عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۵۰۳۵
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۸
عقیق: آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق خود تاکید کرد: اینکه می‌بینید همه در این ایّام مخصوصاً روز عاشورا این‌طور به سر و سینه می‌زنند برای این است که پدر اینها را شهید کردند. پیغمبر فرمود: « انا و علی ابوا هذه الامّه» شما بیایید فرزند ما بشوید، ما شما را به‌ عنوان فرزندی قبول داریم ما هم گفتیم چشم. بنابراین اینها پدران ما هستند. وقتی پدر ما را شهید کردند تا روز قیامت ما طالب خون بهاییم. آیا ما فرزند صالحی هستیم؟
وی همچنین با اشاره به بحث جهاد گفت: جهاد سه قسم است؛ هجرت سه قسم است. وجود مبارک سیّدالشهدا(ع) هر سه قسم را داشت. بعضی ها دو قسم را داشتند، بعضی ها یک قسم را. یک جهاد اصغر هست، یک جهاد اوسط هست و یک جهاد اکبر. یک هجرت صغری هست، یک هجرت وسطی هست، یک هجرت کبری. شریعت و امثال اینها هم همین‌طور است. جهاد اصغر این است که انسان با دشمن بجنگد که در اینجا آنچه که کاربرد دارد آهن است. در جهاد اوسط که انسان با نفس و هوس می‌جنگد آنجا آهن کاربرد ندارد؛ آه کاربرد دارد، ناله و گریه کابرد دارد! شما در دعای کمیل می‌خوانید: «و سلاحه البکاء» یعنی خدایا ما در نبرد با نفس، در نبرد با هوس، در نبرد با هوا، در نبرد با شیطان، تنها اسلحه‌یمان گریه است. یک انسان مغرور است که فریب می‌خورد؛ یک انسان متواضع و فروتن که فریب نمی‌خورد.
وجود مبارک سیّد الشهداء سه جهاد داشت. هم جهاد اصغر داشت که با دشمنان جنگید؛ هم جهاد اوسط داشت که با اصاف نفسانی جنگید؛ و هم جهاد اکبر. چون جهاد اکبر معمولاً مطرح نیست این اوسط را اکبر می‌نامند و گرنه مبارزهٴ با نفس تهذیب نفس تزکیهٴ نفس آدم عادل شده آدم متقی شدن آدم بهشتی شدن این جهاد اوسط است نه جهاد اکبر.


منبع:رسا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین