عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۸۳۳
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
علیرضا پناهیان:
حجت الاسلام پناهیان می گوید گاهی مشارکت کردن، انگیزه اجتماعی می خواهد و ما چقدر خوب است که از دین برای مشارکت اجتماعی استفاده کنیم. این امر استفاده ابزاری نیست بلکه حقیقت دین ما را به این مشارکت دعوت می کند.

عقیق:رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور «حضور، خواست و اقدام مردم» را یک اصل اساسی در اسلام خواندند و با تحسین وفاداری، صبوری، علاقمندی، هوشمندی و فداکاری ملت ایران، گفتند: این مردم حتی با ظواهر متفاوت، مؤمنند و دلشان با خداست و باید به معنای واقعی کلمه قدر آنان را دانست و عمیقاً به آنها محبت ورزید.

حجت الاسلام پناهیان در گفت‌وگوی زنده شبکه خبر درباره  همین بیانات رهبر انقلاب اسلامی گفت: نکته ابتدایی این است که رهبری اساساً سال‌هاست به بحث مردم سالاری دینی می پردازند. حدود 10 سال قبل تصریح کردند، مردم سالاری دینی فقط به معنای آمدن مردم به پای صندوق های رأی نیست بلکه باید مردم سالارِ امور خودشان در تمام زمینه ها باشند. باید مشارکت داده شوند. سال قبل تصریح کردند مشارکت مردم در تصمیم گیری و در نظارت بر رفتار مسئولان و در اقدام (یعنی جایی که جدای از دولت لازم است اقدامی صورت گیرد) باید افزایش یابد. ایشان تصریح فرمودند اندیشمندان جامعه راهکارهای مناسب را طراحی کنند. مقام معظم رهبری معنای ولایت را بازتعریف و بازآرایی کردند که ولایت اساساً یعنی به صحنه آوردن مردم.

وی افزود: عده ای قصد داشتند ولایت را مقابل مردم سالاری قرار دهند و اسلامی بودن نظام را مقابل جمهوریت قرار دهند. ما با این رویکرد رهبر انقلاب طی سال های متمادی و تصریحات سال اخیر متوجه شدیم قید اسلامی بودن یا ولایی بودن نظام با قید جمهوریت یگانگی دارند. حتی ترکیبی بین اسلامی بودن و مردمی بودن نداریم. اسلامی بودن یعنی مردمی بودن. الان هم هیچ جریان و نخبه سیاسی را نه در ایران و در تجربه جهانی و نه در تفکر سیاسی دنیا به قدر دین و رهبری بر مشارکت مردم در سرنوشت خودشان و بر مشارکت مردم برای بر عهده گرفتن مسئولیت های اجتماعی و برای اداره امور اجتماعی شان تأکید داشته باشند، سراغ نداریم. این امر فوق العادگی دارد.

پناهیان با اشاره به اینکه وقتی مردم مفهوم اسلام را می شنوند‌، باید اولین مفهومی که به ذهنشان متبادر می شود، مسئولیت پذیری باشد، گفت: رهبر معظم انقلاب بارها بر همین مسئله تأکید کردند. در همین دیدار اخیر با مردم، تأکید دردمندانه ای بر اصل 44 قانون اساسی و سیاست های ابلاغی آن داشتند و اینکه این اصل در دولت های مختلف به بهانه های مختلف انجام نشده است. در این راستا ائمه محترم جمعه نقش اول را دارند. اگر برای تحقق این اصل قانون اساسی مجاهدت بفرمایند،‌ محقق می شود و درست هم محقق می شود. مردم ائمه جمعه را از خودشان می دانند. پس مسئله مردم سالاری و مشارکت مردم و به صحنه آوردن آنها، مسئله ای است که رهبر معظم انقلاب سالها و بارها تأکید فرمودند. حتی به مبانی دینی این موضوع به عنوان اصلِ اساسیِ دینی تصریح کردند.

وی افزود: اگر این مشارکت به صورت همه جانبه، مدام مورد توجه ائمه جمعه باشد، زحمت مضاعفی برای دعوت مردم به مشارکت در انتخابات متحمل نمی شوند. وقتی یک امام جمعه خودش را مظهر دعوت به مشارکت و مظهر مشارکت پذیری و مظهر مشارکت آفرینی بداند، یعنی باید زمینه هایی را برای مشارکت فراهم کند، شبکه ایجاد کند. یکی از فوائدش این است که برای مشارکت، نیاز به هیجانات کاذب و دو قطبی سازی های دروغین و سیاست بازی های زرد نداریم. مردم اگر خودشان را سهامدار کارخانه اداره شهر بدانند،‌ به طور طبیعی برای اداره کار خودشان به محل کار خودشان مراجعه خواهند کرد و صندوق رأی را محمل کار خودشان محسوب می کنند.

وی مشارکت آفرینی ائمه جمعه درباره را امری دو طرفه دانست و گفت: امام جمعه هم می تواند مسئول دولتی را وادار به این کار کند و هم از طرف دیگر در بین مردم انگیزه ایجاد کند تا مشارکت کنند. گاهی مشارکت کردن، انگیزه اجتماعی می خواهد و ما چقدر خوب است که از دین برای مشارکت اجتماعی استفاده کنیم. این امر استفاده ابزاری نیست بلکه حقیقت دین ما را به این مشارکت دعوت می کند. وقتی ما انگیزه ایجاد کنیم، آنها را راهنمایی کنیم و شرطی سازی کنیم و مردم را با نخبگان شهر متصل کنیم، کار پیش می رود. ائمه جمعه جلساتی را می توانند در این راستا شکل دهند و آنان را به هم مرتبط کنند. اگر ائمه جمعه این مشارکت عمومی را دنبال کنند، به حق، انجام وظیفه کرده اند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین