عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۵۴۹۰
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۶
امام رضا (ع) به ابن شبيب فرمود: اگر مي‌خواهى گريه كنى، بر حسين‌بن على بن ابي‌طالب (ع) گريه كن! از بستگانش ۱۸ نفر به همراهش شهيد شدند كه در روى زمين نظير نداشتند و آسمان‌هاى هفتگانه و زمين به خاطر شهادتش گريستند. …
عقیق:از زماني كه حضرت اباعبدالله الحسين (ع) رداي شهادت را بر تن كرد ۱۳۷۳ سال مي‌گذرد، در اين ميان ائمه معصومين با بازخواني حادثه عاشورا فضايي را براي شيعه ترسيم كردند تا در پرتو آن ياد، نام و جانفشاني امام حسين (ع) براي هميشه تا روز قيامت باقي بماند.

روايت ائمه از واقعه جانسوز كربلا در قالب احاديث در كتاب‌هاي روايي و تاريخي به ثبت رسيده است، شرح حادثه دشت نينوا آن هم از زبان اولاد حسين (ع) رنگ و بويي دارد، چرا كه پرده از واقعيتي بر مي‌دارد كه كمتر كسي مي‌تواند به آن ايرادي وارد سازد.

يكي از اين فرزندان، امام علي بن موسي‌الرضا (ع) است كه به روضه‌خواني براي جد بزرگوارش مي‌پردازد.

توصيه‌اي كه امام براي روز عاشورا به شيعيان كردند

امام رضا (ع) فرمودند: هر كس روز عاشورا به دنبال انجام كارها و حوائج خود نرود، خداوند حوائج دنيا و آخرت او را بر آورده سازد و هر كس كه روز عاشورا، روز مصيبت و حزن و گريه‏اش باشد، خداوند روز قيامت را روز شادي و سرورش قرار خواهد داد و در بهشت چشمانشان به ديدار ما روشن خواهد شد و هر كس روز عاشورا را روز بركت بنامد و براي منزلش چيزي در آن روز ذخيره كند، آنچه ذخيره كرده است، بركت نخواهد داشت، و در روز قيامت همراه يزيد، عبيدالله بن زياد و عمر بن سعد- لعنهم‏ الله- در پست‏ترين درجه جهنم محشور خواهد شد.

اي ابن شبيب! اگر مي‌خواهي گريه كني، بر حسين (ع) گريه كن

ريّان بن شبيب گويد: در اولين روز محرم به خدمت امام رضا (ع) رسيدم، حضرت فرمودند: آيا روزه هستي؟ عرض كردم: خير، فرمود: امروز، روزي است كه زكريا (ع) پروردگارش را خواند و گفت: «رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ» و خداوند دعاي او را مستجاب كرد و به ملائكه دستور داد كه به زكريا- كه در محراب در حال نماز بود- بگويند كه خدا به تو يحيي را مژده مي‏دهد، پس هر كس اين روز را روزه بدارد و سپس دعا كند، خداوند همان طور كه دعاي زكريّا را مستجاب كرد، دعاي او را نيز مستجاب مي‏كند.

سپس فرمود: اي ابن شبيب! محرم ماهي است كه اهل جاهليت به احترام آن، ظلم و جنگ را حرام كرده بودند ولي اين امّت، احترام آن و احترام پيغمبر خود را حفظ نكردند، در اين ماه اولاد او را كشتند و زنانش را اسير كردند و وسايلش را غارت كردند، خداوند هرگز اين كارشان را نبخشد!

۴ هزار فرشته‌اي كه تا روز ظهور حجت (عج) بر مزار امام حسين (ع) حضور دارند

اي ابن شبيب! اگر مي‌خواهي گريه كني، بر حسين بن علي بن ابي‌طالب (ع) گريه كن، زيرا او را هم‌چون گوسفند ذبح كردند و از بستگانش، ۱۸ نفر به همراهش شهيد شدند كه در روي زمين نظير نداشتند، آسمان‌هاي هفتگانه و زمين‏ها به خاطر شهادتش گريستند و ۴ هزار فرشته براي ياري او به زمين آمدند، ولي تقدير الهي نبود و آن‌ها تا قيام قائم عليه السّلام در نزد قبرش با حال نزار و ژوليده باقي هستند و از ياوران قائم (عج) هستند و شعارشان «يا لثارات الحسين» است.

چه هنگام از آسمان خاك قرمز باريد

اي ابن شبيب! پدرم از پدرش از جدّش (ع) به من خبر داد كه وقتي جدّم حسين (ع) شهيد شد، از آسمان خون و خاك قرمز باريد.

اي ابن شبيب! اگر به گونه‏اي بر حسين گريه كني كه اشكهايت بر گونه‏هايت جاري شود، خداوند هر گناهي كه مرتكب شده باشي- چه كوچك، چه بزرگ، چه كم و چه زياد- خواهد بخشيد.

راهكار امام رضا (ع) براي لقاءالله


اي ابن شبيب! اگر دوست داري پاك و بدون گناه به ملاقات خدا بروي، به زيارت‏حسين برو.

اي ابن شبيب! اگر دوست داري با پيامبر اكرم (ص) در غرفه‏هاي بهشت همراه باشي، قاتلان حسين را لعنت كن.

توصيه امام رضا (ع) براي به دست آوردن ثواب شهداي كربلا

اي ابن شبيب! اگر دوست داري ثوابي مانند ثواب كساني كه همراه حسين بن علي (ع) شهيد شدند داشته باشي، هر گاه به ياد او افتادي بگو: «يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً» (اي كاش با آنان مي‏بودم و به فوز عظيم مي‌رسيدم).

اي ابن شبيب! اگر دوست داري با ما در درجات عالي بهشت همراه باشي، در اندوه ما اندوهگين و در خوشحالي ما خوشحال باش و بر تو باد به ولايت ما، زيرا اگر كسي سنگي را دوست داشته باشد، خداوند در روز قيامت او را با آن سنگ محشور خواهد كرد.


پي‌نوشت:
(ترجمه عيون أخبار الرضا (ع)، جلد ۱، صفحات ۶۰۴-۶۰۶)
منبع:حج
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین