عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۱۰۰۴
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
یکی از اقدامات مهم امام حسن عسکری(ع) در دوران امامتش مخفی نگهداشتن فرزندش مهدی و برنامه‌ریزی برای آمادگی شیعیان در دوران غیبت بود که این اقدام در زمان خفقان حکومت عباسی صورت گرفت.

عقیق: امام حسن عسکری هشت ربیع‌الاول سال ۲۶۰ قمری توسط عوامل معتمد عباسی به شهادت رسید و امروز سالروز شهادت ایشان و آغاز امامت منجی عالم بشریت امام مهدی(عج) است.این امام عزیز طی ۶ سال امامتش با وجود محاصره و منع رفت و آمد ضمن انجام همه امور شیعیان، پیروانش را برای عصری آماده کرد که بتوانند بدون امام حاضر امور را پیش ببرند.

آماده‌سازی شیعیان برای عصر غیبت
 
برخی از منابعی که به تحلیل وقایع تاریخی عصر امام عسکری(ع) پرداخته‌اند، معتقدند که ایشان اقداماتی برای آماده‌سازی ورود شیعه به عصر غیبت انجام داد.سخن گفتن امام عسکری(ع) با اصحاب خود از پس پرده و اینکه بیشتر فعالیت‌های مربوط به امام، توسط وکیلان او انجام می‌گرفت را از جمله این اقدامات است.امام عسکری برای آموزش نحوه حل مسائل علمی، گاه پاسخ سؤال‌های فقهی را به صورت کامل بیان نمی‌کرد و گاه نیز به بیان قاعده‌ای کلی می‌پرداخت تا فقها بتوانند به کمک آن، به پاسخ برسند.بعضی اوقات نیز امام برای پاسخ به پرسش‌های فقهی مراجعه به کتاب‌های حدیثی شیعه را پیشنهاد می‌داد. با این‌گونه اقدامات، جامعه شیعه آموزش می‌دید تا مشکلات و مسائل فقهی و عقیدتی خود را بدون نیاز به مراجعه به امام حاضر حل کند.
 
 
آموزه‌های شیعی
 
با توجه به پیچیدگی‌ها و ابهامات مربوط به تعیین امام در آن دوران، در سخنان و نامه‌های امام حسن عسکری(ع)، به این آموزه برمی‌خوریم که زمین از حجت خالی نمی‌ماند و اینکه اگر امامت با انقطاع روبه‌رو شود و اتصال آن مخدوش گردد، امور خداوند مختل خواهد شد و حجت خدا بر روی زمین نعمتی است که خدا به مؤمنان داده و آنان را با این هدایت، اکرام کرده است.یکی دیگر از آموزه‌هایی که به اقتضای فشارهای موجود بر شیعیان در آن عصر به تکرار در سخنان آن حضرت دیده می‌شود، دعوت به صبر و باور به فرج و انتظار برای آن است. همچنین در احادیث آن حضرت بر تنظیم روابط درونی جامعه شیعه و معاشرت با برادران دینی نیز تأکید ویژه‌ای دیده می‌شود.
 
آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب درباره امام عسکری میفرماید: امام عسکری (سلام‌اللّه علیه) می‌تواند الگوی همه‌ مؤمنان، به خصوص جوانان باشد. امامی که موافقان، شیعیان، مخالفان، غیر معتقدان، همه، شهادت دادند و اعتراف کردند به فضل او، به علم او، به تقوای او، به طهارت او، به عصمت او، به شجاعت او در مقابل دشمنان، به صبر و استقامت او در برابر سختی‌ها، این انسان بزرگ، این شخصیت باشکوه، وقتی به شهادت رسید، فقط بیست و هشت سال داشت.
 
منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین