عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۷۴۳
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۰
معاون بازرگانی و خدمات فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور از تولید 200 عنوان نرم افزار دینی طی 6 سال گذشته توسط این مرکز خبر داد.

حجت الاسلام محمد باقر خوانساری در نشست خبری که پیش از ظهر چهارشنبه در محل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور برگزار شد، اظهار داشت: از وظایف این مرکز تولید نرم افزارهای علوم اسلامی با همکاری و سفارش کلیه نهادهای تابعه دفتر مقام معظم رهبری و اشخاص حقیقی و حقوقی  که قصد فعالیت در زمینه نرم افزار های اسلامی را دارند، است.

وی ادامه داد: طی 6 سال گذشته و تا به امروز 200 عنوان نرم افزار برای مجموعه های مختلف تولید شده و گاهی این تولیدات به صورت مشارکتی انجام گرفته است.

خوانساری با بیان اینکه کار توزیع و تکثیر نرم افزارهای تولیدی را نیز خود مرکز به صورت مشارکتی و گاهای حتی بدون دریافت هزینه ای بر عهده می گیرد، گفت: از مراکزی که طی سه سال اخیر بیشترین سفارشات و همکاری را با مرکز کامپیوتری علوم اسلامی نور داشته است بعثه مقام معظم رهبری در زمینه حج و زیارت است.

 

نرم افزار کتابخانه حج بزرگترین اثر تولیدی در زمینه حج است

 

وی افزود: اولین نرم افزار تولیدی برای این مجموعه نرم افزار " کتابخانه حج " است که سه سال  گذشته تولید و عرضه شد، این نرم افزار بزرگترین اثر تولیدی در این زمینه است که شامل متن کامل 700 جلد کتاب و مجله از آثار منتشر شده حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت است.

خوانساری در این زمینه گفت: این نرم افزار همچنین دربرگیرنده موضوعاتی مانند احکام و مناسک  حج، اسرار و معارف حج، اعتقادات و پاسخ به شبهات، تاریخ مکه و مدینه، مباحث اجتماعی و سیاسی حج و مواردی این چنین است.

وی در ادامه اضافه کرد: سال گذشته  نرم افزاری که ترکیبی از اطلاعات متمرکز ما در این مرکز و بعثه مقام معظم رهبری بود، تولید شد، همچنین کتاب های " کتاب الحج"، " کتاب العمره" و " کتاب المزار" که برگرفته از 262 عنوان اثر فقهی و حدیثی شیعه است نیز به این نرم افزار اضافه شده است.

خوانساری اظهار داشت: این نرم افزار همچنین در اختیار روحانیون، معین ها، مدیران کاروان ها و سایر افرادی که به منظور خدمات فرهنگی به حج اعزام می شوند نیز قرار گرفته است.

معاون بازرگانی و خدمات فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور ادامه داد: علاوه بر این، نرم افزار تخصصی نیز با عنوان " مکتبه الحج" که شامل 147 جلد کتاب در موضوعات مربوط به حج و به زبان های عربی و انگلیسی برای استفاده غیرفارسی زبانان تولید شده است و در این نرم افزار متن 34 جلد از مجلات " میقات الحج" نیز آورده شده است.

 

نرم افزار احکام ومناسک حج از دیگر تولیدات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور

 

وی تاکید کرد: نرم افزار دیگری با عنوان " احکام و مناسک حج" که شامل متن  کامل 54 جلد کتاب در زمینه احکام و مناسک حج مانند احکام دین مطابق با فتاوای مراجع بزرگ دین، آشنایی با احکام، اسار و معارف حج و درسنامه مناسک حج است.

خوانساری گفت: در زمینه حج و زیارت بحثی  که ازگذشته وجود داشته و امروز هم به آن توجه می شود مباحث مربوط  به اسرار و معارف حج است، در این زمینه نرم افزاری شامل 68 جلد کتاب و 178 عنوان مقاله که در زمینه اسرار و معارف حج تالیف شده است.

وی افزود: سفرنامه ها و خاطرات حج موضوع نرم افزاری دیگری است که با استفاده از 36 عنوان کتاب و تعداد بیش از 100 مقاله در یک نرم افزار گردآوری شده است و به صورت مستقل " سفرنامه و خاطرات حج" تولید شده است.

 

تولید 550 عنوان نرم افزار تلفن همراه

 

خوانساری تصریح کرد: همچنین نرم افزارهایی باعنوان " کتابخانه اماکن و آثار اسلامی" در زمینه معرفی اماکن و آثار اسلامی، " عتبات عالیات وسوریه" در زمینه عتبات عالیات در عراق و سوریه و مناسک مربوط به هریک، " کتابخانه اعتقادات و پاسخ به شبهات" و " کتابخانه زائر" از تولیدات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد 550 عنوان نرم افزار مخصوص نصب در موبایل نیز توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور تولید شده است، گفت : یک عنوان نرم افزار عمره دانشجویی نیز با مشارکت بعثه مقام معظم رهبری و نهاد نمایندگی ایشان در دانشگاه ها تدوین شده است و انشاالله تا فرارسیدن زمان عمره تولید و در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت.

وی در پایان اظهار داشت: تا به امروز 30 عنوان نرم افزار مولتی مدیا نیز در زمینه های مختلف حوزوی، قرآنی و ادبیاتی توسط این مرکز تولید شده است.

کدخبرنگار:212111


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین