عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۹۵۲۵
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴
آیت الله بهجت درباره برخی از رفتارها به نام عیدالزهرا فرمودند: ' چه بسا ... این کارها موجب اذیت و آزار و یا قتل شیعیانی که در بلاد و کشورهای دیگر در اقلیت هستند، گردد. در این صورت اگر یک قطره خون . . .

عقیق: متاسفانه و براساس یک سنت غلط و تفرقه افکن میان امت اسلام، برخی افراد جشن 9 ربیع الاول را به گونه‌ای برپا می‌کنند که هیچ سبقه تاریخی نداشته و با توصیه‌های بزرگان دینی سازگاری ندارد. در هرصورت برپایی اینگونه جشن ها باتوجه به تاکید بسیار بزرگان و رهبر معظم انقلاب اسلامی در شان شیعیان و محبان امام زمان(عج) نیست. 

در بند رضای خدایی یا هوای نفست!؟
آیت­الله جاودان درباره برگزاری برخی جشن­های نهم ربیع­الاوّل معتقد است: روز نهم ربیع، روز شادمانی است. شادمانی اهل­بیت است. آن را قدر بدانیم و به حرام آلوده نکنیم. گاهی کسانی که عنوان دوستی دارند، حرام­های خیلی روشن و مسلّم را انجام می­دهند. البته اگر واقعاً دوست بود که این کارها را نمی­کرد و به حرام آلوده نمی­شد، به بی­ادبی آلوده نمی­شد، به بی­حیایی آلوده نمی­شد.

ما در سابق جلساتی داشتیم، با دوستان صحبت می­کردیم، می­گفتیم تو در بند رضای خدایی یا هر کاری دلت می­خواهد، می­کنی؟ اگر خواست دلت مهم است، پس هر کاری می­خواهی بکن! خدا که در کار نیست. اما اگر در بند رضای خدایی، من شک دارم. چون می­بینم یک مرجع تقلید، دو مرجع تقلید، بلکه بیشتر این حرکت را حرام دانسته­اند. شک می­کنم در بند رضای خدا باشی. وقتی یک نفر، دو نفر از مراجع، چنین حرفی زده­اند و از حرمت سخن گفته­اند، آدم شک در رضای خدا می­کند. شما دربند رضای خدا هستی یا نیستی؟ 

لزومی نیست بدگویی کنید

فتاواى فقهاى شیعه در مواردى صد و هشتاد درجه با هم اختلاف دارد. فتاواى ائمه‌ى اهل سنت در مواردى بسیار با همدیگر اختلاف دارد؛ اما لزومى ندارد وقتى اختلاف دارد، انسان به همدیگر بدگوئى کنند و فحش بدهند. خیلى خوب، او مذهبش این است، آن هم مذهبش این است ... بله، اهل سنت همین است.

یعنى هیچکس نباید خیال کند که اهل‌بیت پیغمبر مخصوص و متعلق به شیعه‌اند؛ نه، مال همه‌ى دنیاى اسلامند. چه کسى است که فاطمه‌ى زهرا(س) را قبول نداشته باشد؟ چه کسى است که حسنین(ع) سیّدا شباب اهل الجنّة را قبول نداشته باشد؟ 

 نظر آیت الله بهجت درباره عیدالزهرا

آیة الله محمدتقی بهجت(ره) درباره برگزاری مجالس به مناسبت حضرت زهرا(س) "عیدالزهراء" توصیه می فرمودند که به بیان فضایل اهل بیت(ع) به ویژه حضرت زهرا(س) و بیان حدیث ثقلین پرداخته شود. به فرموده ایشان شیوه مرحوم آیت الله بروجردی(ره) نیز همین بوده است؛ یعنی بیان مشترکات میان شیعه و اهل تسنن و ترک مطاعن و مثالب یا لعن و سب آشکار.

آیت الله بهجت درباره برخی از رفتارها به نام عیدالزهرا فرمودند: " چه بسا ... این کارها موجب اذیت و آزار و یا قتل شیعیانی که در بلاد و کشورهای دیگر در اقلیت هستند، گردد. در این صورت اگر یک قطره خون از آنها ریخته شود ما مسبب آن و یا شریک جرم خواهیم بود."

آیت الله بهجت بر ضرورت دقت شیعیان در گفتار و رفتار تاکید بسیاری داشتند که مبادا موجب تحریک اهل سنت شود و بسیار بر تقیه عملی و قولی تاکید می کردند اما تقیه و تزلزل قلبی را حرام می دانستند.


پی نوشت:

 کتاب "در محضر حضرت آیت الله العظمی بهجت"، نوشته محمدحسین رخشاد ، ص 138 نکته

منبع:شبستان

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین