عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۷۵۷۲
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۸
حجت الاسلام رضا جعفری در حسینیه مرحوم چمنی
به مناسبت فرارسیدن دهه دوم صفر، هیئت حسین جان(ع) شنبه شب با حضور حجت الاسلام جعفری و مداحان و جمعی از شیفتگان اهل بیت(ع) در حسینیه مرحوم چمنی برگزار شد.

عقیق: به مناسبت فرارسیدن دهه  دوم صفر, هیئت حسین جان شنبه شب با حضور مداحان و شیفتگان اهل بیت(ع) در حسینیه مرحوم چمنی برگزار شد.

در اولین شب برپایی این خیمه حسینی عزاداران از منبر شیخ رضا جعفری استاد حوزه و شاعر اهل بیت (ع) و نوای گرم مداحان اهل بیت(ع) بهره مند شدند. لازم بذکر است این مراسم از امشب با مداحی حاج منصور ارضی تا شب اربعین ادامه خواهد داشت.

 

گزیده ای از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رضا جعفری را بخوانید:

* مقام حمد، مقامی است که مخصوص انسان است و این خصوصیت حمد برای انسان، به جهت این است که در تعریف حمد،اموری واقع شده که آن امور جز در انسان یافت نمی شود، یا جز از انسان اظهار نمی شود.

* اینکه عرض می کنیم یافت نمی شود یا اظهار نمی شود، مبتنی بر دو مبنا است، بعضی ها در یک نگاه سطحی فکر می کنند که حقایق و کمالات، اخلاق های حسنه، رفتار های خوب، اینها اکتسابی است، یعنی انسان فاقد این امور است، اخلاق حسنه را  ندارد بلد نیست رفتار های خوب را و باید یاد بگیرد، یعنی نفس انسان تهی از مثلا خوبی ها و بدی هاست، مثل یک ظرف می ماند که خالی است. حالا می شود این ظرف جام شراب بشود، می تواند عسل یاشد، می تواند شیر باشد و هر چیز دیگری می تواند باشد، می شود این ظرف را تهی نگه داشت، می شود این ظرف را پر از خونآبه هم کرد؛ بستگی دارد به اینکه خود انسان دنبال چه چیزی می رود، وجود انسان را اینطور تصور می کنند.

* انسان تربیت شدنی است به خوبی و بدی، چون تربیت شدنی است، پس انسان هم فاقد خوبی است و هم فاقد بدی، مانند ظرف تهی، یک لیوان اینطور نیست که میلش به آب بکشد یا به خونابه، برای او فرقی نمی کند، چه خونابه در آن بریزند و چه آب در آن بریزند. بعضی ها انسان را اینطور تعریف کردند؛ این معنا صحیح است ولی مطلق نیست، به جهتی که انسان و همه اشیاء یک جنبه ای دارند که از آن جنبه به فطرت یاد می شود، از آن جنبه به وجود ربطی یاد می شود، از آن جنبه به خلقت یاد می شود «الله خالق کل شئٍ»، هر شیئی مخلوق حق است؛ چه خوب تربیت شده باشد و چه بد تربیت شده باشد، آیا می شود گفت: یزید علیه اللعنة مخلوق نیست؟ خیر، او مخلوق است. می شود گفت خلیفه اول و دوم مخلوق نیستند؟ چرا مخلوقند. خلقتشان که منتفی نمی شود، حالا انسانهای پست و خبیثی بودند ولی خبث این انسان ها به فطرتشان برنمی گردد، بلکه به طینتشان برمی گردد. بین فطرت و طینت تفاوت است.

* مقام حمد، از خصوصیات خاصه انسان است، غیر انسان به این مقام نمی تواند نائل بشود، اینکه سیدالشهدا صلوات الله علیه تعریف می کند از افراد در شب عاشورا، دلالت به این دارد که در اصحاب کمالاتی بوده که در شب عاشورا اظهار شده است، و تعریف سیدالشهدا سلام الله علیه به واسطه آن کمالات خاص است. یک وقتی کسی تعریفی می شود، ستودنی می شود، در منظر معصوم و انسان کامل که ناظر به حقایق اشیاء است، گاهی اوقات کسی ستودنی می شود در منظر مَلِک؛ یک وقتی انسان اظهار حمد می کند، اظهار کمال می کند و اظهار کمالش به انسان کامل تصدیق می کند که این کمال دارد. گاهی اوقات ملک تصدیق می کند، کدام یک مقدم بر دیگری است، ملک شأنی از شئونات انسان کامل است، همه انسان کامل که نیست.

* نکته ای که در حدیث کساء است، که جبرئیل وقتی می خواهد ملحق بشود به اهل بیت علیهم السلام، إذن می گیرد از پیغمبر که آیا من همینجا وارد شوم یا خیر؟ می توانم بیایم؟ و او اذن می دهد که بیا. مقام ملک فوق انسان نیست، مادون انسان است.

* سیدالشهدا سلام الله علیه، به اصحاب و بنی هاشم رو کرد و گفت: شما متفردید به من، قبل از شما و قبل از من نبوده مثل شمایی، نداشته مثل شمایی را، بعد از من نخواهند داشت مثل شمایی را. آنچنان که شما ظهور کردید، این ظهور نه قبل از شما بوده و نه بعد از شما است. چرا؟ چون ظهور من، ظهور واحدی است و تفرد دارم من در ظهور و اظهار.


*حسینیه مرحوم چمنی، در میدان امام حسین علیه السلام، خیابان دماوند، ایستگاه حسینی، خیابان شهید محمودی واقع شده است.



گزارش: سید علی حسینی


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین