عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۸۲۶
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۱
اللّهُمَ أَنجِزلی ما وَعَدتَنی؛
از محمد بن عثمان عمری پرسیدم: آیا صاحب این امر را دیده ای؟ گفت: آری و آخرین باری که او را دیدم کنار بیت الله الحرام بود و می گفت: اللهم انجزلی ما وعدتنی؛ خداوند وعده ای را که به من داده ای تحقق بخش.
عقیق:شیخ صدوق در کمال الدین به سند صحیحی از محمدبن عثمان عمری روایت کرده است که گفت: صاحب این امر هر سال در مراسم حج حاضر می شود، پس مردم را می بیند، آنها را می شناسد و آنها او را می بینند، ولی نمی شناسند.
می گویم: ازجمله روایاتی که دلالت می کند بر استجابت دعا کردن برای حجاج از جهت حج خانه خدا حدیثی است که در فقیه از حضرت صادق(ع) منقول است که فرمود: هنگامی که شامگاه عرفه شود خداوند متعال دو فرشته را می فرستد که چهره های مردم را جستجو کند.
پس هرگاه کسی که خودش را به حج عادت داده بود، نیابند یکی از آن دو فرشته به دیگری می گوید: فلان شخص در چه حال است؟ جواب می دهد: خدا بهتر می داند پس می گوید: پروردگارا اگر فقر مانع از آمدنش شده او را غنی گردان و اگر قرض دارد از او ادا فرمای و اگر بیماری سبب نیامدنش شده او را شفا بخش و اگر از دنیا رفته پس او را بیامرز و رحمتش فرمای.
این حدیث دلالت می کند بر استحباب دعا کردن برای کسی که خودش را به حج عادت داده باشد، چنانکه مخفی نیست و در بحث شباهت آن حضرت به خضر مطلبی که به معنی مربوط است خواهد آمد.


مکان هایی که دعا در آنها بیشتر تاکید شده باشد

بدان که همانطور که دعا برای تعجیل فرج مولایمان حضرت حجت(ع) در زمان های مخصوص تاکید شده است. همچنین در جاهای معینی نیز موکد است یا از جهت تاسی جستن و اقتدا کردن به آن حضرت و یا به خاطر روایت شدن آن از امامان بزرگوار و یا از روی اعتبارات عقلی که نز اهل فهم مقبول می باشد، ازجمله آن اماکن:


مسجدالحرام

و شاهد بر آن اضافه بر اینکه گمان مستجاب شدن دعا در آن مکان قوی است پس شایسته است آنچه می دانیم نزد خدای عزوجل و اولیایش اهمیت دارد و سودش به عموم دوستانش می رسد، اهتمام ورزیم- دعای آن حضرت در آنجاست که شیخ صدوق در کتاب کمال الدین روایت آورده است.
و می گوید: حدیث کرد ما را محمدبن موسی بن المتوکل گفت: حدیث آورد برای ما عبدالله بن جعفر حمیری که گفت: از محمدبن عثمان عمری پرسیدم: آیا صاحب این امر را دیده ای؟ گفت: آری و آخرین باری که او را دیدم کنار بیت الله الحرام بود. درحالی که می گفت: اللهم انجزلی ما وعدتنی؛ خداوند وعده ای را که به من داده ای تحقق بخش.
و نیز شیخ صدوق گفته: حدیث آورد ما را محمدبن موسی بن المتوکل گفت: حدیث آورد ما را عبد الله بن جعفر حمیری گفت: شنیدم محمد بن عثمان عمری می گفت: او که درود خداوند بر وی باد را دیدم، درحالی که کنار رکن مستجار به دامن کعبه چنگ زده بود و می گفت: اللهم انتقم لی من اعدائی؛ خدایا برای من از دشمنانم انتقام بگیر.
 

عرفات
در محلی که حاجیان توقف می کنند و دلیل بر آن وارد بودنش در دعائی است که از امام صادق(ع) نقل شده است که در آنجا خوانده شود این دعا در کتاب زادالمعاد مذکور است.


پی نوشت :

کتاب مکیال المکارم

منبع:شبستان
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین