عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۹۲۷۲
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۳
كسى كه مي خواهد به آزار شكم مبتلا نشود در بين طعام آب نياشامد زيرا آشاميدن آب ميان غذا بدن را مرطوب و معده را ضعيف مي گرداند ...

عقیق: امام رضا(ع) می فرماید:

و من اراد ان لا يؤذيه معدته فلا يشرب بين طعامه ماء حتى يفرغ و من فعل ذلك رطب بدنه و ضعف معدته و لم يأخذ العروق قوة الطعام فإنه يصير في المعدة فجا اذا صب الماء على الطعام.

كسى كه مي خواهد به آزار شكم مبتلا نشود در بين طعام آب نياشامد زيرا آشاميدن آب ميان غذا بدن را مرطوب و معده را ضعيف مي گرداند در نتيجه عروق خاصيت غذا را نمي گيرد ريختن آب روى طعام معده را دچار اختلال مى‏ كند.

غذا وقتى كه وارد دهان و مرى و معده مى‏ شود اتصالا تحت تأثير اعمال مكانيكى جهاز هضم و مواد شيميائى غدد هاضمه است. غده ‏هايى كه در زير زبان و معده وجود دارد با ترشحات خود نقش عمده ‏اى را در هضم غذا به عهده گرفته‏ اند، هر چقدر غذا خشک تر باشد غده‏ ها بيشتر تحريك شده و زيادتر ترشح مي كنند، آب خوردن بين غذا از فعاليت غده‏ ها مي كاهد و خاصيت اسيدى ترشحات آنها را كم مي كند در نتيجه كار هضم را به تأخير مي اندازد پس بهترين وقت براى آشاميدن لا اقل يك ساعت بعد از غذا است آشاميدن در بين غذا از آن جهت خوب نيست كه آب روى طعام ريخته مى‏ شود و اين ضرر نسبت به لقمه‏ هائى است كه قبل از آشاميدن صرف شده بنابراين بعد از خاتمه غذا هم اگر بلافاصله آب بياشاميم خوب نيست و در صورتى كه از آن ناچار شديم براى آنكه ضرر فوق كمى جبران شود نيكو است لقمه‏ اى از غذا روى آب بخوريم.


:پی نوشت

طب الرضا عليه السلام / ترجمه امير صادقى، ص: 258.

منبع:افکارنیوز


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین