عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۰۰۷۷
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶
شیخ حسین انصاریان تبیین کرد؛
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که امام جواد علیه السلام در روایتی بر چهار اصل صبر، قناعت، مخالفت با هوای نفس و خود را همراه در معرض خدا دیدن برای سعادت فرد و جامعه تأکید می کنند گفت: انسان بیش از عاقبت باید به فکر الانش باشد تا گرفتار دیو بی دینی و غول گناه و فساد نشود؛ انسان عاقبتش را الان ترسیم می‌کند؛ خوبی‌های فعلی، ایمان حال و اخلاق الان انسان عاقبت به خیری را می‌سازد.

عقیق: حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیخ حسین انصاریان شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به روایتی از جوادالائمه علیه‌السلام، تصریح کرد: آیات و روایات اسلامی مملو از مطالب ارزشمند اخلاقی، علمی، روحی و تقوایی است؛ اگر مرد و زنی در حد ظرفیت خودشان به تصریحات اسلامی عمل کنند، یقیناً و قطعاً درهای سعادت، رحمت و مغفرت به روی ایشان باز خواهد شد.

انصاریان با بیان این که در کلام اهل‌بیت علیهم‌السلام یک دنیا معنا و یک جهان معارف نهفته است، خاطرنشان کرد: پروردگار عالم حقایق گرانی را در ظرف‌های کوچکی قرار داده است؛ به طور مثال همین عسل که بهترین خوراکی عالم خلقت است و هیچ میکروبی نمی‌تواند در آن ورود کند و هزار سال سلامتش را حفظ می‌کند و فاسد نمی‌شود و در هر دوره ای برای کل مردم جهان دارویی درمان کننده است؛ در دل یک حشره کوچک قرار داده شده است.

وی با تاکید بر این که خداوند می‌تواند دریایی از معارف و حقایق را در یک خط و از زبان اهل بیت علیهم السلام قرار دهد، ابراز داشت: تفسیر کامل «بسم الله الرحمن الرحیم» از چند جلد ضخیم علمی تجاوز می‌کند؛ چراکه مملو از معارف توحیدی است که معبودیت و مهر بی نهایت الهی و مهربانی تمام نشدنی خداوند را به نمایش می‌گذارد؛ یک خط «بسم الله الرحمن الرحیم» یک جهان معناست.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با اشاره به این که امام جواد علیه السلام در سن ۷ سالگی به مقام امامت رسیدند و تمام ارزش‌های امامت، ارزش‌های اخلاقی، اعتقادی و علمی امام رضا علیه السلام به ایشان منتقل شد، یادآور شد: آثار روایی که از جواد الائمه علیه السلام به جای مانده، در صورت عمل بدان می‌تواند تمام جمعیت کره زمین را به انسان‌های کامل، جامع و عبادالله واقعی تبدیل سازد.

وی وادی اندیشه و عمل را دو مشکل عمده مردمان جهان توصیف نمود و با بیان این که متاسفانه عموم جهانیان به جای پروردگار عالم، دل به بت‌های جاندار و بی جان همچون پول و متاع دنیا بسته اند، اظهار داشت: وقتی فکر، جان و قلب آدمی از پروردگار خالی باشد، جای خالی خدا را آلودگی‌ها و مفاسد پر می‌کند. تا این که دل و جان سرشار از گناه و تباهی گردد.

انصاریان ضمن تأکید بر این که خلاء توحید و عمل صالح جهان را ظرف انواع آلودگی‌ها و مفاسد نموده است، ابراز داشت: وقتی اعتقاد درست نباشد، جهان مملو از اعمال غیر صالحه می‌شود و خواه ناخواه انسان‌ها را گرفتار آتش تباهی می‌سازد؛ مرد و زنی که خدا را باور داشته باشند، به خاطر این باور عمل درست انجام می‌دهند و به انسان‌های سودمند و خیر تبدیل می‌گردند.

وی با بیان این که اگر انسان و جامعه‌ای قرآن، نهج البلاغه، صحیفه و روایات اسلامی را قبول داشته و در حد ظرفیتش به آموزه‌های الهی عمل کند؛ صد در صد دنیا و آخرتش آباد خواهد شد، اذعان داشت: اگر معارف را قبول نداشته باشیم، مانند این است که دریایی از لولو و مرجان و معادن طلا و سنگ‌های قیمتی اطرافمان باشد و ما برداشت و استفاده ای از آن‌ها نداشته باشیم؛ باید گوهرهای دریای امامت و نوبت را استخراج و در جای جای زندگی‌مان طلوع دهیم.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این که قران برای اهل ایمان هدایت و برای کسی که از حدود الهی عبور نموده، چیزی جز خسارت ندارد، اظهار داشت: امام جواد علیه السلام در روایتی بر چهار اصل صبر، قناعت، مخالفت از هوای نفس و خود را همراه در معرض خدا دیدن تصریح می‌کنند.

وی صبر، ایستادگی و استقامت را از تکیه گاه های مهم توصیف نمود و ابراز داشت: در صبر کردن، انسان با خدا، انبیا، قرآن و اخلاق می‌ماند و هیچگاه کم نمی‌آورد ولی اگر صبر نکند همه اندوخته معنوی اش را از دست می‌دهد؛ خیلی‌ها بودند که با قران، خدا، نبوت،امامت و همراه با اخلاق و عمل بودند، اما در پیش آمدها نتوانستند خود را نگه دارند و به شیطان و ابلیسان باختند و گرفتار گناه شده، همه آنها را از دست دادند.

انصاریان با بیان این که انسان بیش از عاقبت باید به فکر الانش باشد تا گرفتار دیو بی دینی و غول گناه و فساد نشود، خاطرنشان کرد: انسان عاقبتش را الان ترسیم می‌کند؛ خوبی‌های فعلی، ایمان حال و اخلاق الان انسان عاقبت به خیری را می‌سازد و اگر آدمی رها و جذب هر نوع فسادی شود، عاقبت به شر خواهد شد؛ دنیای آلوده، کلنگ ویران سازی آخرت است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تاکید بر این که صبر انسان را از بسیاری پیش آمدهای تلخ عبور می‌دهد، یادآور شد: اگر انسان صبر نداشته باشد، در مواجهه با مشکلات به گناه و بیراهه پناه خواهد برد.

وی گنج قناعت را از هر گنجی بالاتر توصیف نمود و با باین این که مقدار ظاهراً اندکی که خدا برای انسان مقدور ساخته برایش بهتر است، ابراز داشت: انسان باید تمام خواسته‌های نامشروع، نامعقول و غیر منطقی اش را دور بریزد و خود را گرفتار خواسته‌های نامشروع نسازد.

انصاریان ضمن تاکید بر مخالفت از هوای نفس، با تاکید بر این که انسان باید بداند که هیچگاه از دید خدا پنهان نیست، خاطرنشان کرد: انسان هرجا که باشد در معرض دید ذات اقدس الهی است؛ اگر انسانی بداند خدا شاهد و ناظر تمام اعمال اوست، با حیا زندگی خواهد کرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین