود خشگى و يبوست دفعى شكم و انقلابى كه در معده ايجاد مي گردد سبب دل بهم خوردگى و درد و گيجى سر مى‏ شود. 

آشاميدن آب نيم گرم كمبود رطوبات را جبران مى ‏كند، در نسخه ديگر علاوه توصيه شده است كه ابتدا پنج مشت آب گرم بروى سر ريخته شود آب گرمى كه در ابتدا بروى سر ريخته مى‏ شود عمل تعويق پيشانى و شقيقه‏ ها را تسهيل مينمايد و اين سهولت از سرگيجه و درد سر جلوگيرى ميكند زيرا يك قسمت از موجبات سر درد كندى عمل غدد تعريقى اعالى بدن است بهترين شاهدش آنست كه در اين‏ هنگام اسافل بدن بيشتر عرق ميكند خصوص ساق پا كه عرق و سردى در آن محسوس است و گاهى سر درد و گيجى آن مربوط به بدى هوا و كمى اكسيژن است.


پی نوشت :

طب الرضا عليه السلام / ترجمه امير صادقى، ص253.

منبع:جام

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین