عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۴۹۳۴
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۲
مسجد «رأس الحسین(ع)» که روزانه پذیرای محبان اهل بیت(ع) در قاهره است هرساله محل عزاداری محرم بوده است اما امسال مقامات مصری در روز عید غدیر مسجد را بستند و مانع حضور شیعیان شدند.
عقیق: مسجد «امام حسین بن علی(ع)» در منطقه ای قدیمی به نام «حی الحسین» در قاهره واقع شده است و در جوار مسجد، «جامع الازهر» قرار دارد.

 


مسجد «امام الحسین(ع)» سال 549 هجری قمری در دوران خلافت فاطمی و تحت نظارت «وزیر صالح الطلائع» بنا شده است. این مسجد دارای سه در است که این درها از مرمرهای سفید ساخته شده است.
در درون این مسجد ضریحی قرار دارد که منتسب به محل دفن سر حسین بن علی است. سر وی پس از کشته شدن از بدن جدا و به شام منتقل شد، اما در این مورد که پس از آن بر سر آن چه آمد اختلاف نظر وجود دارد و مکان‌های گوناگونی در این مورد نام برده شده ‌اند.


مطابق یکی از روایتها خلفای فاطمی که پیرو مذهب شیعی اسماعیلی بودند، پس از سال 500 از مرگ وی، سر حسین بن علی را از دروازه فرادیس شام، به عسقلان و سپس به قاهره منتقل و بر آن مقبره‌ای بنا کردند.

 


برخی نیز معتقدند که تسمیه این مسجد به «امام الحسین(ع)» به دلیل آن است که سر مبارک امام حسین(ع) برای مدتی در اینجا قرار داشته است، ولی برخی معتقدند که مقام راس الحسین(ع) در مسجد جامع اموی در شام قرار دارد.
با این وجود، مسجد «امام الحسین(ع)» یکی از مکانهایی است که روزانه پذیرای محبان اهل بیت(ع) در قاهره است و مراسم سوگواری محرم در این مکان برگزار می شد، اما مقامات مصری در روز عید غدیر خم درهای این مسجد را بسته و مانع از ورود شیعیان به مسجد «رأس الحسین(ع)» شدند و مشخص نیست که مراسم عزاداری امسال در این مکان برگزار شود یا نه؟



منبع:شبستان



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین