عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۵۰۷۰
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۳
مداح «کربلا منتظر ماست بیا تا برویم»، پیرغلام اباعبدالله‌الحسین(ع) را کسی می‌داند که محاسنش را در راه ذاکری اهل بیت(ع) سفید کرده باشد.
عقیق: ماه محرم با سوگواری و عزا از 1400 سال پیش تاکنون عجین شده است و بعد از واقعه مصیبت عاشورا مداحان و ذاکران اهل بیت تلاش خود را به کار بسته‌اند تا پیام ثارالله را نسل به نسل منتقل کنند. برپایی یازدهمین همایش پیرغلامان حسینی در استان گلستان فرصتی را فراهم آورد که از نزدیک پای سخن این ذاکران سینه‌سوخته بنشینیم و از زبان آن‌ها علت این عشق خروشان به سید و سالار شهیدان را جویا شویم.

ماحصل گفت‌وگو با «صادق آهنگران» ذاکر جبهه‌های حق علیه باطل، را در ادامه می خوانید:

بیشتر عاشقان اهل بیت(ع)، کسانی که در راه اسلام جنگیدند و به شهادت رسیدند و یا شهید زنده هستند با صدای شما آشنا هستند، می‌خواستیم نظر شما را راجع به امام حسین(ع) بدانیم؟

- همه زندگی‌ ما برای امام حسین(ع) است، به فرمایش حضرت امام(ره) هر چه داریم از محرم و صفر داریم، بنابراین تمام زندگی، انقلاب و عزتمان را مدیون امام حسین(ع) هستیم و به ایشان عشق می‌ورزیم، زیرا این عزتی است که خداوند به امام حسین(ع) داده و خداوند محبت او را در قلوب شیعیان قرار داده است.

اشعار شما و پیرغلامان دیگری که برای امام حسین(ع) سروده‌اند و در این مراسم هم حضور دارند، ‌چه تأثیری در فرهنگ مردم می‌تواند داشته باشد؟

-این فرهنگی که شما به آن اشاره داشتید، ‌از سال‌های قبل در شالوده شخصیتی مردم گنجانده شده است و به فرموده امام صادق(ع) «إنَّ لِقَتلِ الحُسَینِ حَرارَةً فی قُلوبِ المُؤمِنینَ لا تَبرُدُ أبَداً»؛ کشته شدن حسین(ع) چنان داغى در دل مؤمنان است که هرگز سرد نشود.

بنابراین با گذشت زمان در قلوب مؤمنان عشق به امام حسین(ع) شعله‌ورتر از گذشته می‌شود، منتها هر جا کار مؤثرتر باشد، دشمنان بیشتر در آن زمینه کار می‌کنند، در زمان قبل از انقلاب بهترین کارهایی که در پیروزی انقلاب انجام شد بر پایه نام امام حسین(ع) بود، به گونه‌ای که هیئت‌ها با شعار امام حسین(ع) و «هیهات منّا الذلة‌» وارد عرصه مبارزه شدند، البته اوج تجلی این فرهنگ حسینی در هشت سال دفاع مقدس بود.

در این میان می‌بینیم که دشمن سعی دارد مداحی و هیئت‌ها را به سوی دراویش سوق دهد و محتوا را تغییر دهد و سبک‌ها را به سمت سبک غربی بکشاند، بنابراین حضور پیشکسوت‌ها برای خنثی سازی هجوم دشمن می‌تواند مؤثر باشد.

با این وجود به برکت حضور علما و مراجع که در این رابطه حساسیت نشان دادند و به میدان آمدند و به لطف مقام معظم رهبری این توطئه آن‌ها خنثی شد، حتی دیدیم که بعد از آن فرمایشات رهبری این همایش‌ها شروع شد که یکی از اصلی‌ترین همایش‌ها همایش پیر غلامان حسینی است که انصافاً کارهای خوبی را انجام داده است.

وقتی نام امام حسین(ع) به میان می‌آید، می‌بینیم که اشک در چشمان مداحان جمع می‌شود، حتی مشاهده کردیم که یک مداح با اینکه 92 سال سن داشت قطرات اشک از صورت او سرازیر شد، ‌شما علت این واقعه را چه می‌بینید؟

-هر چقدر سن بیشتر شود،‌ عشق و علاقه بیشتر می‌شود، همان‌طور که در ابتدای عرایضم اشاره کردم، هر چه زمان می‌گذرد عشق و علاقه به امام حسین(ع) هم بیشتر می‌شود.

اینکه تعداد زیادی پیرغلامان اهل بیت(ع)  از سراسر ایران و جهان در همایش پیرغلامان شرکت کردند، تا چه میزان می‌تواند در بالندگی مداحان و روضه‌خوانان اهل‌بیت تأثیرگذار باشد؟

- شیوه‌ای که صدا و سیما در این چند ساله در پیش گرفته است محدود به کشور ما نیست، به گونه‌ای که سال گذشته از کشورهای مختلف مانند آرژانتین، بحرین، کشورهای خلیج ‌فارس دعوت کرده بودند. این اقدام برای گسترش حرکت مداحی خیلی مؤثر است، همچنین رسانه‌ها‌ در سال گذشته خیلی خوب این مراسم را انعکاس دادند.

این اجلاس‎ها و همایش‎ها از بروز آسیب‎ها ی وارده دشمن جلوگیری خواهد کرد و برخی سلایق در مداحی و ذاکری اهل بیت و یا رفتارهایی را که در شأن امام حسین(ع) نیست، اصلاح خواهد کرد.

تاکنون به شهر گرگان سفر کرده بودید؟

- دو بار، ‌یک بار 20 سال پیش و یک بار هم در زمان جنگ.

سطح همایش پیرغلامان را چگونه دیدید؟

- همایش پیرغلامان که سال گذشته در اردبیل برگزار شد، سطح بالاتری داشت، اردبیل از همدان و همدان از زنجان بهتر بود، هر سال که می‌گذرد سطح کیفی این همایش بهتر می‌شود، ان‌شاءالله سال آینده که در دیار خودمان استان خوزستان برگزار می‌شود، بهتر از سال‌های دیگر خواهد بود.

مفهوم پیر غلامان از منظر حاج صادق آهنگران چگونه است؟

- پیرغلام یعنی کسی که محاسنش را در این راه سفید کرده باشد.

 چه توصیه‌ای برای مداحان جوان‌ دارید؟

ـ امروز باید جوانان دقت کنند اگر نیتشان رضایت امام حسین(ع) است، رفتار حسینی را برگزینند. جلوی پای پیرغلامان زانو بزنند و از آنان و مراجع راهنمایی بخواهند. جدایی از این اقشار، انحراف را به همراه دارد. جوانان نباید مغرور شوند و خود را بی‌نیاز از پیشکسوتان و مراجع بدانند.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین