عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۷۲۴۱
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۱:۴۴
حجت الاسلام حاج علی اکبری با اشاره به نگاه بین المللی، شهری و منطقه ای اسلام به مسجد گفت: مسجد متعلق به همه مردم است

عقیق: حجت الاسلام حاج علی اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه مسجد در نگاه اول نسبت به ادیان دیگر یک معبد تکامل یافته است، گفت: با تعریفی که در دین اسلام از مسجد ارائه شده است غیر از جنبه تعبد، ابعاد دیگری برای آن لحاظ شده است که ما را با یک نهاد متفاوت، موثر و دارای ابعاد گوناگون روبرو می سازد که نمی توان به آن یک نگاه عادی و ساده داشت.

حجت الاسلام حاج علی اکبری با انتقاد از کسانی که با نگاه سکولاریستی، مسجد را همان معبد و مصلی در نظر می گیرند، اضافه کرد: نباید مسجد که نماد حضور دین در متن زندگی مردم است را به یک نهاد حداقلی و حاشیه نشین تبدیل کرد. یک نگاه اجمالی به موضوع مسجد در اسلام نشان می دهد که این نهاد در همه جهات با زندگی اسلامی گره خورده و یک پایگاه عمیق، چند بعدی و ریشه دار است که رنگ خدایی به زندگی مردم می بخشد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به خفقان دوران پیش از انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی که یک بازخوانی نسبت به ارزش های اسلامی بود موجب شد که جامعه مسجد را در جایگاه واقعی خود درک کند؛ هر چند به نظر می رسد به تدریج مسجد برخی از کارکردهای خود را از دست داده است.

وی با تاکید بر نقش مسجد در برپایی تمدن اسلامی تصریح کرد: شعاری که ما در مرکز رسیدگی به امور مساجد انتخاب کرده ایم «آینده را از مسجد بسازیم» است. امام خمینی(ره) هم در خصوص مسجد می فرمایند که همه امور باید از مسجد اداره شود.

حجت الاسلام حاج علی اکبری با بیان اینکه مسجد با سه عنوان خانه خدا، خانه مردم و پایگاه ولایت قابل شناسایی است، خاطر نشان کرد: در نگاه اول مسجد جلوه زمینی ملکوت خدا و قطعه ای از بهشت است و در روایات، مسجد باب رحمت و برگزیده خداوند از زمین معرفی شده است.

وی افزود: از نگاه دیگر مسجد خانه مردم است و بدون هیچ اختصاصی به قوم و گروه خاصی به همگان تعلق دارد. از این منظر مسجد پناهگاه و در پیوند عمیق و غیرتشریفاتی با مردم است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به مشوق هایی که در دین مبین اسلام برای مسجد سازی و نگهداری از آن عنوان شده است خاظرنشان کرد: توصیه های اسلام در خصوص جایگاه مسجد کمتر برای مردم گفته شده است و خواص هم معمولا مطلع نیستند؛ در صورتیکه در یک شهر اسلامی که مسجد محور و در دسترس باشد همه مردم همسایه خداوند متعال خواهند بود.

وی با بیان اینکه مسجد پایگاه ولایت و امامت است، یاد آور شد: در صدر اسلام هم تبلیغ اسلام با ایجاد مسجد همزمان است و در واقع مسجد محل ابلاغ پیام الهی، تبیین آیات، ارائه معارف ربانی، تشریح الگوی زندگی توحیدی و محل سازماندهی مومنین است.

وی با تاکید بر اهمیت تشریح کارکردهای مسجد، جنبه های عبادی، فرهنگی و تبلیغی و آموزشی را از کارکردهای اولیه مسجد دانست و گفت: کارکردهای اجتماعی سیاسی و نظامی از قبیل هویت جمعی و اخوت ایمانی، برقراری ارتباطات عمیق دینی، تمرین نظم و انظباط و صف آرایی در مقابل دشمنان از کارکردهای دیگر مسجد در جامعه اسلامی است.  

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با مطرح کردن طرح فراخوان ایده های مسجدی(فام) از دانشجویان در خواست کرد با ارائه ایده های مرتبط با مسجد در این طرح شرکت کنند و در صورت انجام پژوهش های دانشگاهی با محوریت مسجد با مرکز امور رسیدگی به مساجد همکاری نمایند.

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین