عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۵۰۲۳
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۱
تعدادی از مداحان و ذاکرین اهل بیت(ع) بر رعایت شئون اخلاقی،‌ دینی و عقلی در روضه‌خوانی‌ها و تلاش برای معرفی شخصیت اهل بیت(ع) با بیان واقعیت‌ها تاکید کردند.
عقیق:در روزهای اخیر مباحث زیادی در خصوص رسالت‌ها و وظایف مداحان در جامعه و پاسخ به این سوال وجود دارد که آیا اساسا مداحان باید در حوزه‌های غیر از روضه‌خوانی،‌ مداحی و مرثیه خوانی اهل بیت(ع) وارد شوند یا خیر؟ همچنین چه آسیب‌هایی در کمین جامعه مداحان که می‌تواند به دستگاه عزاداری سالار شهیدان لطمه وارد کند، وجود دارد.

با چهارتن از مداحان و ذاکران دربار حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) همچون "استاد علی مشکینی"،‌ "سیدمحسن حسینی از شعرای آیینی"، "حیدر خمسه" و "کاظم غفارنژاد" انجام داده است که در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانیم.

علی مشکینی: مداح باید معرف شخصیت اهل بیت(ع) باشد

استاد علی مشکینی از مداحان به نام و از پیرغلامان اهل بیت(ع) در پاسخ به این سوالات گفت: من دست آقایان مداح که ادعا می‌کنند دارای سبک هستند را می‌بوسم و می‌خواهم تلاش نکنند با سبک رقاصان نوحه را به خورد مردم بدهند، معنا و ریشه نوحه را بدانند که از کجا آمده است.

وی افزود: توصیه من به این دسته از مداحان این است که هر جا بروند و هر سبکی بخوانند باید دوباره به سنت و اصل خود برگردند و کاری کنند که معرف شخصیت خود نباشند بلکه معرف شخصیت اهل بیت(ع) باشند که اگر اینگونه شد همه چیز را دارند و موفق خواهند شد.

این استاد پیشکسوت مداحی با بیان این‌که «اگر مداحی‌ها و اجرای برنامه‌های مذهبی به جز به نیت اهل بیت(ع) باشد همه چیز را باخته‌ایم» گفت: مداح یعنی اینکه آنچه امام زمان(عج) می‌خواهد آن باشد ما باید بدانیم که مداح اول قتلگاه، خداوند، رسول خدا واهل بیت(ع) بودند آیا آنها از سبک‌هایی که الان رایج شده برای گریه به سالار شهیدان استفاده می‌کردند!؟.

مشکینی تاکید کرد: این برای مداحان خوب نیست که سبک آنها را با یک خواننده مقایسه و در سایت‌ها منتشر کنند بنابراین باید شور همراه با شعور باشد اما متاسفانه یک عده تازه به دوران رسیده آمده‌اند و خودشان را استاد می‌دانند در حالی که اساتید اصلی خانه‌نشین شده‌اند و هیچ ادعایی ندارند.

وی که با کوله باری از تجربه و به ادعای خود نوکری دربار امام حسین(ع) صحبت می‌کرد، این توصیه را کرد که نوحه‌خوان باید معنی و ریشه نوحه را بفهمد و از خود روضه‌سازی نکند باید پیش استاد درس یاد بگیرد و کاری کند که دل امام زمان را به درد نیاورد.

حسینی: رسالت اصلی مداحان معرفی اهل بیت(ع) با بیان واقعیت‌ها است

همچنین استاد سیدمحسن حسینی از شاعران آیینی کشورمان در پاسخ به این سوال که این آسیب‌ها نشات گرفته از چه مسائلی است؟ گفت: این آسیب‌ها از آن جا نشات می‌گیرد که برخی از مداحان استاد ندیده‌اند البته نباید همیشه نیمه خالی لیوان را نگاه کنیم چرا که یک سری مسائل مربوط به احساسات و اعتقادات است که باید مراقب بود که زیاد وارد آنها نشد.

وی افزود: استفاده از کلمات توهین آمیز و نسبت دادن مطالبی که در شأن اهل بیت(ع) نیست در واقع اهانت به ساحت آنان است اگر این مسائل را از روضه‌ها و عزاداری‌ها پاک کنیم بسیار خوب خواهد شد.

حسینی با بیان این‌که «به هر حال مداحان با خیل عظیم جوانان مواجه هستند» گفت: اگر این جوانان به هیأت نیایند مطمئن باشید همه‌ آنها به مسجد نخواهند رفت پس نیاز است یک مقدار در نحوه عزاداری‌ها پالایش صورت گیرد و یک مقدار برادران مداح توجه به آسیب‌های موجود داشته باشند.

وی مهمترین رسالت مداح را معرفی اهل بیت(ع) با بیان واقعیت‌ها عنوان کرد و گفت: همه روضه احساس نیست و همه‌اش عقل و منطق نیست بحث امام حسین را نباید با مباحث دیگر مخلوط کرد، هر بحثی جای خود دارد و مجلس امام حسین(ع) مجلس روضه خوانی آن هم از روی ایمان و اعتقاد است.

حیدر خمسه: روضه برای خوش‌ آمد دیگران دچار آسیب می‌شود

در ادامه این گفت‌وگو حیدر خمسه یکی دیگر از ذاکرین اهل بیت(ع) با اشاره به این‌که «جلوگیری از این آسیب‌ها دست مسوولان نیست و باید توسط خود مداحان برطرف شود» گفت: اساسا هر جا که سخن خدا باشد شیطان تلاش می‌کند بیشتر نفوذ کند و جوانان را از این مسیر باز دارد و دشمنان نیز روی این موضوع دست گذاشته‌اند و می‌خواهند با دست خودمان‌، خودمان را از بین ببریم.

وی افزود: یک زمان سبک‌های آنچنانی وارد عزاداری‌ها کردند در حالی که در گذشته این خواننده‌ها بودند که از مداحان سبک یاد می‌گرفتند اما حالا برعکس شده است و نظارت مسوولان نمی‌تواند موثر باشد همه اینها به خودمان بر می‌گردد.

این مداح اهل بیت(ع) تصریح کرد: اگر یک فرد برای خوش آمد دیگران روضه بخواند باید منتظر همه این آسیب‌ها باشد، اما اگر این مداح بداند برای چه کسی می‌خواند و در پیشگاه چه کسی عزاداری می‌کند مرتکب این آسیب‌ها نشده است.

خمسه با اشاره به مسئله دیگری با عنوان تجارت به نام دستگاه امام حسین(ع) افزود: متاسفانه اکنون دستگاه امام حسین(ع) برای عده‌ای وسیله تجارت شده و این آسیب جدی است که نمی‌خواهیم واقع بینانه به آن نگاه کنیم متاسفانه برخی امام حسین(ع) را خرید و فروش می‌کنند و ارقامی که برای یک مجلس روضه خوانی می‌گیرند را بدون هیچ ملاحظه‌ای اعلام می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: براساس روایات امام صادق(ع) هر کس سیدالشهدا(ع) را وسیله تجارت قرار دهد در قتل ایشان شریک است، بنابراین باید بسیار مراقب باشیم.

غفارنژاد: از تریبون و جایگاه مداحی فقط برای روضه اهل بیت (ع) استفاده شود

در ادامه بررسی این موضوع با یکی دیگر از مداحان اهل بیت (ع) حاج کاظم غفارنژاد گفت‌وگو کردیم که وی نیز معتقد بود: بعضی معتقدند دین از سیاست جداست اما این یک اصل است که دین و سیاست با هم هستند البته به دست اهلش چرا که خود حرکت سیدالشهداء یک حرکت سیاسی بود وگرنه لزومی نداشت فرزند شش ماهه‌اش را برای اثبات حقانیت دین جدش به صحنه نبرد بیاورد.

این ذاکر اهل بیت (ع) با طرح این سوال که آیا مداح این قابلیت و جایگاه را دارد که از فرصت به دست آمده برای کوبیدن یک جریان و بالا بردن جریانی دیگر استفاده کند؟ گفت: متاسفانه برخی آقایان که آهنگ‌های لس‌آنجلسی را در روضه ابا عبدالله می‌خوانند به این وادی نیز وارد می‌شوند و حرف‌هایی می‌زنند که اصلا در شأن یک مداح نیست.

غفارنژاد ادامه داد: کسی که پای روضه و هیأت می‌آید تنها یک نیت و فکر دارد و آن اینکه فقط برای سیدالشهداء و مظلومیت ایشان گریه کند بنابراین هرگونه مطرح کردن مسائل سیاسی ظلمی در حق آن حضرت و عزاداران ایشان است.

وی تصریح کرد: در روضه‌های سیدالشهداء همه برای عزاداری می‌آیند و من اعتقادم این است که باید از این تریبونی که به عنوان امانت به بنده و امثال بنده داده شده فقط برای ذکر مصبیت و روضه اهل بیت (ع) استفاده کرد.

این مداح هیأت مکتب تشیع گفت: متاسفانه گاها دیده می‌شود یکسری از دوستان از یک جناح سیاسی حمایت می‌کنند و چند وقت بعد آن را می‌کوبند حال تکلیف چیست و چه کسی جوابگوست؟! به نظر من همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کردند در مناسبت‌های مذهبی به ویژه دهه عاشورا باید به مکتب اهل بیت (ع) بیشتر پرداخته شود و دوستان مداح از ورود به مسائلی که در حیطه کار آنها نیست خودداری کنند.


منبع:ایسنا

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین