عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۴۱۶۴
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۳
معرفی کتاب. . .
محتوای کتاب 'ندای آسمانی' درباره صدایی است از آسمان که به معرفی حضرت مهدی (عج) می‌پردازد و از جهت کیفیت و محتوا خاصیتی اعجازگونه دارد.
عقیق:محتوای کتاب "ندای آسمانی" درباره صدایی است از آسمان که به معرفی حضرت مهدی(عج) می‌پردازد و از جهت کیفیت و محتوا خاصیتی اعجازگونه دارد.
شیوه نویسنده هم درحقیقت پژوهشی علمی است که به این موضوع از منظرهای قرآنی و روائی پرداخته و در این میان سعی کرده دیدگاه اهل سنت را نیز در این موضوع تبیین نماید. بنابراین می‌توان گفت حیطه موضوعی کتاب محدوده خاصی را شامل می‌شود و از طرف دیگر عنوان کتاب نسبت به موضوع اصلی کتاب تصریح دارد و نسبت به مجموع محتوای آن «اشاره» کرده است!
مطالعه فهرست و مقدمه کتاب، به‌خوبی خواننده را با اصل موضوع و ابعاد آن آشنا کرده و تصویر روشنی از آن ارائه می‌دهد. از دیگر‌سو کتاب‌نامه‌ایکه در پایان کتاب آمده، نشان می‌دهد که نویسنده تتبّع و تحقیق قابل قبولی داشته‌است.
کتاب شامل سه بخش است، بخش اول راجع به کلیات بحث است. که در فصل اول این بخش، واژه‌ها و لغات کلیدی بحث را بررسی می‌کند. کلید‌واژه‌های نداء، صیحه، صوت، اعلان، فزعه و هده از کلیدواژه‌هایی هستند که در این بخش واکاوی می‌شوند و سپس طی دو سوال، به مقایسه تطبیقی آنها در فرهنگ روائی می‌پردازد.
در فصل دوم به مساله علائم ظهور پرداخته تا خواننده بخوبی در فضای سخن قرار بگیرد. آنگاه این ندای آسمانی را از منظر قرآن کریم بررسی کرده و پنج آیه را در این مورد واکاوی می‌کند. سپس به پیشینه ندای آسمانی پرداخته و سابقه آن را قبل از اسلام و پس از اسلام تبیین می‌کند و پس از معرفی سه مورد که پس از اسلام این واقعه رخ داده، در بخش دوم به معرفی ندای آسمانی می‌پردازد. نویسنده در این بخش ابتدا به ویژگی‌های ندای آسمانی پرداخته که در خلال این بخش، «ندادهنده»، «مکان ندای آسمانی»، «زمان ندای آسمانی» و «محتوای ندای آسمانی» را تبیین می‌کند. نویسنده مضمون و محتوای این ندا را به دو بخش «اخباری» و «انشائی» تقسیم کرده، برای محتوای اخباری، شش گزاره را براساس روایات احصاء می‌کند. و برای انشائی هم چهارگزاره را که همگی دعوت به رفتن به پیروی از امام عصر‌(عج)  دارند تبیین می‌کند.
سپس به سراغ «مخاطبین ندای آسمانی» رفته و عمومی بودن مخاطبین که خطاب به همه بشریت است را بخوبی تبیین می‌کند. پس از این به سراغ خصوصیت ویژه این ندای آسمانی رفته و نتیجه می‌گیرد که این ندای آسمانی آنچنان غیرمنتظره است که دختران پرده نشین از خانه‌ها بیرون می‌آیند، افراد خواب بیدار می‌شوند، افراد بیدار به وحشت می‌افتند، افراد ایستاده می‌نشینند و افراد نشسته می‌ایستند! آنگاه در فصل دوم پی‌آمدهای ندای آسمانی را تبیین کرده و بیان می‌دارد که اگر صرفاً این ندا بود، همگان اعم از مؤمن و کافر سر تسلیم فرود می‌آوردند. اما مساله اینجاست که علاوه بر این ندای آسمانی، شیطان هم ندائی سر می‌دهد که باعث می‌شود آنانکه دارای قلوب مریض هستند، به اشتباه بیفتند که در ادامه تمام ویژگی‌های این ندای شیطانی را تبیین می‌کند.
نویسنده در فصل سوم وظیفه مخاطبان این ندا را تبیین می‌کند. سپس در بخش بعدی، پنج مورد از نداهای آسمانی دیگر که به این مساله ارتباط مستقیم ندارد را بررسی کرده و در بخش پایانی، این موضوع (ندای آسمانی) را از منظر اهل سنت بررسی می‌کند. در نهایت در بخش خاتمه، به تبیین اشتراکات و افترافات ندای آسمانی میان شیعه و اهل سنت می‌پردازد. و به این نتیجه می‌رسد که اصل تحقق این ندای آسمانی، وقوع آن در ماه مبارک رمضان، شخص ندادهنده (حضرت جبرئیل(ع))، تأثیرات غیرمنتظره بودن این ندا، وقوع هرج و مرج قبل از وقوع آن، محتوای این ندا، عمومیت مخاطبین آن و... از مواردی هستند که مورد اتفاق شیعه و اهل سنت هستند گرچه در هفت مورد اختلاف وجود دارد.
با توجه به این فهرست می‌توان گفت که نویسنده به‌خوبی توانسته یک سیر منظم و منطقی را پی‌بگیرد تا تمام ابعاد موضوع روشن شود. اما مخاطب کتاب را نمی‌توان عامه مردم دانست. چراکه نویسنده روش پژوهشی را برای تألیف خود پی‌گرفته و در پی‌آنست که با تبیین ادله و بررسی و نقد آنها به دیدگاه صواب برسد. خط فکری‌ای که نویسنده در این روش دنبال می‌کند، تفکر مبتنی بر الهیات شیعی است. گرچه درنهایت دیدگاه اهل بدعت را نیز بررسی می‌کند. اما اصل سخن، بررسی دیدگاه تشیع در این موضوع است.
نویسنده به‌خوبی توانسته از پس هدفی که به دنبال آن بوده برآید و این موضوع را با روش پژوهشی و براساس روایات شیعی و آیات قرآن حکیم بررسی کند. همچنین خاتمه‌ای که نویسنده در پایان کتاب آورده را می‌توان جمع‌بندی خوب و مطلوبی از مجموع آن دانست که پس از بررسی تفصیلی مباحث بصورت گزاره‌ای مجموع سخن را در دو صفحه اشاره می‌کند.
همچنین بیان دقیق و کامل منابع روایات و... نیز، یکی دیگر از خصوصیات کتاب است.
طرح جلد که تصویری از آسمان و نوری که تشعشعاتش آن را فراگرفته، تاحدی با موضوع کتاب تناسب دارد. خصوصیات ظاهری کتاب را هم می‌توان مطلوب دانست.
کتاب "ندای آسمانی" نوشته سید حسن زمانی در سال 89 ازسوی انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود منتشر شده است.

منبع:شبستان
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین