عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۰۱۲۹
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۹
مهدی امین‌فروغی:
پژوهشگر و مدرس دانشگاه گفت: ذاکران و مداحان در مراسم عزاداری حسینی، حضرت سیدالشهداء (ع) را صدا می‌زنند، اما این چای‌ریزان و آشپز‌ها با اقتدا به حضرت زین العابدین (ع) در سکوت به هیأتی‌ها خدمت می‌کنند.

عقیق: مهدی امین‌فروغی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه در افتتاحیه رویداد «مقام مجنون» آیین تکریم و نکوداشت آشپز‌ها و آبدارچی‌های پیشکسوت هیأت‌های مذهبی که عصر امروز چهارشنبه ۲۳ خردادماه در مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) تهران برگزار شد، طی سخنانی گفت: امروز در جمع کسانی هستیم که این بزرگواران عمدتاً در مراسم عزای حسینی در سکوت هستند. ذاکران و مداحان در مراسم عزاداری حسینی، حضرت سیدالشهداء (ع) را صدا می‌زنند، اما این چای‌ریزان و آشپز‌ها با اقتدا به حضرت زین العابدین (ع) در سکوت به هیأتی‌ها خدمت می‌کنند.

وی اظهار کرد: پس از شهادت حضرت سیدالشهداء (ع)، علی بن الحسین (ع) کنار دیگ می‌ایستاد و برای عزاداران طعام آماده می‌کرد.

امین‌فروغی در جملاتی از طرف پیشکسوتان و پیرغلامان حسینی خطاب به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) گفت: شب و روزی نیامد که یاد تو در دل ما نباشد و با عشق تو آن لحظه را سپری کردیم. هر جا نشستیم از تو گفتیم و از تو شنیدیم. تو خودت خوب می‌دانی و ما را می‌شناسی و چهره‌های ما برای تو آشناست.‌ ای حسین هرگاه قدح آب را در دست گرفتیم و خواستیم آب بنوشیم یاد لب تشنه تو کردیم. هر بار آب را در دست گرفتیم تصویر تو را در کاسه آب دیدیم و گفتیم: صل الله علیک یا اباعبدالله.

پژوهشگر و مدرس دانشگاه با بیان کرامت‌هایی که در کنار سماور‌ها و دیگ‌های غذای هیأت‌ها دیده شده است گفت: کسانی که پیش از اذان و پیش از همه به هیأت‌ها می‌رفتند و با عزمی جزم و استوار کوچه‌ها را طی می‌کردند و به هیأت می‌رسیدند. سماور را روشن و چای دم می‌کردند و دیگرانی در مطبخ که گاهی صدای روضه به گوششان نمی‌رسد، اما همهمه عزادار‌ها را می‌شنوند و اشک می‌ریزند. اگر بخواهیم از مواهب و کرامات امام حسین (ع) کنار این سماور‌ها و دیگ‌ها یاد کنیم بی‌اندازه است و باید یک دانشنامه به رشته تحریر درآوریم. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین