عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۷۴۸۰
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۴:۵۲
آیت‌الله جاودان گفت: ما کمتر واژه «نبی» را به کار می‌بریم و کاربرد صحیح آن را نمی‌دانیم؛ خداوند متعال ۱۲۴ هزار نبی فروفرستاد که از این میان، بیش از ۳۰۰ نفر آنها رسول و فقط پنج تن از آنها بنیانگذار و قانونگذار دینی جدید بودند.

درس اخلاق آیت الله جاودانعقیق: آیت‌الله محمدعلی جاودان از اساتید اخلاق شهر تهران در جدیدترین جلسه خود با اشاره به عبارت «مَا قَدَرُوا اللهَ حَقَّ قَدْرِهِ» در آیات قرآن کریم، اظهار داشت: بر اساس این فراز قرآنی که چندین مرتبه در قرآن کریم تکرار شده است، برخی از انسان‌ها «قدر خدا را چنانکه در خور اوست نشناختند» و این به دلیل آن است که آنها قیامت و پیامبر خدا را قبول ندارند همچنین این دسته از افراد نیز شناخت درستی از ائمه اطهار(ع) ندارند.

وی با بیان اینکه ما کمتر واژه «نبی» را به کار می‌بریم و کاربرد صحیح آن را نمی‌دانیم، گفت: روزی ابوذر از حضرت رسول(ص) سؤال کرد که ما چند پیامبر داریم؟ حضرت پاسخ دادند: خداوند متعال، 124 هزار نبی فرو  فرستاد که از این میان بیش از 300 نفر از آنها رسول هستند و پنج تن از آنها بنیانگذار و قانونگذار دینی جدید بودند.

این استاد اخلاق تصریح کرد: وقتی مردم در زمان‌های گوناگون، همه چیز یک دین را از بین می‌بردند خداوند متعال با نزول پیامبران اولوالعزم، دین خود را تجدید کرد بنابراین پیامبر بعدی دین پیامبر قبلی را کامل کرد

وی یادآور شد: از میان انبیا پنج تن آنها بنیانگذارند و دارای کتاب بودند و مابقی خلیفه و وصی دیگر پیامبران هستند. همانند حضرت موسی(ع) که هارون خلیفه او بود، همچنین زمانی که موسی(ع) به ملاقات حضرت خضر(ع) رفت جوانی به نام «یوشع» در کنار ایشان حضور داشت که همان وصی حضرت خضر به شمار می‌رفت.

آیت‌الله جاودان با تأکید بر اینکه پروردگار عالمیان هیچ گاه زمین را حتی یک روز، بدون امام باقی نمی‌گذارد، عنوان کرد: همچنین در احادیث و روایات آمده است که خداوند، زمین را بدون عالِم رها نمی‌کند تا مردم در جهلشان به او مراجعه کنند چراکه در غیر این صورت حق از باطل شناخته نمی‌شد و در واقع علما تعیین کننده حق و باطل هستند.

وی گفت: در دوران قبل از پیامبران، اختلاف مردم از روی جهل بود اما بعد از آمدن پیامبران، منشاء و اساس اختلاف‌ها هوی و هوس است از جمله حب رسیدن به مقام و شهرت.

آیت‌الله جاودان خاطرنشان کرد: اگر مؤمنان از سر دلسوزی، چیزی را به دین اضافه و یا چیزی را از دین کم کردند باید جلوی این اقدام آنها گرفته شود که این موضوع در عصر غیبت، توسط علما امکان پذیر خواهد بود.

این استاد اخلاق شهر تهران با اشاره به روایت «إِنَّ العُلَماءَ وَرَثَةُ الأنبِیاءِ، إِنَّ الأنبِیاءَ لَم یُوَرِّثُوا دِیناراً وَ لا دِرهَماً وَ لکِن وَرَّثُوا العِلمَ» یادآور شد: علما میراث‌دار انبیا هستند انبیا هم که مال و ثروتی نداشتند که از خود بر جای گذارند از این رو علم آنها به دیگران به ارث می‌رسد.

آیت‌الله جاودان ادامه داد: کسانی که غلوّ می‌کنند و موجب تحریف دین می‌شوند امام عادل باید جلوی آنها را بگیرد و ما این امور را به عنوان وظایف اولیه امام معصوم می‌شناسیم که باید آنها را انجام دهد ولو اینکه کشته شود بنابراین امام باید مقابل بدعت و تحریف در اصل دین بایستد و آنجا که اصل دین، زیر سؤال می‌رود باید ایستادگی کند و این شرط، موفق شدن ندارد یعنی حتمی است و باید انجام شود.

وی افزود: امام علی(ع) زمانی که خلیفه اول در سفری می‌خواست نماز را چهار رکعتی بخواند امیرالمؤمنین با امر به معروف، با این کار او مخالفت کرد و نگذاشت نماز دو رکعتی هنگام سفر، چهار رکعتی خوانده شود


منبع:فارس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین