عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۹۰۲۲
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴
حجت‌الاسلام‌ مؤمنی تبیین کرد؛
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه ملت سرافراز ایران همواره پای این نظام و انقلاب بودند و هستند و قطعاً در انتخابات حضوری پرشور را رقم خواهند زد، گفت: فقط کافی است ما مسئولان رفتارمان را اصلاح، اختلافات را برطرف و منیت‌ها را مرتفع سازیم و خادم واقعی ملت باشیم.

عقیق: حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسین مؤمنی شب گذشته در سخنرانی محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، با بیان اینکه کلمه جهل گاه در مقابل عقل و گاهی در مقابل علم به کار می‌رود، اظهار داشت: جهل در مقابل عقل خروج از طریق بندگی است و انسان باید مراقب کند تا مبادا جنود و لشکریان جهل بر عقل غلبه پیدا کنند که انسان مصداق خسر الدنیا و الآخره خواهد شد.

 وی با تأکید بر اینکه اگر انسان از جنود و لشکر عقل مراقبت نماید، اگر در چند قدمی عاقبت به شری هم باشد، عاقبت به خیر خواهد شد، اظهار داشت: تمام بدبختی انسان معلول عدم علم و جهل است؛ امام علی علیه‌السلام در حکمت ۳۸ نهج‌البلاغه عقل را بالاترین ثروت و جهل را بدترین فقر ذکر می‌کنند.

 مؤمنی با اشاره به اینکه حضرت موسی بن جعفر علیه السلام عقل را به حجت و پیامبر درون تعبیر نموده‌اند، یادآور شد: در این روزگار، فضای مجازی انسان را در مسیر خیال گرفتار ساخته و جهل افراد را تقویت می کند؛ درحالی‌که این علم و دانایی است که به عنوان سرمایه اصلی انسان، تمام آسیب‌ها و ابتلائات را دفع و رفع می‌کند.

 وی ضمن اشاره به روایت « وَجَدتُ عِلمَ النّاسِ في أربَعٍ : أوَّلُها أن تَعرِفَ رَبَّكَ و الثّانِيَةُ أن تَعرِفَ ما صَنَعَ بِكَ و الثّالِثَةُ أن تَعرِفَ ما أرادَ مِنكَ و الرّابِعَةُ أن تَعرِفَ ما يُخرِجُكَ مِن دِينِكَ»، با بیان اینکه در حرکت به سمت کارها یا فراگیری دانش‌ها باید به نفع اخروی کاری که برای آن عمر هزینه می‌شود، توجه نمود، یادآور شد: چهار معرفت خداشناسی، خودشناسی، وظیفه‌شناسی و انحراف‌شناسی به معنی شناختن راه‌هایی که شیطان از آن طریق وارد و انسان را از مسیر خدا گمراه می‌سازد، دانش‌هایی است که همواره باید مورد توجه انسان باشد.

 مومنی در تبیین اهمیت خداشناسی، شب‌ها و روزهای ماه مبارک رجب را بهترین اوقات تامل بر خداشناسی دانست و ابراز داشت: حداقل فکر کنیم که خدا کجای زندگی ما است و خدا را بشناسیم و یکبار هم که شده ادعیه مشترک ماه رجب و دعای رجبیه که بعد از نماز می‌خوانیم را به درستی بفهمیم.

 وی ضمن اشاره به فرازهایی از مناجات امیرالمومنین علی علیه السلام در مسجد کوفه با تأکید بر اینکه دست خدا بالای همه دست‌هاست و عزت و ذلت انسان در اختیار ذات اقدس الهی است، خاطرنشان کرد: ملکی که در آسمان هفتم هر شب در این ایام ندا می‌دهد طُوبی لِلذّاکِرِینَ، طُوبی لِلطّائِعِینَ؛ زیرا خداوند می فرماید: من همنشین کسی هستم که همنشین من باشد و مطیع کسی هستم که مرا اطاعت کند و آمرزنده کسی هستم که از من آمرزش بخواهد.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر ضمن تأکید بر اینکه همه چیز در گرو بندگی خداست، به تفسیر فراز «أن تَعرِفَ ما صَنَعَ بِكَ» از روایت امام کاظم علیه السلام پرداخت و بر اهمیت حسن ظن نسبت به ذات اقدس الهی تأکید نمود.

 مومنی به موضوع وظیفه‌شناسی انسان در مسیر اطاعت و بندگی اشاره کرد و یادآور شد: اگر همه چیز و همه کس دست به دست هم دهند و بنده خدا شوند چیزی به خداوندی خدا افزوده نمی‌شود و اگر دست به دست هم دهند و بخواهند بندگی خدا را کنار بگذارند، چیزی از خدا کم نخواهد شد.

 وی با اشاره به اینکه اطاعت از خدا، زمین و زمان را رام و مسخر انسان می‌سازد، انحراف شناسی را بسیار مهم ارزیابی نمود و اظهار داشت: دشمن برای انحراف همگان بسیار قوی وارد میدان شده و دام‌های گسترده‌ای را برای گرفتار ساختن جامعه اسلامی پهن نموده است.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر اهمیت پاسداشت انقلاب اسلامی، به روایتی در رابطه با قیام مردی خداباور از شهر قم، اشاره نمود و اذعان داشت: ملت سرافراز ایران همواره پای این نظام و انقلاب بودند و هستند و قطعا در انتخابات حضور پرشوری را رقم خواهند زد؛ فقط کافی است ما مسئولان رفتارمان را اصلاح، اختلافات را برطرف و منیت‌ها را مرتفع سازیم و خادم واقعی ملت باشیم.

 وی با تأکید بر اینکه هر چه به زمان انتخابات نزدیک می‌شویم، دشمن بر سه محور اصلی مانور بیشتری می‌دهد، ابراز داشت: بسیار زیاد و غیر قابل حل جلوه دادن مشکلات، القاء اینکه با تغییر مسئولان مشکلات پابرجاست و بحث حمایت از مقاومت اسلامی در این بحبوحه اقتصادی از مهم‌ترین محورهای هجمه دشمنان اسلام و انقلاب در این روزهاست.

 مؤمنی در پایان توکل به خدا را مهم‌ترین رمز پیروزی امت پیامبر دانست و با تأکید بر اینکه حضور مردم در ۲۲ بهمن امسال بسیار مهم‌تر از سال‌های گذشته است، یادآور شد: قطعا دنیا شاهد حضور پرشور ملت سرافراز ایران پای صندوق های رأی خواهند بود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین