عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۷۱۲۷
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۴
نماینده ولی فقیه در استان همدان:
نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشار به سخن پیامبر که فرمود«بوی بد گناهان را با استغفار از خود دور کنید»، گفت: باید تا می‌توانیم رابطه عاشقی و معشوقی خود را با خداوند حفظ کرده و مدام با حضرت حق ارتباط داشته باشیم.

عقیق: آیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه همدان، در جلسه تفسیر نهج‌البلاغه خود که با حضور طلاب همدانی در استان  قم برگزار شد، به نامه 45 نهج‌البلاغه اشاره کرد و گفت: امیرمؤمنان(ع) در این نامه خطاب به عثمان بن حنیف(فرماندار حضرت در بصره) مطالبی را راجع به انجام واجبات و اطاعت خداوند توصیه کرده است.

وی افزود: حضرت علی(ع) در فرازی از این نامه می‌فرماید «طوبی لنفس ادت الی ربها فرضها و عرکت بجنبها بوسها و هجرت فی اللیل غمضها حتی اذا غلب الکری علیها افترشت ارضها و توسدت کفها، فی معشر اسهر عیونهم خوف معادهم و تجافت عن مضاجعهم جنوبهم و همهمت بذکر ربهم شفاههم و تقشعت بطول استغفارهم ذنوبهم، اولئک حزب الله، الا ان حزب الله هم المفلحون».

نماینده ولی فقیه در استان همدان ادامه داد: معنای این فراز نهج‌البلاغه بسیار زیبا و عرفانی است و امیرمؤمنان در این نامه فرموده است «خوشا به حال کسانی که واجبات و تکالیف خدا را آنچنان که شایسته است به حضور پروردگار ادا کرده و خوشا به حال فرادی که در راستای انجام فرایض الهی هر سختی و ناملایماتی را تحمل می‌کنند».

یکی از صبرهای سخت، صبر بر طاعت است

آیت‌الله محمدی با بیان این‌که صبر چندین مرحله دارد که شامل صبر بر مصیت، صبر بر طاعت و صبر و بر نعمت می‌شود، اظهار داشت: یکی از صبرهای سخت، صبر بر طاعت است که برخی آن را به درستی انجام نمی‌دهند، چون برخی از نمازهایی که ما می‌خوانیم تنها صورت نماز را دارد و نماز واقعی و طاعت خالص نیست.

وی با اشاره به سخن پیامبر اکرم(ص) که فرمود « خداوند نماز را نور چشم من قرار داده است»، خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان علی(ع) در قسمت دیگری از این فراز نامه 45 نهج‌البلاغه می‌فرماید «خوشا به حال کسی که نیمه شب از بستر گرم و خواب خوش دل‌کنده و جدا می‌شود و با خدای خود به راز و نیاز می‌پردازد و اگر خواب بر این افراد غلبه کند به بستر گرم باز نمی گردند و همانجا روی خاک می‌خوابند، اینها افرادی هستند که ترس عالم آخرت خواب را از چشمانشان گرفته است».

در درگاه الهی حساب ویژه ای نسبت به شب باز شده است

امام جمعه همدان با بیان این‌که در درگاه الهی حساب ویژه ای نسبت به شب باز شده است، تصریح کرد: بیشتر منازل آخرت در نیمه‌های شب طی می‌شود و پیامبر اکرم(ص) نیز در نیمه شب به معراج رفت، چون انسان در روز به علت وجود مشکلات و گرفتاری‌های زندگی نمی‌تواند با خدای خود به خوبی راز و نیاز کند ولی شب هنگام این فرصت فراهم و مهیاست.

وی با اشاره به صفات متقین، بیان داشت: متقین شب که می‌شود روی قدم‌های خود می‌ایستند و قرآن را به صورت آهسته و با ترتیل می‌خوانند و طوری آیات قرآن را تلاوت می‌کنند که ناراحتی و حزن تمام وجود آنها را فرا می گیرد و اشکانشان را جاری می‌سازد.

آیت‌الله محمدی افزود: امیرمؤمنان(ع) در ادامه این فراز می‌فرماید «خوشا به حال افرادی که خوف معاد خواب را از چشم آنها ربوده است و شانه‌ها و پهلوهای خود را رختخواب بیرون می‌کشند و بر لب‌ها و قلوبشان همیشه ذکر خداوند جاری است، به حدی این افراد صبح و شام طلب استغفار می‌کنند که این استغفار سایه شوم گناه را کنار برده و از آنها دور می‌کند».

وی با بیان این‌که روز قیامت ائمه(ع) شیعیان را شفاعت کرده و دستگیر آنها خواهند بود، گفت: امام صادق(ع) می‌فرماید: «ما شما را در روز قیامت شفاعت خواهیم کرد ولی از عالم برزخ شما بیمناکیم» و این نشان می دهد این اعمال ماست که در عالم برزخ کمک‌حال و شفیع ما خواهد بود.

بوی بد گناهان را با استغفار از خود دور کنید

نماینده ولی فقیه در استان همدان در ادامه با اشاره به سخن پیامبر کرم(ص) که فرمود «بوی بد گناهان را با استغفار از خود دور کنید»، ابراز داشت: یک دروغ بی جهت از یک فرد، بوی تعفنی را به آسمان می‌برد که صد هزار ملک خداوند این فرد را لعن می‌کنند و برای همین است که ما باید همیشه در حال استغفار باشیم تا این بوی بد گناهان از ما دور شود.

وی خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان در بخش پایانی این فراز از نامه 45 نهج‌البلاغه می‌فرماید «اولئک حزب الله، الا ان حزب الله هم المفلحون، این افراد از متقین‌اند و اینان هستند حزب خدا و رستگاران».

آیت‌الله محمدی با بیان این‌که امیرمؤمنان علی(ع) در این فراز از نهج‌البلاغه خطاب به عثمان بن حنیف(فرماندار حضرت در بصره) این مسأله را گوشزد کرد که باید اطاعت الهی به این‌گونه باشد و یک نان خالی برای دنیا بس است، اظهار داشت: نیاز نیست در این دنیا به دنبال شکم‌بارگی و لذت و گناه باشیم چون کسانی که به دنبال چنین چیزهایی بوده‌اند خسران کرده‌اند و ما نیز اگر راه آنان را ادامه دهیم ضرر خواهیم کرد.

مراقب عمر، جوانی و فرصت‌ها باشیم

وی در پایان با تأکید بر این‌که باید مراقب عمر، جوانی و فرصت‌ها باشیم تا به راحتی از بین نرود، افزود: باید تا می‌توانیم رابطه عاشقی و معشوقی خود را با خداوند حفظ کرده و مدام با حضرت حق ارتباط داشته باشیم و با دعا و راز و نیاز از خداوند بخواهیم ما را در ترک محرمات و گناه‌ها یاری کند.

منبع:رسا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین