عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۷۸۲۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۶
حجت الاسلام کازرونی:
حجت الاسلام والمسلمین کازرونی با اشاره به مفاسد بهتان و دروغ و قبح این رذایل اخلاقی اظهار کرد: گناهی به سنگینی بهتان در احادیث و روایات نداریم.

عقیق: برنامه «شب آسمانی»، به تهیه کنندگی «علیرضا قطبی»، با موضوع «دروغ و بهتان» با حضور حجت الاسلام و المسلمین کازرونی به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت.
حجت الاسلام و المسلمین کازرونی طی سخنانی درباره قبح دروغ و بهتان اظهار کرد: اگر کسی سر سوزنی به معاد و مراقبت های الهی معتقد باشد هرگز نمی تواند به خودش اجازه دهد که دروغ بگوید و به یک انسان آن هم انسانی از کیش خود بهتان ببندد.

وی ادامه داد: در مباحث اجتماعی همواره گفتارو کردار اهمیت دارد تا مبادا کسی در این میان متهم شود، ضمن آنکه اگر جامعه ای بخواهد برخلاف حقایق بهتان را در جامعه رواج دهد اولین اثر منفی آن متلاشی شدن نظم آن جامعه است و اساسا جوامع به دلیل تامین همین نظم است که قوانینی را جعل می کنند.

کازرونی با بیان اینکه این اقدامات نظیر جعل قوانین روح عدالت اجتماعی در جامعه است، افزود: اینکه در جامعه ای بیایند و بی گناهی را متهم و محاکمه کنند در این روست انسانی که هنجارشکنی نکرده است گناهکار و کسی که هنجارها را شکسته است بی گناه قلمداد می شود و همین امر باعث می شود که اجتماع از رفتار نیک دوری و تصور کنند این گونه رفتارها خریدار ندارد.

این محقق تصریح کرد: بعضا یک جنبه از موارد بهتان این است که فرد با علم و آگاهی بهتان به دیگران بزند، یک موقع نیز بر اساس ظنن و گمان است که فردی متهم می شود که در سوره حجرات در رابطه با این مسائل آمده است: «یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا» به این مفهوم که از ظن اجتناب کنید چرا که بسیاری از ظن ها به تنهایی گناه هستند.

وی افزود: قرآن می گوید هرچه که منشا بهتان باشد گناه بزرگی دارد، یک موقع طرف خودش کاری نکرده است و طرف مقابل و مخاطب اش نیز مبادرت به انجام کاری خلاف نداشته است اما طرف اول می آید و به او بهتان می زند و فرد را در بهت می برد، اساسا به این نوع اتهام می گویند بهتان چون طرف مقابل را در بهت فرو می برد.

کازرونی گفت: در روایات و احادیث داریم که هیچ گناهی به سنگینی بهتان نیست و بهتان حلقه زیرین امنیت جامعه و حق و باطل را زیر سوال می برد ضمن آنکه بهتان کاری را به دیگری نسبت دادن است و این بسیار سنگین تر از دروغ است لذا می بینم که لحن احادیث و روایات نسبت به بهتان بسیار تند است.

وی ادامه داد: البته پیامبر(ص) فرمودند انسان هایی که دچار سرقت می شوند همواره حالت تهمت را در ذهن شان نسبت به انسانی های دیگر دارند، با توجه به این گفته پیامبر(ص) می توان بسیاری از مسائل را تحلیل و بررسی کرد.

این پژوهشگر با بیان اینکه شایعه نیز در همین مجموعه قرار می گیرد، افزود: انسان مومن به اندازه ای نزد خداوند و اولیای الهی اهمیت دارد که اگر شواهدی را مبنی بر خطای فردی دیده شد باید چشم و گوش را بست یعنی حتی اگر پنجاه نفر آمدند و گفتند فلانی چنین گفته است اما خود آن فرد اظهار کرد نگفته ام باید پذیرفت و چیزی نگفت.

وی گفت: تهمت اگر در همین فضاهای کوچک باشد حیثیت یک آدم را زیر سوال می برد و فرد آزرده خواهد شد چه رسد به سطوحی بالاتر، البته پاکان همواره در حالت تاوان دادن هستند، حضرت یوسف(ع) را به چاه انداختند و دروغ گفتند و سال ها بعد نیز زلیخا به او بهتان زد.

کازرونی تصریح کرد: انسان باید بسیار خبیث باشد که کار خود را به دیگران ببندد، در اینجا لازم می دانم اشاره داشته باشد به مرحوم سید مهدی قوام که چگونه در برابر دزدی از منزل اش سکوت اختیار کرد، من این ماجرایی که تعریف می کنم را بیست سال قبل زمانی که در منزل داماد آن مرحوم مهمان بودم شنیدم که ظاهرا سید مهدی قوام، دو قالیچه را برای جهیزیه دخترش در منزل داشت، روزی در حالی که به خانه برمی گشت دید عده زیادی دور منزل او جمع شده و در حال کتک زدن فردی هستند، جلو رفت و دید فردی را گرفته اند و می گویند او را دیدیم که قالیچه را به دست گرفته و مشغول دزدی است، مرحوم سید مهدی قوام گفتند من خودم به ایشان گفتم که قالیچه ها را بردارد و بعد از آن دزد دعوت کرد در منزل اش بماند و ناهار بخورد و به او گفته بود بمان و ناهار را با ما باش تا حرف دروغ نشود و به تو شک نبرند و همین رویکرد این بزگوار سبب شد تا آن دزد اساسی متحول شود.

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین