عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۸۹۴۷
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۶
حجت الاسلام نائینی؛
پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه امام رضا(ع) با پذیرفتن ولایت عهدی، زمینه ظهور امام عصر(ع) و ترویج معارف شیعه را دنبال می کنند، گفت: امام به ظاهر ولی عهد می شود ولی روش زیرکانه امام باعث می شود که تشیع حفظ شود.

عقیق: حجت الاسلام مرتضی نائینی، پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه حرکت همه ائمه بعد از رحلت پیامبر(ص) در یک هدف و راستا صورت گرفته است، گفت: تمام ائمه به دنبال این بودند که زمینه حکومت جهانی امام عصر(ع) را ایجاد کنند.
وی با بیان اینکه تمام ائمه در این 250 سال از رحلت پیامبر(ص) در سال 11 هجری تا غیبت امام عصر(ع) 260 هجری به دنبال یک هدف بوده اند، خاطرنشان کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری در کتاب "انسان 250 ساله" گویا یک انسان کامل در این سال ها زندگی کرده است اما این زندگی فراز و فرودهایی داشته است. گاهی صلح بوده، گاهی جنگ و قیام، گاهی نهضت علمی بوده و گاهی هم مناظره های علمی و کرسی های تدریس.
حجت الاسلام نائینی بااشاره به پیام رسانی کربلا ازسوی امام سجاد(ع) در 35 سال دوران امامت خود بعد از قیام کربلا اظهارداشت: امام سجاد این پیام رسانی را با هدف زمینه سازی ظهور منتقم آل محمد انجام داده است، بعد از امام سجاد(ع(، فضایی برای امام باقر(ع) و امام صادق(ع) فراهم می شود که معارف تشیع را ترویج می کنند و احادیث و معارف شیعه را منتشر می کنند.
این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه در این فضای 50 ساله دشمن به خودش می آید و امام کاظم(ع) را به زندان می اندازد، تصریح کرد: امام کاظم(ع) در تقیه و پنهانی همان هدف اجداد و فرزندان خود را ادامه می دهند. این درحالی است که دوران امام کاظم(ع) با هارون الرشید همزمان می شود.
وی بااشاره به اینکه امام رضا(ع) با پذیرفتن ولایت عهدی مامون به بهترین نحو هدف زمینه سازی ظهور امام عصر(ع) و ترویج معارف شیعه را دنبال می کنند، ادامه داد: امام رضا(ع( به ظاهر ولی عهد مامون می شود ولی تاکتیک و روش شجاعانه و زیرکانه امام باعث می شود که تشیع همچنان حفظ شود و به عنوان عالم آل محمد مطرح می شوند.
حجت الاسلام نائینی افزود: مامون به گمان اینکه با تحمیل ولایت عهدی می تواند امام را کنترل کند. اما امام از همین موقعیت استفاده می کنند. البته باید توجه داشت که امام با شرط و شروط هایی این موقعیت را می پذیرند. به عنوان مثال می فرمایند که من وارد عزل و نصب های دولتی نمی شوم، امام اگر ولایت عهدی را نمی پذیرفت امکان شهادت ایشان می رفت.
این پژوهشگر مهدوی افزود :امام در مدت ولایت عهدی خود همچنان معارف شیعه را منتشر می کنند و به اثبات حقانیت شیعه می پردازند. حتی در مجالسی که مامون برای شکست علمی حضرت برپا می کند، امام در مقابل عالمان دیگر به پیروزی می رسند.
وی با اشاره به نمونه ای از اثبات حقانیت شیعه در زمان ولایت عهدی، گفت: یک روز امام رضا(ع) به نزد مامون می روند، درحالی که زینب کذابه آنجا بود. او خودش را دختر علی بن ابی طالب معرفی کرده بود و ادعا کرده بود که امام علی(ع (دعا کرده که من تا روز قیامت زنده بمانم. هنگامی که حضرت می رسند، مامون می گویند به خواهرت سلام کن. امام می فرمایند به خدا سوگند که او خواهر من نیست و از فرزندان پدرم علی(ع) نمی باشد.
حجت الاسلام نائینی ادامه داد: مامون به زینب می گوید به برادرت سلام کن. که او می گوید این آقا هم برادر من نیست و از فرزندان پدرم نمی باشد. مامون از حضرت می پرسد؟ به چه دلیلی می گویی که این شخص از فرزندان پدرم علی(ع) نیست؟ حضرت می فرمایند: زیرا گوشت ما اهل بیت(ع) بر درندگان حلال نیست.
این پژوهشگر مهدوی افزود: مامون می گوید: برویم پیش درندگان به این ترتیب زمانی که امام رضا(ع) وارد باغ درندگان مامون می شود. تمام درندگان دم می جنبانند و دور حضرت را می گیرند و حضرت بین آنها دو رکعت نماز می خواند و از باغ خارج می شوند. مامون دستور می دهد که زینب را داخل باغ کنند و به محض اینکه این زن دروغ گو وارد باغ می شود، درندگان او را می درند و با این حساب بساطش چیده می شود.
وی با اشاره به اینکه با این ماجرا و تمام روایت های مشابه مامون درمی یابد که باید حضرت را مسموم کند، اظهارداشت: دشمن با مشاهده اثبات حقانیت شیعه و ترویج معارف ازسوی امام رضا(ع) ائمه بعدی را در محاصره لشکر خود قرار می دهد. به این ترتیب امام هادی(ع) و امام حسن عسگری(ع)، امامین عسگرین(ع) نام می گیرند.
حجت الاسلام نائینی با بیان اینکه امام رضا(ع) به عنوان عالم آل محمد در تابلوی کمال بشریت تاثیرگذار بوده، تصریح کرد: همه حرکت اولیای الهی در جهت گسترده شدن معارف شیعه و فراهم کردن زمینه ظهور امام عصر(عج) است.

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین