عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۶۲۹
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰
در موزه تمدن و هنرهای اسلامی شهر رقاده در تونس آثاری تاريخی و نفيس نگهداری می‌شود كه معرف تمدن اسلامی و شيوه زندگی مسلمانان در طول تاريخ اين كشور است.

عقیق:مدير موزه «تمدن و هنرهای اسلامی» شهر «رقاده» در استان «قيروان» تونس از نگهداری مجموعه‌ای از قرآن‌های نگاشته‌شده روی پوست آهو در اين موزه خبر داد.

در موزه تمدن و هنرهای اسلامی شهر رقاده در تونس آثاری تاريخی و نفيس نگهداری می‌شود كه معرف تمدن اسلامی و شيوه زندگی مسلمانان در طول تاريخ اين كشور است.

زهير الشهايبی، مدير موزه تمدن و هنرهای اسلامی شهر رقاده و از پژوهشگران آثار تاريخی اظهار كرد: قيروان دارای مجموعه‌‌های بزرگی از قرآن‌های نوشته‌شده بر پوست آهو است كه قدمت آن به قرون اوليه اسلام برمی‌گردد.

زهير الشهايبی در ادامه افزود: در موزه تمدن و هنرهای اسلامی شهر قاده مجموعه‌ای از قرآن‌های نوشته‌شده به خط كوفی و مجموعه ديگری از قرآن‌ها كه روی ورق‌های طلا نوشته و زينت داده شده است، نيز يافت می‌شود.

الشهايبی تصريح كرد: قرآن منسوب به معز بن‌باديس(بنيانگذار نخستين دولت «صنهاجی» در اوايل قرن پنجم هجری قمری)، نسخ خطی تاريخی قيروان و قرآنی با سند عبری كه قدمت آن به قرن دهم ميلادی برمی‌گردد، از ديگر آثار موجود در اين موزه است.

بنا براين گزارش، تابلوهای مرمرين سفيدرنگ كه بر روی آن آيات قرآن با خط كوفی نوشته شده است، تصاويری از برخی شهرهای تونس، سكه‌های قديمی تونس در دوره‌های اموی و عباسی و همچنين ابزارهای پزشكی و داروسازی متعلق به قرن چهارم و پنجم هجری نيز در موزه هنرهای اسلامی شهر رقاده نگهداری می‌شود.


منبع:ایکنا

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین