عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۷۰۵۷
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۰۰:۳۳
حجت‌الاسلام قرائتي پاسخ مي‌دهد:
خطيب پيشكسوت قرآني كشورمان در پاسخ به اين سؤال كه با توجه به مستحب بودن عمره آيا بهتر نيست هزينه عمره را صرف ساير امور خير كنيم، گفت: هر چيزي جاي خود را دارد.

عقیق: با مشخص شدن افزايش ظرفيت عمره مفرده بسياري از مردم خوشحال شدند به ويژه افرادي كه مي‌دانستند براي رفتن به عمره حدود هشت سال بايد پشت نوبت بمانند.

سال ۱۳۹۰ با اعلام سازمان حج و زيارت مبني بر ثبت‌نام گروه‌هاي جديد براي اعزام به عمره مفرده حدود هشت ميليون نفر ثبت‌نام كردند و با توجه به اينكه سالانه حدود ۸۰۰ هزار نفر به عمره اعزام مي‌شدند پشت نوبت حدود ۹ سال براي رفتن به عمره پيش‌بيني شد اما با كاهش سهميه عمره در سال گذشته به حدود ۵۰۰ هزار نفر زمان اين پشت نوبت بودن افزايش يافت كه در سال جاري با افزايش دوباره سهميه عمره به ۸۵۰ هزار نفر هشت ميليون پشت‌نوبتي عمره خوشحال شدند.

اما در اين ميان برخي نيز بودند كه نظر ديگري داشته عنوان مي‌كردند رفتن به عمره امري مستحب است و اصولاً چرا بايد هزينه‌اي گزاف براي چنين مستحبي پرداخت شود در حالي كه همين پول را مي‌توان به يك فقير داد يا در كار خير ديگري صرف كرد.

يك سؤال: چند نفر هزينه عمره خود را به فقرا مي‌دهند؟

چند خير را مي‌شناسيد كه از تمام دارايي‌هاي دنيوي فقط هزينه رفتن به عمره را دارند و چون هيچ پول ديگري براي انجام كار خير ديگري ندارند به جاي رفتن به عمره آن را صرف كمك به يك نيازمند مي‌كنند؟ بر همين اساس آيا مي‌توان مثلاً به جاي كمك به مردم، روزه مستحبي گرفت؟ يا به جاي نيكي به پدر و مادر، نماز شب خواند؟ يا به جاي آب دادن به يك تشنه، غسل مستحبي انجام داد؟

هر چيزي جاي خود را دارد

حجت‌الاسلام والمسلمين محسن قرائتي، رئيس ستاد اقامه نماز كشور در پاسخ به اين سؤال كه برخي مطرح مي‌كنند رفتن به عمره امري مستحب است و پول عمره را مي‌توان در امور خير ديگر صرف كرد، تصريح كرد: هر چيزي جاي خود را دارد؛ گوش جاي چشم را نمي‌‌گيرد و چشم كار گوش را انجام نمي‌دهد.

هر عملي نتايج ويژه خود را دارد، عمره صحيح يعني عمره‌اي كه وليمه آن به فقرا برسد، عمره روزي را زياد مي‌كند و عمره‌گزار واقعي پس از زيارت خانه خدا مگر ممكن است از خلق خدا غافل باشد؟

اگر به عمره رفتيم تلاش كنيم معنويت آن را حفظ كنيم نه تكرارش را

هر كس كه عمره و حج را تجربه كرده است يقيناً علاقه‌مند به تكرار اين تجربه بسيار زيبا است. اما مسلماً افراط در اين امر مستحب نيز مانند تمام امور ديگر مناسب نيست، مهم اين است كه اگر به عمره رفتيم تلاش كنيم معنويت آن را حفظ كنيم نه اينكه صرفاً به دنبال تكرار سفر باشيم.


منبع:حج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین