عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۹۱۳۸
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
حجت‌الاسلام‌مؤمنی:
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت جوانی را مسیر و دروازه سلوک و بندگی توصیف نمود و با بیان این که باورهای صحیح و کردار نیک رمز تداوم تراوات، شادابی و انرژی جوانی است، گفت: فردی که در دوران جوانی با این که می‌تواند گناه کند، خدا را ببیند و مرتکب معصیت نشده، امر الهی را امتثال کند؛ چنان نشاط و بهجتی قلبش را فرا خواهد گرفت که تا آخر عمر همراهش خواهد بود.

عقیق: حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی شب گذشته در سخنرانی محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، با بیان این که ذات اقدس الهی فرصت هایی را تحت عنوان نعمت در اختیار انسان قرار داده و در ازای آن از ما مطالبه نموده است، اظهار داشت: خداوند متعال تنها نسبت به رحمت هیچ مطالبه ای از عباد ندارد و در مقابل نعمتی که به بندگان ارزانی می دارد هم مطالباتی را مطرح می سازد.

 وی در ادامه به تفاوت های نعمت ظاهری و باطنی اشاره و ولایت و محبت اهل بیت علیهم السلام را از بارزترین نعمت های باطنی توصیف نمود و اظهار داشت: نعمت های ظاهری همچون عمر، حیات، سلامتی، عافیت، غنا و… نیاز به دقت و تامل ندارد؛ نعمت جوانی از جمله نعمت های بسیار مهم الهی است.

 مومنی ضمن اشاره به این که وقتی انسان نعمت جوانی را قدر می داند که از آن عبور کرده باشد، خاطرنشان کرد: در روز قیامت انسان ها قدم از قدم بر نمی دارند؛ مگر اینکه در چند مورد از ایشان سوال شود؛ عمرت را در چه زمینه‌ای صرف کردی، مالت را ازچه راهی کسب کردی و در چه زمینه ای استفاده و سرمایه جوانی ات را در چه زمینه ای گذراندی.

 جوانی دروازه سلکوک و بندگی

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر جوانی را مسیر و دروازه سلوک و بندگی توصیف نمود و یادآور شد: جوانی نعمت فوق العاده ای است و تا زمانی که انسان در این سنین قرار دارد، باید حداکثر استفاده را از فرصت دوران جوانی ببرد و در حداقل زمان، حداکثر کار را رقم بزند.

 بزرگترین دشمن نیروی جوانی

 وی هیولای غفلت را دشمن قدرت فوق العاده جوانی دانست و با بیان این که غفلت اگر بر جوان عارض شود، یکی پس از دیگری فرصت ها از دست خواهد رفت، یادآور شد: در روایات جوانی به طراوت و شادابی و پر انرژی و دارای توان بالا تعبیر شده است، که نباید به آنها مغرور شد؛ چرا که طراوت، شادابی، زیبایی و توانایی دوران جوانی زوال‌پذیر است.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ابراز داشت: غفلت اگر بر جوان عارض شود، هم طراوت و شادابی و هم قدرت و توان را از دست خواهد داد؛ لذا خردمند کسی است که آن را نزد کسی که این سرمایه را عنایت نموده، سرمایه گذاری کند؛ قدرت و طراوت جوانی را اید برای خدا هزینه کرد.

 بهترین محفل سرمایه گذاری عمر و جوانی

 وی با تأکید بر این که مطمئن ترین جا برای سرمایه گذاری سرمایه جوانی در خانه خداست، اظهار داشت: طراوت و شادابی و پر تلاش و پرجنب و جوش بودن جوانی را می شود در میان سالی و کهنسالی حفظ نمود.

 مهمترین رمز تداوم شادابی و انرژی جوانی

 مومنی در ادامه باورهای صحیح و کردار نیک را رمز تداوم تراوات، شادابی و انرژی جوانی توصیف نمود و خاطرنشان کرد: از اوصاف شخص با ایمان این است که سرمایه هایش را برای خدا هزینه می کند؛ کسالت در مومن راه ندارد و همواره پر انرژی و پرتوان ظاهر میگردد.

 وی رهگذر ایمان به خدا را پایدارترین بستر ایجاد نشاط در دل انسان دانست و با تاکید بر این که نباید به هر قیمتی به نشاط و شادی رسید، یادآور شد: قرار نیست با به سخره گرفتن یا زیر سوال بردن برخی از ارزش ها، به شادی برسیم.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر در تبیین روایتی از امام صادق علیه السلام به تعاریف ایشان در رابطه با جوانی اشاره نمود و اظهارداشت: یاران واقعی ائمه اطهار علیهم السلام به ویژه یاران صاحب الزمان(عج) در گذر زمان، جوری عمل نمودند و توان داشتند که انگار نه انگار سن و سالی از ایشان گذشته است؛ نورانیت این افراد شادی و نشاط را به انسان منتقل می‌کند.

 وی با تاکید بر این که کسی که ایمان آورده، تقوا پیشه کند، همیشه جوان خواهد ماند، اظهار داشت: فردی که در دوران جوانی با این که می تواند گناه کند، خدا را می بیند و از معاصی می گذرد؛ نشاط و بهجتی قلب او را فرا می گیرد که علی رغم گذشت یک عمر همواره جوانی‌اش محفوظ می ماند؛ چرا که این فرد مرتکب معصیت نشده، امر الهی را امتثال نموده است.

 خردمندترین فرد کیست؟

 مومنی به روایت «إذا شابَ العاقِلُ شَبَّ عَقلُهُ ، إذا شابَ الجاهِلُ شَبَّ جَهلُهُ» اشاره نمود و با تأکید بر این که انسان عاقل و خردمند حتی اگر پیر شود، عقلش جوان است؛ ابراز داشت: خردمند کسی است که در بندگی خدا جوانی و سرمایه اش را گذاشته است.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که روز جوان روز کسانی است که دلی شاد و باطراوت دارند، اظهار داشت: حضرت علی اکبر علیه السلام امام زاده‌ای است که امام معصوم برایش زیارت نامه انشاء نموده است و در این زیارت نامه فرازهایی است که تصریح می کند؛ باور و توجه انسان به خدا زمانی اتفاق می افتد که انسان در مسیر عبودیت و بندگی قرار بگیرد.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به مصادیقی از سیره حضرت علی اکبر علیه السلام و همراهی ایشان با پدر، تصریح کرد: حضرت علی اکبر(ع) برای پدر بزرگوارشان اباعبدالله الحسین علیه السلام قوت قلب و آرامش دل بودند.

 مومنی با بیان این که حضور حضرت علی اکبر(ع) در منزل و در میان خانواده مایه دلگرمی و آرامش بودند، به فرازهایی از زیارت نامه حضرت علی اکبر علیه السلام اشاره نمود و یادآور شد: حضرت علی اکبر علیه السلام دارای حلم حسنی و شجاعت حسینی بودند و همچون ائمه اطهار علیهم السلام لیاقت تحمل اسرار الهی را داشتند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین