عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۰۲۹۲
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۸
حجت‌الاسلام‌ میرشفیعی؛
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که آغاز صحنه کربلا را می‌توان با خطبه سیدالشهدا علیه‌السلام و پایانش را در خطبه سید الساجدین علیه‌السلام تفسیر نمود، گفت: هر دو امام علیهماالسلام در خطبه‌هایشان ضمن ذکر فضائل امیرالمؤمنین و تبیین جایگاه ولایت، آن را معروف دین و کسانی که در مقابل آن ایستادند را منکر دین خدا بر شمردند.

عقیق: حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید صادق میرشفیعی در محفل معارفی شب گذشته حرم مطهر بانوی کرامت که در شبستان امام خمینی (ره) برگزار شد، با بیان این که خدای متعال و رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله در امر ولایت و امامت امیرالمؤمنین و فرزندانش هیچ کوتاهی نکرده و به شهادت مفسران ده‌ها آیه قرآن در شأن امام علی علیه‌السلام نازل شده است، اظهار داشت: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله از همان روزهای ابتدایی ابلاغ همگانی رسالت، امر ولایت را ابلاغ و در تمام فرصت‌های تاریخی به معرفی ولایت و امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام پرداختند.

وی با بیان این که مجازات مخالفین و منکرین ولایت در راستای اتمام حجت خدا و رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله صورت می‌گیرد، به دلایل غصب ولایت علی علیه‌السلام علی‌رغم تمام اتمام حجت‌ها اشاره نمود و ابراز داشت: دنیاپرستی، کینه‌توزی، خودخواهی و ریاست‌طلبی مهم‌ترین پایه و ریشه انکار ولایت و امامت است.

میرشفیعی به فرازهایی از آیه شریفه ۵۹ سوره نساء «یَا أَییّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» اشاره نمود و اظهار داشت: اگر کسی بخواهد به این آیه عمل کند؛ باید عقیده‌اش این باشد که صاحبان امرونهی الهی متحد هستند؛ یعنی امر اولی‌الامر باید منطبق با امر الهی باشد و خواست و ناخواستش با خواست و ناخواست خدا و رسول خدا یکی باشد؛ لذا همه مفسران اعم از شیعه و سنی اولی‌الامر را ائمه اطهار علیهم‌السلام دانسته‌اند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که باید قلب، فکر، زبان، اعمال و احوال اولی‌الامر با احوال و اعمال پیامبر خدا متحد باشد، خاطرنشان کرد: در دوران رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله تنها مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام که جان رسول خدا بود، می‌توانست اولی‌الامر باشد.

وی ضمن اشاره به این که در حل منازعات و اختلاف‌ها باید به خدا، رسول‌الله و اولی‌الامر رجوع کنیم، یادآور شد: خداوند متعال در قرآن کریم علی و فرزندانش را اولی‌الامر ذکر کرده و با این ابلاغ، حجت خدا بر همگان تمام شده است؛ لذا اگر ایمان به خدا و قیامت داریم، باید ببینیم خدا و رسول خدا چه می‌گویند.

میرشفیعی با بیان این که آن چه از امیرالمؤمنین علیه‌السلام غصب شد حق حکومت حضرت بود، نه حق ولایت و امامت، تصریح کرد: حق امامت و ولایت یک حق آسمانی و عهد الهی است و نمی‌توان آن را غصب نمود؛ چراکه عهد امامت «لَا یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ» است.

وی افزود: کسانی که حق حکومت امیرالمؤمنین علیه‌السلام را غصب کردند، بعدها به کرسی ریاست اکتفا نکردند و به منزوی کردن و کنارزدن اهل‌بیت پیامبر و حذف بنی‌هاشم و ائمه اطهار علیهم‌السلام کمر بستند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به فرازهایی از خطبه فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها اشاره نمود و خاطرنشان کرد: اگر حق را به حق‌دار واگذاشته بودند و از ذریه پیامبر خدا پیروی می‌کردند، با تجلی شأن حکومت ولایی اهل‌بیت علیهم‌السلام و احیای دین خدا، شرک و نفاق از دنیا رنگ می‌باخت.

وی در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: هیچ امامی از مسئولیت شانه خالی نکرد و تمام ائمه اطهار علیهم‌السلام یکی پس از دیگری نقش خود در احیای ولایت و امر دین خدا در سخت‌ترین شرایط دوران طواغیت اجرا کردند؛ به گواه تاریخ آن خاندانی که دین خدا را احیا کرد، خاندان پیامبر و اهل‌بیت پیامبر صلی‌الله علیه و آله بود.

میرشفیعی با تأکید بر این که شهادت امام حسین علیه‌السلام دین خدا را بیمه و اسباب هدایت و نجات امت را فراهم ساخت، اظهار داشت: آغاز صحنه کربلا را می‌توان با خطبه سیدالشهدا علیه‌السلام و پایانش را خطبه سید الساجدین علیه‌السلام تفسیر نمود؛ هر دو امام در خطبه‌هایشان ضمن ذکر فضائل امیرالمؤمنین علیه‌السلام، به جایگاه ولایت متذکر شده، آن را معروف دین و کسانی که در مقابل آن ایستادند را منکر دین خدا بر شمردند؛ به‌نوعی ولایت و امامت را می‌توان مهم‌ترین سوژه محرم و رمز و راز احیای دین الهی دانست.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین