عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۴۱۱۷
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۱
حجت الاسلام سید حسین مؤمنی و سید مهدی میرداماد در حرم امام رضا علیه السلام
سخنران حرم رضوی یکی از مسائلی که باید مورد محاسبه قرار گیرد را «محاسبه در امر محرمات» دانست و گفت: گریه بر حضرت اباعبدالله گناهان کبیره انسان را پاک می کند.
به گزارش خبرنگار عقیق از مشهد مقدس، مراسم پرفیض روز عرفه با حضور صدها هزاران نفری زائران و مجاوران حرم ملک پاسبان حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در تمامی صحن های این حرم مطهر برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین سید حسین مؤمنی سخنرانی کرد و سید مهدی میرداماد به قرائت دعای پرفیض عرفه و همچنین روضه خوانی پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین مؤمنی گفت: امروز عملی بهتر از ارتباط با خداوند باری تعالی وجود ندارد، لذا انسان می تواند از طریق شکرگذاری و نیز استغفار با خداوند صحبت و ارتباط برقرار کند.

وی با بیان این که حضرت رضا علیه السلام می فرمایند «فردی که اهل حساب و کتاب است، سود می کند و اگر این گونه نبود مغبون خواهد شد»، خاطرنشان کرد: همچنین در احادیث دیگری از ائمه معصومین علیهم السلام نقل شده است «از ما نیست اگر کسی اهل محاسبه نباشد» این سخن بدین جهت است که محاسبه انسان را واقع بین می کند.

استاد حوزه علمیه قم نیز بیان داشت: از جمله دستوراتی که برای روز عرفه ذکر شده، این است که انسان در زیر آسمان به درگاه الهی سر به سجده نهد و  به گناهانش اعتراف کند؛ این درحالی است که انسان در پیشگاه احدی جز خداوند این اجازه را ندارد.

وی خطاب به زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی گفت: در این حرم نورانی خداوند را به آبروی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام قسم دهید تا به شما نگاهی ولایی داشته باشند. در این لحظات گرانقدر باید کاری کنیم که حضرت رضا علیه السلام مس وجود ما را به طلا مبدل سازند؛ این مسأله اگر با خواسته قلبی همراه باشد، قطعا امکان پذیر است.

حجت الاسلام و المسلمین مؤمنی با ذکر این که مؤمنان حقیقی در هنگام تنگ دستی و نیز گشاده دستی شکر خدا را به جای می آورند، ابراز داشت: باید توجه داشته باشیم که در چند زمینه باید اهل محاسبه دقیق باشیم. یکی از این امور «محاسبه در امر واجبات» است بدین معنا که آیا اعمال واجبی که بر گردن ما است را به درستی انجام می دهیم یا خیر؟ باید توجه داشته باشیم که اکثر مشکلات انسان ها به جهت عدم توجه به واجبات الهی است.

وی با یادآوری این که نماز در رأس همه واجبات است، بیان کرد: سهل انگاری نسیت به نماز برای انسان آفت هایی را به همراه می آورد؛ حضرت صدیقه اطهر سلام الله علیها از پدرشان نقل می کنند «انسانی که نسبت به نماز سستی کند برکت از عمر، رزق و روزی اش می رود و عمل خیر او پذیرفته نمی شود و خداوند نور صالحان را از چهره شان می گیرد و دعایشان را مستجاب نمی کند، همچنین دعای دیگران در حق شان مستجاب نمی شود».

سخنران حرم مطهر رضوی یکی دیگر از مسائلی که می باست مورد محاسبه دقیق قرار گیرد را «محاسبه در امر محرمات» دانست و اذعان داشت: گریه بر حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام گناهان کبیره انسان را پاک می کند.

«محاسبه در امر مستحبات» سومین عاملی بود که حجت الاسلام و المؤمنین در بخش محاسبه دقیق به تبیین آن پرداخت و گفت: هر عمل مستحب انسان پیامدی دارد و اگر فردی عملی مستحبی را انجام می دهد باید منتظر پیامد های آن باشد. به عنوان مثال اگر فردی به زیارت حضرت رضا علیه السلام می آید خداوند تمام گناهانش را می بخشد، حتی اگر گناه کبیره در پرونده اعمالش داشته باشد.

وی با بیان این که «محاسبه در امر ولی خدا» از مصادیق محاسبه دقیق است، خطاب به زائران بیان کرد: چه مقدار دغدغه امام زمان دارید؟ آن حضرت اول دعای شان در هرجایی از این عالم برای ما است.

پس از سخنرانی حاج سید مهدی میرداماد مداح اهل بیت به روضه خوانی و قرائت دعای عرفه پرداخت.

شعر قرائت شده توسط سید مهدی میرداماد

ای امیر عرفه دست من و دامانت
جان به قربان تو و گردش آن چشمانت

ای امیر عرفه حال مناجات بده
بر گدای حرمت، وقت ملاقات بده

ای امیر عرفه دیده پر آب بده
دل بی تاب مرا با نگهی تاب بده

ای امیر عرفه بر سر راهت، گردم
گر بیایی به خدا دور سرت می گردم

ای امیر عرفه روح مناجات تویی
مشعر و سعی و صفا، مروه و میقات تویی

ای امیر عرفه بر رخ من خنده بزن
جان زهرا بده روز عرفه پاسخ من

ای امیر عرفه حاجی زهرا برگرد
جان زهرا دگر از خیمه صحرا برگرد

ای امیر عرفه ناز مکن چهره نما
از پس پنجره فولاد رضا

ای امیر عرفه ذکر مدام است بیا
کار این عاشق دلخسته تمام است بیا

ای امیر عرفه جان گل یاس بیا
قدمی رنجه نما روضه عباس بیا

ای امیر عرفه در عرفاتی امروز
یا که در علقمه شاه فراتی امروز؟

ای امیر عرفه شرح بده خود بر من
سر عباس چه شد از ضرب عمود آهن


گزارش تصویری؛



















گزارش: سید امیر حسین ارشاد نیا

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین