عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۸۲۰۲
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۲
مردان خدا و شخصیتهاى الهى، همانگونه كه در زمان حیات خویش استوانه دین و محور انسانیت و پشتوانه حق و عدالت هستند، در زمان پس از مرگ نیز آرامگاه و زیارتگاهشان پشتوانه حق و عدالت و فضیلت است. و در این میان، زیارت مشهد حسینى از ویژگیهاى برجسته‏ اى برخوردار است.

عقیق:آنانكه توفیق پیدا مى كنند و به زیارت مرقد مطهرش مشرف مى شوند، روى به آستان امام حسین(ع) آورده و به جانب این مدرسه عشق و فضیلت و دانشگاه كمال و تربیت مى‏گرایند، مدرسه ای که براى هیچ ملتى از ملل گیتى میسر و مقدور نیست.
مطمئن‌ترین راه
ملحدین و معاندین و مخالفین مكتب تشیع به خیال خود شبهات و اشكالهاى مى كنند و مى گویند: «زیارت قبور، بت پرستى است؟!» در حالى كه هر كس كه به زیارت قبور ائمه (ع) مى رود هرگز به عنوان «بت» آنها را زیارت نمى‏كند. چه كسى است كه حسین بن على(ع) را خدا بداند؟!! شیعه، امام را مقرب درگاه خدا مى ‏داند و با توسل به او قربى به خداوند پیدا مى كند، همانطور كه خودش در قرآن مجید فرمود: «به سوى او وسیله بگیرید» (مائده/۳۹) امام را وسیله الهى مى ‏داند. زیرا توسل و شفاعت، بُعدى از ابعاد زیارت است كه زائر از این طریق خود را به درگاه الهى نزدیك مى‏ كند، و پیشوایان ما وعده فرموده ‏اند كه از زائران خود دستگیرى كنند.
امام رضا(ع) مى فرماید: هر امامى بر گردن دوستان و پیروانش عهد و پیمانى دارد و وفاى به این عهد، با زیارت قبر آنان ممكن مى‏باشد. و كسى كه به شوق زیارت آنها و با تصدیق به فضیلت آنها به سوى قبور آنها برود مورد شفاعت ائمه(ع) در قیامت قرار مى‏ گیرد.
شفاخانه یار
پس هر زائرى باید بكوشد تا هر زائرى كه با معرفت و شناخت مقام صاحب این مرقد و اهداف او به زیارت برود، از صاحب قبر الهام مى ‏گیرد و اصول و تعالیم مكتب را به یاد مى ‏آورد، و هر زیارت و سلام او سرشار از این آموزشها و الهام‏ ها است.
از این شفاخانه فیض، خواستار آن شود كه صفاى دل و دوستى خاطر و پاكیزگى روح و قداست روان و سلامت تن، از سوی آفریدگار جهان به وى عطا گردد ، تا اینكه هم ظاهر او به جمال و كمال آراسته شود و هم باطن وى از آلودگى‏ها پاك و مصفا گردد.
هر زائرى كه با معرفت و شناخت مقام صاحب این مرقد و اهداف او به زیارت برود، از صاحب قبر الهام مى ‏گیرد و اصول و تعالیم مكتب را به یاد مى ‏آورد، و هر زیارت و سلام او سرشار از این آموزشها و الهام‏ ها است.
درسنامه زندگی
از طرفى زیارتنامه‏ هاى وارده، و خواندن هر كدام از آنها، خواننده و زائر را به دقت و تفكر واداشته ، متذكر تاریخ و احوال انبیاء و اولیاى معصوم(ع) مى ‏گرداند. تأمل در زیارت عاشورا و دیگر زیارات، این مطلب را به خوبى روشن مى سازد كه امامان معصوم(ع) به این وسیله در صدد ساختن انسانهاى مۆمن و متعهد بوده‏اند ، لذا به آنها تعلیم داده‏اند كه در زیارت امام حسین(ع) از خداوند بخواهند كه زندگى و مرگشان را «حسین گونه» قرار دهد، و آنها را در دنیا و آخرت همراه آن حضرت بدارد: «اللهم اجعل محیاى محیا محمد و آل محمد ، و مماتى ممات محمد و آل محمد ... و ان یجعلنى معكم فى الدنیا و الاخرة».
اقیانوس بی کرانه فیض
از آن جا كه آوردن تمامى روایات وارده در فضیلت زیارت سیدالشهداء علیه السلام در گنجایش این نوشتار نیست، و از طرفى تا انسان، انبوه صدها روایت را در این مورد نبیند، به اهمیت قیام عاشوراء در حفظ دین و عظمت اباعبدالله الحسین(ع) و عنایت ائمه اطهار علیهم السلام در محور قرار دادن امام حسین(ع) نسبت به دین را در نمى یابد، به ناچار تنها به فهرستى از آنچه در فضیلت مادى و معنوى زیارت امام حسین علیه السلام ذكر شده است ، بسنده مى شود:
1_ روزى را زیاد مى كند.
2_عمر را طولانى مى كند.
3_خطرات را دفع مى كند.
4_گناهان گذشته و آینده را مى آمرزد.
5_مى تواند پنجاه نفر را شفاعت كند.
6_حاجت او كنار قبر مستجاب است .
7_ ملائكه براى زوار دعا مى كنند.
8_نام او را در اعلى علیین مى نویسند.
9_هنگام خروج از خانه از گناه خارج مى شود.
10_ثواب هزار حج مقبول دارد.
11_ملائكه مأمور حفظ او و مالش هستند تا برگردد.
12_روز قیامت خداوند بهترین حافظ اوست .
13_در قدم اول آمرزیده و در قدمهاى بعدى
شیعه، امام را مقرب درگاه خدا مى ‏داند و با توسل به او قربى به خداوند پیدا مى كند، همانطور كه خودش در قرآن مجید فرمود: «به سوى او وسیله بگیرید» امام را وسیله الهى مى ‏داند. زیرا توسل و شفاعت، بُعدى از ابعاد زیارت است كه زائر از این طریق خود را به درگاه الهى نزدیك مى‏ كند تقدیس مى شود.
14_به هر درهمى ده هزار درهم در دنیا و آخرت به او عوض مى دهند.
15_در قیامت همه آرزو مى كنند از زوار آن امام حسین علیه السلام باشند.
16_زوار امام حسین(ع) بر سفره هاى نور هستند در قیامت .
17_زوار امام حسین(ع) در جوار پیامبر خدا و امام على و حضرت فاطمه(س) هستند.
18_زوار امام حسین(ع) چهل سال قبل از دیگران به بهشت داخل مى شوند.
19_ خداوند مهمات دنیوى زائر را بر آورده مى كند.
20_زائر امام حسین(ع) شهید مى میرد.
21_ثواب دو ماه اعتكاف و روزه در مسجدالحرام را دارد.
22_ زیارت هر ماه امام حسین(ع) ثواب هزار شهید دارد.
23_هر یك قدم كه با پاى پیاده بردارد موجب هزار حسنه و آمرزش هزار گناه و بالا رفتن هزار درجه ، براى زائر مى‌شود.
24_هر قدم كه پیاده بردارد ثواب آزاد كردن یك بنده از فرزندان اسماعیل دارد.
25_هر یك روز اقامت نزد حضرت معادل هزار ماه است .
26_هر قدم كه مى گذارد ثواب یك حج و هر قدم كه بر مى دارد ثواب یك عمره دارد، به شرط آنكه بخاطر ریا و شنیدن مردم و بیهوده نباشد.
27_زیارت سیدالشهداء(ع) ثواب هزار شهید از شهداى بدر دارد.
28_زیارت سیدالشهداء(ع) ثواب هزار صدقه مقبوله دارد.
29_ ثواب هزار روزه دار به زائر مى دهند.
30_ ثواب هزار بنده آزاد كردن دارد.
31_زائر امام حسین(ع) اگر از اشقیاء باشد، جزء سعادتمندان نوشته مى شود.
32_ثواب آماده كردن هزار اسب با زین و لجام در راه خدا دارد.
33_زیارت امام حسین(ع)، زیارت خداست .
34_ثواب هزار جنگ همراه با پیامبر مرسل یا امام عادل دارد.
35_ثواب زیارت امام حسین(ع) قابل شمارش نیست .
36_زیارت حضرت در عرفه ثواب یك میلیون حج و یك میلیون عمره دارد.
37_زیارت امام حسین(ع) بهترین عمل است .
38_خداوند به زائر امام حسین (ع) مباهات مى كند.
39_پیامبر و ائمه اطهار(ع) براى او دعا مى كنند.
40_پیامبر(ص) و ملائكه در قیامت با زائر مصافحه مى كنند و با امام حسین(ع) محشور مى‌شود.
آرى اگر در این روایات که از جلد دهم كتاب شریف وسائل الشیعة نقل شده است، دقت كنید، در مى یابید كه خداوند متعال چگونه از امام حسین(ع)، حمایت همه جانبه نموده است و هر چه داشته ، براى حضرت قرار داده است . رحمت و مغفرت را، بهشت را، شهادت را، نماز را، روزه را، حج را، جهاد را، روزى را، عمر را، اجابت را، شفا را، ملائكه را و دعاى انبیاء و ائمه(ع) و مهمتر از همه اینكه حسین(ع) خون خداست و زیارت او زیارت خداوند جل جلاله.
به امید اینكه خداوند متعال توفیق زیارت حضرتش را در دنیا و شفاعتش را در روز قیامت نصیب ما گرداند.


منبع:مشرق

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین