۳۰ آذر ۱۴۰۳ ۱۹ جمادی الثانی ۱۴۴۶ - ۳۴ : ۰۵
عقیق:همایش گرامیداشت روز همکاری (وحدت) حوزه و دانشگاه امسال با محوریت «علوم انسانی و راهبرد مقاومت»، امروز پنجشنبه 29 آذر 1403 با پیام حضرت آیت الله جوادی آملی و سخنرانی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخی دیگر از شخصیت ها در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم برگزار شد.
حضرت آیت الله جوادی آملی در این پیام تصریح کردند: آنچه محور بحث اصلی است، علوم انسانی و راهبرد مقاومت است. دو بخش است: علوم انسانی چیست و چگونه فرا بگیریم و در برابر دشمن داخلی و خارجی چگونه مقاومت بکنیم. در بخش اول اشاره می کنیم که علم را ذات اقدس اله، در نظام هستی قرار داد. آنچه در زمین در سطح زمین و عمق زمین و عمق دریاها هست، کتاب الهی است و آنچه در نظام سپهری هست و در آسمان های دور و نزدیک قرار دارد، کتاب الهی است. کتاب خدا یعنی مجموعه نظام سماوات و ارض که نه تا کنون بشر توانست آنها را احصا کند و نه می تواند؛ این مجموعه کتاب الهی است.
ایشان بیان داشتند: انسان می تواند از این کتاب الهی بهره ببرد؛ از دورترین نقطه آسمان تا دورترین نقطه کره خاکی می تواند بهره ببرد و گذشته از این توان، وظیفه دارد که بهره ببرد یعنی عالم بشود و مطابق علم، عمل کند
معظم له ادامه دادند: بنابراین علمی را که انسان باید یاد بگیرد نه علوم انسانی مصطلح در برابر ریاضی و تجربی است، چون آنها هم از یک نظر علوم انسانی هستند؛ این طور نیست که این بحث ما شامل علوم تجربی و دانشمندان علوم تجربی و ریاضی و امثال آنها نشود. آسمان با همه گسترشش و زمین با همه عمقش، همه اینها کتاب است و صحیفه است (یک) و انسان می تواند از اینها استفاده کند (دو). سوم: اینها مسخر انسان اند؛ بنابراین علوم انسانی، نزد یک محقق، علوم جهان است؛ یعنی آنچه انسان می تواند یاد بگیرد (یک) و باید یاد بگیرد (دو)؛ منتها کارها تقسیم شده است؛ خدا به بعضی ها ذوق آسمانی داد به بعضی ها ذوق زمینی داد به بعضی ذوق ریاضی داد به بعضی ذوق تجربی داد به بعضی ذوق تحقیقی داد به بعضی ذوق تفحص های تاریخی یا ادبی داد و مانند آنها.
ایشان افزودند: انسان موظف است نظام را بشناسد، چه اینکه نظام هستی موظف است در تحت تسخیر انسان باشد و چون چنین علمی ممکن است غرورآور باشد و در برابر هر کسی ممکن است دشمنانی هم قیام بکنند، برای اینکه انسان در برابر دشمن داخلی و خارجی مقاوم باشد، اول باید خود را بسازد و در جهاد نفس پیروز بشود؛ باید مقاومت کند تا نسبت به دیگران مقاوم باشد. اینکه در فلسطین و غزه و امثال اینها، حزب الله و امثال آنها و آن سید بزرگوار شهید سید نصرالله که حشرش با انبیا و اولیا باشد و سایر شهدا موفق شده اند، برای آن است که اینها در درجه اول با دشمن درونی مبارزه کردند و او را از پا در آوردند.
معظم له ابراز داشتنند: اگر مقاومت در درون شروع شد، جهاد نفس حاصل شد و این دشمن درونی را ما زیر پا لِه کردیم، باکی از دشمن برونی مثل آمریکا و اسرائیل و امثال اینها نیست. بنابراین علوم انسانی معنای وسیع، دقیق و عالمانه دارد و نیز مقاومت معنای وسیع، دقیق و عالمانه دارد. اول مقاومت درون، بعد مقاومت بیرون.
ایشان اظهار داشتند: اگر کسی بخواهد راه کسی را ببندد یا خودش بیراهه برود، این طور نیست که یقین داشته باشد که صد درصد به مقصد برسد (این یک)، انسان یک سلسله عقایدی دارد خدایی هست قیامتی هست پیغمبری هست قرآنی هست دستوری دارد (این دو). آنچه که انسان دارد و به آن معتقد است و به آن باور دارد، آن صد درصد است که خلاف به مقصد نمی رسد دروغ به مقصد نمی رسد خیانت به مقصد نمی رسد؛ این یک امر یقینی است، این بیان بلند و نورانی حسین بن علی(صلوات الله و سلامه علیهما) است که هیچ هدفی وسیله را توجیه نمی کند. فرمود با هیچ گناهی انسان به مقصد نمی رسد و هیچ وسیله باطلی انسان را به مقصد صحیح نمی رساند.
معظم له بیان داشتند: صهیونیست و امثال آن رفتنی اند، هیچ تردیدی در این نیست، ولی وقتی می توانیم مقاومت بکنیم که مقاومت درونی داشته باشیم. ما خودمان گرفتار اختلاس و امثال ذلک باشیم بعد بخواهیم در برابر دشمنان مقاومت کنیم؟! یا گرفتار این باشیم که او باید طرد بشود من باید باشم، نام او را نبرید نام مرا ببرید؛ این بازی ها؟! با بازی کسی مقاوم نیست. وقتی نتوانیم با دشمن درونی مبارزه کنیم، با دشمن بیرونی هم نمی توانیم مبارزه کنیم.
حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان ابراز داشتند: علوم انسانی نه به معنای ادبیات و تاریخ و اخلاق و امثال اینهاست که در قبال ریاضی و فیزیک و شیمی هستند، بلکه علوم انسانی یعنی جهان بینی، چون اصرار قرآن کریم این است که سیر کنید در آسمان و زمین (یک) و آسمان و زمین برده علم عالم اند (دو)؛ فرمود اینها مسخرند و من برای شما مسخر کردم. بنابراین کتابی که باید در حوزه و دانشگاه بخوانیم جهان است، البته هر کسی گوشه ای از آن را بر اساس تقسیم کاری که هست. این درباره علم. از نظر مقاومت هم ما باید بدانیم شمشیر صد درصد در دست ماست و چوب بیست درصد و سی درصد در دست هوس است در دست نفس اماره است در دست جهل است در دست جهل علمی یا جهالت عملی.
منبع:حوزه