چرا به حضرت حجت (عج) منتقم گفته می شود؟
هر یک از معصومین(ع) به یک لقب مشهور شده اند، مثلا حضرت علی(ع) به امیرمومنان(ع) و امام حسین(ع) به سیدالشهداء(ع) مشهور گشته اند. تمام این لقب ها ریشه در روایات دارد.
عقیق: امامان معصوم(ع) در برخی روایات و دعاها، لقب
منتقم را به حضرت مهدی(عج) اختصاص داده اند. بلکه این لقب را خداوند به
امام عصر(اعج) داده است. در روایات از امام زمان(عج) به
عنوان انتقام گیرنده از دشمنان خدا و دشمنان پیامبر(ص) و امامان(ع) به ویژه منتقم خون امام حسین(ع) نام برده شده است.
از جمله
احادیثی که نام معصومین(ع) را برمی شمرد، حدیث معراج است. در این
حدیث آمده: "وقتی حضرت محمد(ص) به دعوت پروردگار به دیدار ملک و ملکوت و
عالم اعلی رفت، ندا رسید: سر خود را بالا بگیر و نگاه کن. آن حضرت(ع) سرش
را بلند کرد، نگاهش به نورهای خیره کننده و مقدسی افتاد و به خداوند عرضه
داشت: بارالها! این نورهای مقدس چه کسانی هستند؟ ندا رسید: اینها امامان می
باشند و اینکه در بین آنها قرار گرفته و ایستاده است، همانان قائم(عج)
است؛ آنکه حلال مرا حلال و حرامم را حرام می کند و به وسیله او از دشمنانم
انتقام می گیرد." (1)
عایشه می گوید: روزی رسول خدا(ص) در دیدار با
فرشته وحی، دستور داد هیچ کس نزد او نرود. در این هنگام امام حسین(ع) نزد
رسول خدا(ص) رفت. جبرئیل پرسید: این کودک کیست؟ پیامبر(ص) فرمودند:
فرزندم، او را گرفت و بر زانوی خود نشانید. جبرئیل گفت: او کشته خواهد شد.
پیامبر(ص) فرمودند: چه کسی او را می کشد؟ جبرئیل گفت: امت تو وی را خواهند کشت.
پیامبر (ص) فرمودند: او را می کشند؟ جبرئیل گفت: آری.
رسل خدا (ص) گریست. جبرئیل گفت: ای رسول خدا(ص)! گریه مکن! خداوند به وسیله قائم شما اهل بیت(ع) از آنها انتقام خواهد گرفت.
پیامبر (ص) فرمودند: حبیب من، جبرئیل! قائم ما اهل بیت(ع) کیست؟ گفت: او نهمین فرزند از نسل حسین(ع) است. (2)
امام
باقر(ع) در تفسیر آیه "و من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا فلایسرف
فی القتل انه کان منصورا" (3)، و آن کس که مظلوم کشته شده برای ولیش سلطه و
حق قصاص قرار دادیم اما در قتل اسراف نکند، چون او مورد حمایت است. فرمود:
"مقصود، حسین ابن علی(ع) است که مظلوم کشته شد و ما اولیای و هستیم و حضرت
قائم(عج) از ما است و هر گاه قیام کند، انتقام خون حسین(ع) را می گیرد.
پس
آنقدر از آنها را می کشد که برخی می گویند: "در کشتن و انتقام گرفتن از
قاتلان اسراف کرده است" (4) اما قرآن می فرماید: "هرگز در کشتن و انتقام
گرفتن اسراف نمی کند."
امام صادق (ع) نیز در تفسیر آن فرمودند: :این آیه
درباره امام حسین(ع) نازل شده پس اگر ولی او، امام زمان(عج) تمام اهل
زمین را بکشد، هرگز مسرف نخواهد بود". (5)
پی نوشت ها:
1-(کفایه الاثر، ص 153؛ کمال الدین، ج 1، ص 252؛ عیون اخبارالرضا، ج 1، ص 8 و اثبات الهداه، ص 651)
2- (کفایه الاثر، ص 187.)
3- (سوره اسراء، آیه 33.)
4- (تفسیر عیاشی، ج 2، ص 290.)
5- (الکافی، ج 8، ص 255؛ تاویل الایات، ج 1، ص 280 و کامل الزیارات، ص 63.)
منبع:برگرفته از کتاب بامداد بشریت نوشته محمدجواد مروجی طبسی