عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۹۴۳۳
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۴
یکی از خطاهایی که غالبا ما مرتکب می‌شویم این هست که در ذهنمان شب قدر را با شب اَجر یکی می‌کنیم.اما فقط، این طور نیست. در واقع ثواب و اجر و پاداش را برای این گفته‌اند که تو انگیزه پیدا کنی و برنامه‌ریزی کردن برای اتفاقات زندگی ات را یاد بگیری.

عقیق: راضیه ابراهیمی: «غرض این نیست که یک شبی را به یک صورتی، با حال خوش بگذرانید.بعد هم کمی اشکی بریزید و خیال کنید که با ملائکه مقرّبین هم غذا شده‌اید! این حال خوش گول‌تان نزند که همین‌ها جزء فریب ها‌ و فتنه‌های شیطان است. آن چه مهم است، این نکته است که ببینید آیا در شما سعه صدر و ظرفیّت و همّت آمده است؟ غضب‌تان برای چیست؟ برای این است که چرخ ماشین‌تان را پنچر کرده‌اند یا به خاطر این است که از حق دل بریده اند؟از چه کسی غضب دارید؟ به چه کسی محبّت دارید؟ بر سر سفره وجودتان چه کسانی مهم اند؟ آیا محبّت شما به خاطر خودتان و زن و بچّه‌تان است یا به خاطر محبّت و رحمت واسعه حق؟ که «وَ رَحْمَتی‏ وَسِعَتْ کُلَّ شَیْ‏ءٍ». این‌ جملات را آیت الله علی صفائی حائری نویسنده معروف به( عین صاد) گفته است. حالا این جملات را بگذارید کنار صحبت‌هایی از بزرگان دین که تاکید دارند خداوند در شب‌های قدر برای انسان فرصتی به وجود آورده که هر تصمیمی نسبت به سرنوشت خودمان گرفتیم، خداوند همان تصمیم را اراده می‌کند و هر چه خدا اراده کند محقق می‌شود و درواقع در شب‌های قدر، سرنوشت با این کیفیت تعیین می‌شود.

در این گزارش حجت الاسلام محمد جواد ابراهیمی با تاکید بر این نکته که ما عموما شب قدر و برنامه‌ریزی را با شب اَجر قاطی کرده‌ایم، با توجه به پیوند شب قدر با قرآن، از یک اتفاق خوبی که در شب‌های قدر می‌تواند برای تک تک ما رقم بخورد می‌گوید، از اینکه چگونه در شب قدر که شب اندازه‌گیری هاست نسبت خودمان را با قرآن مشخص کنیم و در همین شب‌های قدر یک برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم نسبت به اینکه در هر مرحله‌ای از ارتباط با قران هستیم، نسبتمان با قرآن را در عمل ارتقا دهیم. چرایی و چگونگی‌اش هم در توضیحات حجت الاسلام ابراهیمی روشن و کاربردیست.

گفته اند شب قدر، نه شب اَجر!

«در شب‌های قدر درخواست ما از پروردگارمان دو چیز است: یکی ترمیم نسبت به گذشته و دیگری ترسیم امور آینده». اهمیت و چگونگی این جملات مختصر و مفید آیت الله العظمی مجتبی تهرانی در ادامه صحبت‌های حجت الاسلام ابراهیمی برایمان روشن می‌شود:«نکته مهم در مورد شب قدر این‌ است‌ که نگفته‌اند شب اَجر، بلکه گفته‌اند شب قدر، یعنی فقط شب ثواب بردن نیست بلکه شب اندازه و برنامه‌ریزی هست. یکی از خطاهایی که غالبا ما مرتکب می‌شویم این هست که شب قدر را با شب اجر قاطی می‌کنیم یعنی فکر می‌کنیم شبی که شب برنامه‌ریزی کردن هست، شب اجر و ثواب بردن هست فقط، این طور نیست، در واقع ثواب و اجر و پاداش را برای این به ما گفته‌اند که ما انگیزه برنامه‌ریزی پیدا کنیم. در واقع به ما می‌گویند که بابا این قدر به تو پاداش و ثواب می‌دهیم که تو بیایی شروع کنی برنامه‌ریزی کردن را و برنامه‌ریزی کردن برای اتفاقات زندگیت را یاد بگیری.حالا یکی از مهم‌ترین برنامه‌ریزی‌های زندگی ما این هست که ما ارتباطمان را با مهمترین کتاب برنامه‌ریزی یعنی قرآن، ارتقا بدهیم. و این خودش یک گام بلند در برنامه‌ریزی‌های ماست».
 
چگونه برای ارتقای ارتباطمان با قران برنامه ریزی کنیم؟
 
مسیر بی‌مانع! این همان چیزیست که خداوند در شب‌های قدر روزی تک تک ما کرده است برای برنامه‌ریزی هایمان. سند این ادعا هم صحبت های الاسلام علم الهدی در همین اولین شب قدر امسال در حرم مطهر امام رئوف:« اگر در غیر امشب می‌خواستید تصمیم بگیرید، موانع و مشکلاتی وجود داشت، اما امشب ذات مقدس پروردگار به من و شما این امتیاز را داده تا به‌عنوان یک فرصت ارزشمند در عرصه زندگانی خودمان که هر طور خواستیم تصمیم بگیریم، موانع از سر راه ما برداشته شود و اسباب و وسایل اراده تصمیم و اراده ما برای سرنوشت خودمان معین شود.شما در زندگی خود احساس می‌کنید راه را اشتباه رفتید و رابطه‌ای با خدا نداشتید، به دنبال فرصتی بودید تا تصمیم بگیرید جریان زندگی خود را در مسیر عبودیت و بندگی ذات مقدس پروردگار قرار دهید، آن فرصت را امشب خدا در اختیار ما قرار داده است».
اینکه چطور و چگونه برای ارتقای ارتباطمان با قران پیش برویم را حجت الاسلام ابراهیمی توضیح می‌دهد:« این خیلی مهم هست که در این برنامه‌ریزی ارتباط خودمان را با قرآن در هر سطحی که هستیم ارتقا بدهیم. یعنی حتما از این جایی که هستم سال دیگر باید مثلا چند پله بالاتر آمده باشیم نسبت به قرآن و بتوانیم انس بهتری بگیریم. مثلا اگر من روخوانی مسلط نیستم حتما برنامه‌ریزی کنم تا سال قدر آینده روخوانی را ارتقا دهم. اگر رو خوانی من خوب هست برنامه‌ریزی کنم مثلا تا سال آینده در حیطه‌ مفاهیم و ترجمه قوی‌تر بشوم، در گام جلوتر برنامه‌ریزی کنم برای تدبر در قرآن. یعنی این جزو کارهای شب قدرمان باشد که من حتما تصمیم بگیرم در یک موسسه‌ قرآنی یا در یک مرکز آموزشی قرآنی ثبت نام کنم و اینها را به صورت آکادمی و علمی جلو ببرم وگرنه اگر بخواهم خودم به صورت فردی در منزل برنامه‌ریزی کنم، نود درصد مواقع این جور برنامه‌ریزی‌ها منجر به شکست می‌شود و فایده‌ای ندارد و بعد از مدتی رها می‌شود. پس بهتر این است که مثلا به سازمان تبلیغات شهرمان مراجعه کنیم و نام موسسات و مجموعه‌های قرآنی که نزدیکمان هستند و توانایی برگزاری آن نیازهای ما را دارند را بپرسیم و با آنها ارتباط بگیریم و در یک کلاس منظم شرکت کنیم.یا مثلا در مسجد محلمان از امام جماعت بخواهیم این کار را به صورت کلاسی و منظم راه بیندازند.یا مثلا از پایگاه بسیج محلمان این درخواست را انجام بدهیم».
 
چگونه کوه مشکلات با قرآن حل می‌شود؟
 
حجت الاسلام ابراهیمی با تاکید بر اینکه ما باید با ارتقای ارتباطمان با قرآن، قرآن را بر قلبمان نازل کنیم تا آن وقت به واسطه همین قرآن کوه مشکلات را در زندگی‌مان برداریم می‌گوید:«کسانی که در زندگیشان کوه مشکلات وجود دارد،مثلا در زندگی شخصی شان،در زندگی اقتصادی شان،در زندگی زناشویی شان و در زندگی فرهنگی‌شان یا در شغل‌شان مشکل دارند، از مردم عادی گرفته تا استاندار و نماینده مجلس، به همه این کسانی که کوه بزرگی از مشکلات بر سر راهشان هست و برداشته نمی‌شود حضرت امام یک راهی یاد می‌دهد و آن این است که با قرآن می‌توانید این کوه‌های بزرگ مشکلات را بردارید.قران می‌گوید:لَوْ أَنزَلْنَا هَٰذَا الْقُرْآنَ عَلَىٰ جَبَلٍ لَّرَأَیْتَهُ خَاشِعًا مُّتَصَدِّعًا مِّنْ خَشْیَةِ اللَّهِ ۚ وَتِلْکَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ یعنی اگر این قرآن بر کوه نازل بشود این کوه چه می‌شود؟ خشوع پیدا می‌کند.اصلا این کوه و خشوع فقط بحث قلبی نیست، یعنی تمام آن ثقل و سنگینی اش از جلوی ما برداشته می‌شود و از بین برده می‌شود. در شب‌های قدر باید برنامه‌ریزی کنیم که با قرآن کوه‌های مشکلات را از بین برداریم. حضرت امام کوه‌های بزرگ مشکلات را مثل حضور آمریکا در ایران، مثل محمدرضا پهلوی را با چی برداشت؟ با انس شدید خودش با قرآن بود که ثقل و سنگینی این مشکلات از جلوی راهش برداشته شد.ایشان در ماه رمضان در هر سه روز یک مرتبه قرآن را کامل ختم می‌کردند.قطعا امام برای ثواب بردن در آن سن و زمان آن کار را نمی‌کردند.
برای ما هم همین هست، اگر ما می‌خواهیم کوه‌های بزرگ مشکلات، شهوات غضب‌ها را در حیطه اخلاق فردی، اخلاق اجتماعی از بین ببریم برداریم راهش همین است. مشکلات فردی مثل غرق شدن ما در شهوات، مثل عادت ما به گناهان،مثل غضب‌های بیجایی که در زندگی‌هایمان هست،مثل داد زدن‌ها و کج خلقی‌های زیاد، حسادت‌ها، کبرها بخل‌ها، اینها کوه‌های بزرگی از مشکلاتند که باید قرآن را بر اینها نازل کنیم. این‌ غضب ها در قلب ما هستند، ما هم باید قرآن را بر قلبمان نازل کنیم تا طبق آیه لَوْ أَنزَلْنَا هَٰذَا الْقُرْآنَ عَلَىٰ جَبَلٍ لَّرَأَیْتَهُ خَاشِعًا مُّتَصَدِّعًا مِّنْ خَشْیَةِ اللَّهِ وَتِلْکَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ، کوهستان بزرگ گناهان و مشکلات و گرفتاری‌های فردی، اجتماعی و اخلاقی با این نزول و قرآن برداشته شود.‌»
 
منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین