۰۳ بهمن ۱۴۰۳ ۲۳ رجب ۱۴۴۶ - ۳۳ : ۱۶
عقیق: واجبات چند دسته هستند که در متون فقهی به ان اشاره شده است
اواجبات
توصلی و تعبدی:
قسمتی
از واجبات باید به همراه نیت و قصد قربتبه جای آورده شوند مانند نماز و روزه که به
آنها واجبات تعبدی میگویند.
قسمتی
دیگر عباداتی هستند که لازم نیست به همراه نیت و قصد قربت به جا آورده شوند، مانند
تطهیر بدن و لباس و امر به معروف و غسل میت.
به
عبارت دیگر، در واجبات توصلی انگیزه امر معلوم است، ولی در واجبات تعبدی غرض و
مقصود شارع معلوم نیست، گرچه فلسفه و حکمتی دارد و مکلفین صرفا برای تعبد به امر
خداوند انجام میدهند.
واجبات
عینی و کفایی:
واجب
عینی، واجبی است که همه مکلفین باید انجام دهند، مانند نمازهای یومیه.
واجب
کفایی آن است که با عمل عده ای از عهده دیگران ساقط است، مانند تطهیر مسجد، تدفین
میت و....
واجبات
تعیینی و تخییری:
واجب
تعیینی واجبی است که نمیتوان کار دیگری را جایگزین آن ساخت مثل نمازهای یومیه،
برخلاف واجب تخییری که مکلف میتواند یکی از چند کار را اختیار کند، مانند کفاره
روزه که مکلف مخیر است بین آزاد کردن بنده و شصت روز روزه و اطعام شصت نفر.
واجب
موسع و واجب مضیق:
گاهی
واجب، وقت محدودی دارد که از آن به واجب مضیق تعبیر میشود، مثل نماز آیات برای
ماه گرفتگی و گاهی وقت وسیعی دارد که از آن تعبیر میشود به واجب موسع، مانند
نمازهای یومیه.
منبع:جام