عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۹۴۷
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۴:۰۰
اگر شخصی در درگيری با شخص ثالثی آسيب جسمی ببيند، می‌تواند مقابله به مثل کند، اما اگر به او توهين و فحاشی شد نمی‌تواند او هم بدزبانی کند، بدزبانی را با بدزبانی نمی‌توان کيفر داد.
عقیق: حجت‌الاسلام و‌المسلمين محمد‌کاظم راشد يزدی، سخنران حرم مطهر رضوی گفت: اسلام بدزبانی را به طور مطلق نهی می‌کند و خداوند بهشت را بر بدزبانان حرام کرده است.

حجت‌الاسلام و‌المسلمين محمد‌کاظم راشد يزدی در برنامه «شکوه رضوان» که با موضوع «امام رضا(ع) و تربيت خانواده» در صحن جامع رضوی برگزار شد، با بيان اين مطلب که «بدزبانی و دشنام از گناهان کبيره زبان هستند»، اظهار کرد: کسی که نماز می‌خواند ذاتش از نماز روشن‌تر است و کسی که بدزبانی می‌کند باطنش کثيف‌تر از آن کلمات رکيک و دشنام‌هايی است که به کار می‌برد.

وی اظهار کرد: انسانی که به زيارت امام رضا(ع) می‌آيد و خود را محب ايشان می‌داند، بايد تحت تأثير خلقيات و شيوه زندگی اين امام رئوف و مهربان نيز قرار گيرد. يکی از سوغاتی که انسان می‌تواند از اين حرم با خود ببرد، پاکی زبان و سخن نيکو گفتن است.

سخنران حرم مطهر رضوی با اشاره به اين که جامعه ما در دو مسئله غير اخلاقی چاپلوسی و بدزبانی پر تعداد ترين کلمات را دارد، گفت: انسان مؤمن هيچ‌گاه تملق و چاپلوسی کسی را نمی‌کند و از کلمات رکيک و خارج از نزاکت نيز استفاده نمی‌کند. بدزبانی علاوه بر اين‌که گناه است، نشانه بی‌شخصيتی و سبکی انسان است.

اين استاد حوزه و دانشگاه تصريح کرد: اگر شخصی در درگيری با شخص ثالثی آسيب جسمی ببيند، می‌تواند مقابله به مثل کند، اما اگر به او توهين و فحاشی شد نمی‌تواند او هم بدزبانی کند، بدزبانی را با بدزبانی نمی‌توان کيفر داد. لذا در روايت آمده دو نفر که جلوی يکديگر ايستاده و فحاشی می‌کنند، همانند دو شيطان هستند که بر روی هم شمشير کشيده باشند.

وی گفت: هرگز ايمان مستقر و محکم نمی‌شود، مگر اين ‌که دل آرام گيرد و دل آرام نمی‌گيرد مگر اين‌ که زبان آرام گيرد. انسانی که دهان خود را به کلمات رکيک باز می‌کند، دلش هيچ‌گاه آرام نمی‌شود.

راشد يزدی در پايان با ابراز نگرانی از شيوع خشونت و بد اخلاقی در جامعه، همگان را به نرم‌خويی و خوش‌رفتاری توصيه و عنوان کرد: رحمت خداوند متعال از جامعه‌ای که در آن خشونت رواج پيدا کند، برداشته می‌شود. 2 مسلمان حداکثر 3 روز می‌توانند با هم قهر باشند، اگر بيشتر شد دعاهايشان مستجاب نمی‌شود.


منبع: شیعه آنلاین
212009

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین