عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۸۲۳۶
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۲
حالا سالهاست كه هر كسي در ايران مي تواند براي خودش يك كاروان راه بياندازد و به مقصد عراق، كشوري كه هر لحظه با صداي يك انفجار مي لرزد، برود اما سوالي كه مطرح مي شود اين است كه متولي رسيدگي به تخلفات كاروان هاي آزاد كيست؟

عقیق:سالهاست كه هر روز در خيابان‌هاي كربلا يا نجف دسته‌ها و گروههاي زائري را مي‌توان ديد كه به حال خود رها شده اند؛ يا در سرما يا در گرما و توفان شن!
در بينشان، افراد سالخورده و بدتر از آن زن و كودك هم هست و اين قصه سر دراز دارد؛ چه اينكه در سال
۸۶ يك كاروان به كربلا رسيد، درحالي كه از هتل و كاروان دار خبري نبود و زائران نگون بخت با مساعدت‌هاي صورت گرفته از سوي سفارت و حواله پول از ايران، نجات پيدا كردند.
اين ماجرا، در مناسبت‌ها، ابعاد پيچيده‌تري پيدا مي‌كند. نه مسوولان عراقي استان كربلا توان پاسخگويي دارند و نه سازمان حج و زيارت و نه شركت رسمي متولي امر!
اربعين، اما وضعيت بغرنج‌تر است. حدود
۲۰ ميليون زائر امسال بنابه اعلام مقامات عراقي وارد اين كشور شده اند. همين مقامات رسما از ورود ۷۴۰ هزار ايراني خبر داده اند، اگرچه مدير دفتر نمايندگي حج و زيارت در عراق، معتقد است رقم واقعي بيشتراز ۵۰۰ هزار نفر نيست.
به اين ترتيب، امسال نيز خيلي از ايراني‌ها كه در قالب‌هاي انفرادي يا كاروان‌هاي آزاد به كربلا آمده اند، دچار مشكل شده اند. يكي از آنان خانمي ميانسال است كه از روز شنبه وارد كربلا شده و دو شب را در يك سوله ويژه بانوان، تدارك ديده شده از سوي استانداري كربلا، بسر برده است؛ سوله اي كه تمام تجهيزاتش، دو يا سه پتو براي هر نفر است و ديگر هيچ.
او روز دوشنبه به مقر بعثه در كربلا آمده بود تا جايي برايش پيدا كنند، اما آنگونه كه مي‌گفت، به او توصيه شد كه همانجا را رها نكند.
در محل هتل الصفار كربلا نيز يكي دو كاروان از زائران را ديديم كه در بينشان، بروبچه‌هاي دفاع مقدس هم بود. آنها نيز از ناهماهنگي‌ها مي‌ناليدند، تاجايي كه صداي يكي از آنها آنگونه بلند شد كه تمام لابي هتل را به خود جلب كرد.
در خروجي بغداد نيز در روز يكشنبه، يك گروه از زنان ايراني هاج و واج منتظر بودند تا مسوولان كارواني كه آنها را با خود آورده، از راه برسد. چشمهاي به شدت خسته و مضطربشان، در انبوه جمعيت دو دو مي‌زد؛ گويا در آن ازدحام جمعيت، نه تلفن‌ها جوابگو بودند و نه چهره اي آشنا مي‌يافتند.
از مدير عمليات شركت شمسا در عراق، موضوع كاروان‌هاي آزاد را جويا شديم و اينكه چه كسي متولي رسيدگي به آن است؟
محرم آهنگران، گفت، شركت متبوع وي، مسووليتي در قبال زائراني كه با كاروان‌هاي آزاد به عتبات مي‌آيند، ندارد.
وي افزود، ما هم نمي‌دانيم كه بالاخره چه كسي پاسخگوي اين كاروان هاست. همين ديروز چند خانم به ما مراجعه كرده و مي‌گفتند كه يك كاروان خصوصي آنها را در مهران رها كرده و حالا مانده اند كه چه كنند، جالب اينكه، مدير كاروان هم خودش يك خانم بوده است!
مدير عمليات شمسا، معترضانه اين سوال را مطرح كرد كه ˈچگونه است كه حج و زيارت، شمسا و بعثه، در عراق، حراست دارند، بازرسي دارند و دائم زير نظر هستند تا مبادا مشكلي ايجاد شود، اما چرا نبايد كاروان‌هاي آزاد به مرجعي پاسخگو باشند؟ ˈ
وي، بازرسي و نظارت بر كار اين كاروان‌ها را واجب دانست و نسبت به آسيب هايي كه از نظر اخلاقي و معنوي به جايگاه و موقعيت ايراني‌ها در عراق وارد مي‌كنند، هشدار داد.
براي پيگيري موضوع سراغ مصطفي قاسمي مدير دفتر نمايندگي حج و زيارت هم رفتيم. وي نيز به شدت از كار اين كاروان‌ها انتقاد كرد و گفت: نه مديريت دارند و نه متولي؛ همين روزها، شركتي به نام…
۳۴۰۰ زائر را با خود آورده و در حسينيه‌ها و گاراژهاي كربلا اسكان داده است. زائران سراغ ما آمدند و از كاروان ياد شده شكايت كرده اند، اما دست ما كوتاه است.
قاسمي، گفت: بانوان زيادي اين چند روزه به ما پناه آورده اند و الان اكثر اتاق‌هاي خودمان را به آنان داده ايم. حتي نمازخانه‌هاي ما در مقر حج و زيارت و شركت شمسا را هم به اين دست زائران اختصاص داده ايم، اما مگر چقدر امكان داريم؟
گروههاي فرصت طلبي هم هستند كه از احساسات پاك مردم سوء استفاده مي‌كنند و با مبالغي كمتر، زائر آورده و در مرز رها مي‌كنند.
قاسمي، درعين حال اين را هم گفت كه بسترهاي خدمات رساني در عراق، بويژه در بحث مناست هايي مانند اربعين، به اندازه تقاضاي ما نيست.
وي گفت كه با توجه به اينكه براي اربعين امسال
۵۰۰ هزار ايراني به كربلا آمده اند، ضرورت دارد كه يك آسيب شناسي جدي در خصوص مشكلات، بويژه براي زائران صورت بگيرد.
به هرحال، مشكل كاروان‌هاي آزاد همچنان هست. كاروان هايي كه ظاهر حتي برايشان مهم نيست كه طرفشان مرد است يا زن؟ كودك است يا زن جوان؟ برايشان مهم نيست كه كجا اسكان مي‌يابند و با آنان چگونه برخورد مي‌شود؟ اصلا چه بايد بخورند؟
گويا كمتر احساس مسووليتي در مديريت اين گروهها وجود دارد، بطوري كه اين مساله منجر به گم شدن افراد كاروان‌ها نيز مي‌شود. در سه روز گذشته، بلندگوهاي حرم امام حسين (ع)، بطور دائم اسامي گمشده‌ها را اعلام مي‌كرد كه كافي بود كمي دقت كنيد تا متوجه شويد تقريبا بيشتر نام‌ها مربوط به ايرانياني از ساير نقاط كشور است و متاسفانه تعداد زيادي از انها نيز بانوان هستند.


منبع:ایرنا

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین