۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۳۰ : ۱۸
عقیق: متاسفانه و براساس یک سنت غلط و تفرقه افکن میان امت اسلام، برخی افراد جشن 9 ربیع الاول را به گونهای برپا میکنند که هیچ سبقه تاریخی نداشته و با توصیههای بزرگان دینی سازگاری ندارد. در هرصورت برپایی اینگونه جشن ها باتوجه به تاکید بسیار بزرگان و رهبر معظم انقلاب اسلامی در شان شیعیان و محبان امام زمان(عج) نیست.
در بند رضای خدایی یا هوای نفست!؟
آیتالله جاودان درباره برگزاری برخی جشنهای نهم ربیعالاوّل
معتقد است: روز نهم ربیع، روز شادمانی است. شادمانی اهلبیت است. آن را قدر بدانیم
و به حرام آلوده نکنیم. گاهی کسانی که عنوان دوستی دارند، حرامهای خیلی روشن و
مسلّم را انجام میدهند. البته اگر واقعاً دوست بود که این کارها را نمیکرد و به
حرام آلوده نمیشد، به بیادبی آلوده نمیشد، به بیحیایی آلوده نمیشد.
ما در سابق جلساتی داشتیم، با دوستان صحبت میکردیم، میگفتیم تو در بند رضای خدایی یا هر کاری دلت میخواهد، میکنی؟ اگر خواست دلت مهم است، پس هر کاری میخواهی بکن! خدا که در کار نیست. اما اگر در بند رضای خدایی، من شک دارم. چون میبینم یک مرجع تقلید، دو مرجع تقلید، بلکه بیشتر این حرکت را حرام دانستهاند. شک میکنم در بند رضای خدا باشی. وقتی یک نفر، دو نفر از مراجع، چنین حرفی زدهاند و از حرمت سخن گفتهاند، آدم شک در رضای خدا میکند. شما دربند رضای خدا هستی یا نیستی؟
لزومی نیست بدگویی کنید
فتاواى فقهاى شیعه در مواردى صد و هشتاد درجه با هم اختلاف دارد. فتاواى ائمهى اهل سنت در مواردى بسیار با همدیگر اختلاف دارد؛ اما لزومى ندارد وقتى اختلاف دارد، انسان به همدیگر بدگوئى کنند و فحش بدهند. خیلى خوب، او مذهبش این است، آن هم مذهبش این است ... بله، اهل سنت همین است.
یعنى هیچکس نباید خیال کند که اهلبیت پیغمبر مخصوص و متعلق به شیعهاند؛ نه، مال همهى دنیاى اسلامند. چه کسى است که فاطمهى زهرا(س) را قبول نداشته باشد؟ چه کسى است که حسنین(ع) سیّدا شباب اهل الجنّة را قبول نداشته باشد؟
آیة الله محمدتقی بهجت(ره) درباره برگزاری مجالس به مناسبت حضرت زهرا(س) "عیدالزهراء" توصیه می فرمودند که به بیان فضایل اهل بیت(ع) به ویژه حضرت زهرا(س) و بیان حدیث ثقلین پرداخته شود. به فرموده ایشان شیوه مرحوم آیت الله بروجردی(ره) نیز همین بوده است؛ یعنی بیان مشترکات میان شیعه و اهل تسنن و ترک مطاعن و مثالب یا لعن و سب آشکار.
آیت الله بهجت درباره برخی از رفتارها به نام عیدالزهرا فرمودند: " چه بسا ... این کارها موجب اذیت و آزار و یا قتل شیعیانی که در بلاد و کشورهای دیگر در اقلیت هستند، گردد. در این صورت اگر یک قطره خون از آنها ریخته شود ما مسبب آن و یا شریک جرم خواهیم بود."
آیت الله بهجت بر ضرورت دقت شیعیان در گفتار و رفتار تاکید بسیاری داشتند که مبادا موجب تحریک اهل سنت شود و بسیار بر تقیه عملی و قولی تاکید می کردند اما تقیه و تزلزل قلبی را حرام می دانستند.
پی نوشت:
کتاب "در محضر حضرت آیت الله العظمی بهجت"، نوشته محمدحسین رخشاد ، ص 138 نکته
منبع:شبستان
211008