عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۶۶۳۱
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۳
در جمع اندیشمندان مصری مطرح شد
اندیشه تکفیری که ساخته و پرداخته دشمنان امت اسلامی است، به دنبال ویرانی ملت و امت ماست و ما وظیفه داریم که در برابر این جریان بایستیم.
عقیق: حجت الاسلام والمسلمین مجید حکیم الهی، معاون بین الملل جامعة المصطفی در جمع گروهی از مهمانان مصری با اشاره به خطر تکفیری ها گفت: اندیشه تکفیری نتیجه ای جز کشتار کودکان و افراد بی گناه و بدبین کردن مردم جهان به اسلام نداشته است و این جریان، به تمام ابعاد اسلامی ضربه وارد می کند.

وی با اشاره به ردپای آمریکا و غرب در شکل دهی و حمایت از تکفیری ها گفت: القاعده را آمریکایی ها راه انداختند و از این جریان، برای ضربه زدن به اسلام استفاده کردند و امروز، یکی از چالش های اصلی در دنیای اسلام، تکفیری ها هستند.

در برابر تکفیری ها بایستیم

معاون بین الملل جامعة المصطفی با بیان اینکه تکفیری ها، سدی در برابر امت اسلامی برای پیشرفت است گفت: لازم است قبل از هرچیز نقش تکفیری ها در جامعه کنونی و سپس وظیفه خود در قبال آنها را بازشناسی کنیم.

وی به کشتار کودکان و زنان از سوی تکفیری ها در سوریه اشاره و تصریح کرد: باید بین اسلام و اندیشه تکفیری فرق قائل شویم و به این بیندیشیم که چگونه این فکر متعصب و افراطی را از ساحت جامعه اسلامی پاک کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین حکیم الهی خاطر نشان کرد: اندیشه تکفیری که ساخته و پرداخته دشمنان امت اسلامی است، به دنبال ویرانی ملت و امت ماست و ما وظیفه داریم که در برابر این جریان بایستیم.

 نیازمند بازگشت به تعریف امام خمینی از اسلام هستیم

حجت الاسلام والمسلمین نجفعلی میرزایی، مشاور عالی رئیس جامعة المصطفی و رایزن پیشین فرهنگی ایران در لبنان هم در این نشست با تاکید بر اینکه دلهای همه مسلمانان برای اسلام و اصول اسلامی می تپد گفت: همین اصول اسلامی است که ما را کنار هم جمع می کند و شایسته است که از فرصت دیدارهای اسلامی برای نزدیک شدن دلها به یکدیگر بهره ببریم.

وی با اشاره به برنامه ریزی های دشمنان برای متوقف کردن و ضربه زدن به اسلام ابراز داشت: آنها به خوبی عنصر تمدن ساز در اسلام را درک کرده و به ابعاد عمیق علمی و اخلاقی در اسلام پی برده اند از همین رو به روشهای گوناگون متوسل می شوند تا جلوی تمدن اسلامی را بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین میرزایی با اشاره به اندیشه و تلاش امام خمینی برای ارائه طرح اسلامی در دنیای معاصر گفت: امام خمینی نگاهی جامع و اسلامی به نهضت عظیم انقلابی در ایران داشت و بر اساس همین نگاه بود که دنیا را تحت تاثیر قرار داد.

وی جنگ تحمیلی، تحریم ها و فشارهای بین المللی را به واسطه اندیشه امام خمینی و تلاش جمهوری اسلامی برای احیای تمدن اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: بدون هیچ تعصبی باید عرض کنم که همگی نیازمند بازگشت به تعریف امام خمینی از اسلام هستیم؛ اخلاق و عقلانیت، دو رکن اساسی در اندیشه امام خمینی بود.

رایزن پیشین فرهنگی ایران در لبنان خاطر نشان کرد: ما باید به اصل خود بازگردیم و اسلام، می تواند عامل وحدتمان باشد.

چرا جمهوری اسلامی از سوریه حمایت می کند؟

وی در پاسخ به سوال یکی از میهمانان درباره حمایت جمهوری اسلامی از سوریه گفت: مهمترین مساله در بحران سوریه، جریان مقاومت است و علت حمایت جمهوری اسلامی نیز در همین نکته نهفته است و همه می دانند که امروز، بحران سوریه، دعوا بر سر دموکراسی نیست و غرب به دنبال افزایش نفوذ خود در منطقه از طریق این بحران است. همچنانکه عربستانی ها نیز که که پشت پرده اعزام تکفیری ها به سوریه قرار دارند، دلشان برای دموکراسی در سوریه نمی سوزد و اگر این چنین نیست، پس چرا در کشور خود از دموکراسی فرار می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین میرزایی ادامه داد: نگاه ایران به مساله سوریه، از زاویه مذهبی نیست  و مساله، مساله مقاومت است. اگر ایران در حمایت های بین المللی، به دنبال گرایشهای مذهبی بود، از گروه های فلسطینی و حماس و سایر جریانات انقلاب در میان اهل سنت دفاع نمی کرد. ماقائل به جبهه بندی مسلمانان به اردوگاه شیعیان و اردوگاه اهل سنت نیستیم بلکه امام خمینی به ما آموخت که 2 جبهه داریم: جبهه حق و جبهه باطل.

 همه سوری ها با تکفیری ها مخالفند

حجت الاسلام حمیدرضا غریب رضا، مدیر موسسه گفتگوی دینی وحدت هم در این نشست به سفر اخیر خود به کشور سوریه اشاره و تصریح کرد: بعد از تهدیدات آمریکا مبنی بر حمله سوریه، به این کشور رفتم و با طیف های مختلف اعم از سنی، مسیحی، دروزی، علوی و شیعه گفتگو کردم؛ همه آنها نسبت به تکفیری ها احساس خطر می کردند و نسبت به اقدامات تکفیری ها که منجر به مشوه ساختن وجهه اسلام می شود، ناراحت بودند.

وی خاطر نشان کرد: نهادهای دینی شیعه و اهل سنت باید متوجه باشند که شرایط کنونی، دوران جدال نیست بلکه باید دست به دست هم بدهیم در برابر دشمن واحد، متحد شویم.

این مبلغ فعال در عرصه بین الملل افزود: آمادگی جمهوری اسلامی ایران، جامعة المصطفی و حوزه علمیه را برای همکاری در خصوص مقابله با تکفیری ها، به اطلاع الازهر برسانید.


منبع:حج


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین