عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۰۱۲۲
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۲
سعید اوحدی مطرح کرد؛
دستیار ویژه رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به برگزاری کنگره امداد، نجات، سلامت و مدیریت تجمعات انبوه در اربعین از تلاش برای یافتن راهکارهای علمی مدیریت تجمعات انبوه در اربعین خبر داد.

عقیق: سعید اوحدی، دستیار ویژه رئیس جمعیت هلال‌احمر و دبیر شورای سیاست‌گذاری کنگره بین‌المللی امداد، نجات، سلامت و مدیریت تجمعات انبوه در اربعین حسینی ۱۴۰۳ در گفت‌وگو با ایکنا به تشریح برنامه‌های این کنگره بین‌المللی پرداخت و گفت: با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی ایران، وزارت بهداشت و درمان و جمعیت هلال احمر کنگره سلامت در اربعین طی سه دوره برگزار شد و امسال نیز چهارمین دوره آن را خواهیم داشت، اما از آنجایی که مسئولیت اجرایی حوزه امداد و نجات و تجمعات انبوه بر عهده جمعیت هلال احمر است، این جمعیت تصمیم گرفت در عین حالی که همکاری خود را برای برگزاری کنگره سلامت در اربعین همچنان حفظ می‌کند، کنگره بین‌المللی امداد، نجات، سلامت و مدیریت تجمعات انبوه در اربعین را برای اولین بار در سال جاری برگزار کند.

وی تشریح کرد: مسئولیت کار تخصصی امداد و نجات و موضوع تجمعات انبوه در داخل و خارج از کشور بر عهده هلال احمر است. از سوی دیگر ما مرکزی در جمعیت هلال احمر به عنوان «مرکز مدیریت تجمعات انبوه» داریم که این مرکز در اجلاس سال گذشته کمیته صلیب سرخ جهانی به تأیید این کمیته رسیده است.

اوحدی اعلام کرد: آموزش مدیریت و مقابله با بحران‌ها در تجمعات انبوه در سازمان صلیب سرخ جهانی به واسطه مراسم اربعین حسینی به ایران داده شده است.

وی در ادامه در خصوص کنگره بین‌المللی امداد، نجات، سلامت و مدیریت تجمعات انبوه در اربعین، گفت: این کنگره از سوی جمعیت هلال احمر طی روزهای ۱۱ و ۱۲ مرداد ماه برگزار می‌شود و مسئولان و مقام‌های جمعیت‌های هلال احمر از کشورهای مختلف و نمایندگان کمیته صلیب سرخ جهانی و فدراسیون صلیب سرخ در آن حضور خواهند داشت. 

دستیار ویژه رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: جمعی از مسئولان صاحب نظر در موضوع اربعین عضو شورای سیاست‌گذاری این کنگره هستند، کمیته‌های اجرایی این کنگره نیز تشکیل و تاکنون ۱۰ جلسه برگزار کرده و برنامه زمان‌بندی، پنل‌های ۱۱ کارگاه‌ آموزشی، نمایشگاه جانبی و کارگاه‌های جانبی کنگره را تعریف کرده است.

همکاری ۱۸ دستگاه خارج از کشور در کنگره اربعین

اوحدی اضافه کرد: همچنین از ۳۹ دستگاه همکار دعوت شده‌ که با این کنگره همکاری کنند که همه اعلام آمادگی کردند. از این ۳۹ دستگاه، ۱۸ مورد، دستگاه‌های خارج از کشور شامل سفارتخانه‌های مختلف، هلال احمر عراق، وزارت بهداشت و درمان عراق، حشدالشعبی عراق، سفارتخانه‌های پاکستان، هندوستان، عراق، ترکیه، آذربایجان و کشورهایی که بیشترین زائر اربعین را دارند و ... هستند. همچنین علی‌رغم اینکه کشور عمان جمعیت هلال احمر ندارد ولی جزو کشورهایی است که برای کنگره دعوت شده و توسط وزارت بهداشت خود در آن حضور پیدا خواهد کرد.

دستیار ویژه رئیس جمعیت هلال‌احمر از حضور ۱۴ کشوری که هلال احمر ایران در آنها مرکز دارد که عمدتاً کشورهای آفریقایی و کشورهای منطقه مثل افغانستان، عراق، امارات و ... هستند در این کنگره خبر داد و گفت: فراخوان کنگره اعلام شده و ما به دنبال این هستیم که روش‌های نوین و خلاقیت‌های نو برای مدیریت تجمعات انبوه در شرایط بحران بررسی شود و بتوانیم نقش مجموعه جهادی و مردمی را با عنوان طبیب‌الدوار(پزشک سیار) را تعریف و از ظرفیت‌های مردمی در اربعین استفاده کنیم.

۶ محور اصلی کنگره تجمعات انبوه اربعین

وی در خصوص محورهای اصلی کنگره گفت: کنگره شش محور اصلی شامل «بهداشت و درمان»، «آموزش، پژوهش و فناوری»، «پدافند غیر عامل»، «مشارکت‌های مردمی»، «امداد و نجات» و «تجمعات انبوه» است. ۱۱ پنل تخصصی نیز داریم که مسئولان اجرایی پنل‌ها تعریف شده‌اند. هفت کارگاه جانبی و چهار نمایشگاه جانبی نیز برگزار می‌شود که در نمایشگاه‌ها محصولات دانش‌بنیان ارائه خواهد شد.

اوحدی ادامه داد: سازمان جوانان هلال احمر که بیش از سه میلیون عضو دارند نیز ایده‌های نوین خود را در این نمایشگاه‌ها عرضه خواهند کرد. محصولات سلامت محور مثل بسته غذایی، بسته بهداشتی، روش‌های مقابله و درمان گرمازدگی و ... نیز عرضه خواهند شد و سایر دستگاه‌هایی که در اربعین فعال هستند مثل موکب‌ها، ستاد توسعه و بازسازی عتبات، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و سپاه که در اربعین بیمارستان برپا می‌کنند، آخرین دستاوردهای خود را عرضه خواهند کرد.

اوحدی در خصوص مخاطبان این همایش نیز گفت: پزشکان، پرستاران، امدادگران، کادر درمانی که در اربعین خدمات بهداشتی ارائه می‌دهند، گروه‌های جهادی، اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه‌ها و دستگاه‌های همکار در اربعین مخاطب این کنگره هستند و تلاش داریم راهکارهای علمی و پاسخگویی به نیازها در شرایط بحران‌های احتمالی در تجمعات انبوه اربعین را به دست بیاوریم. 

 

منبع:ایکنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین