عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۷۳۶
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶
در همایش معنوی نشان ارادت عنوان شد؛
همایش «نشان ارادت» با حضور جمعی از فرهیختگان و هنرمندان برگزار شد و در میان برنامه‌های مختلف و کمک‌های میلیاردی به ساخت صحن عقیله بنی‌هاشم، مصطفی راغب خواننده شناخته شده با کاشی‌های صحن شریف امام حسین(ع) راهی سفر به کربلای معلی می‌شود.

عقیق: «نشان ارادت» جزو محصولاتی است که برای نخستین بار چهره‌های مختلف فرهنگی، هنری و ورزشی را مقابل دوربین نشاند تا احساس آن‌ها درباره امام حسین(ع) و واقعه عاشورا را جویا شود. «نشان ارادت» هدفی مهم دیگری را هم دنبال می‌کرد و آن اصلاح باورهای ناصواب درباره فعالیت ستاد عتبات در عراق و سوریه است. در یک دوره موجی ایجاد شده بود که می گفت فعالیت های این ستاد مصداق بیرون بردن سرمایه ها از داخل کشور است!

سازندگان «نشان ارادت» اما در پی توضیح برآمدند و در گام نخست اثبات کردند کاری که توسط ستاد انجام می‌شود، نه تنها معنوی است که منجر به ارزآوری هم می شود. به این معنا که چنین فعالیت هایی زمینه کار هنرمندان و دیگر نیروی انسانی ایرانی در خارج از کشور را فراهم کرده است.

فصل جدید «نشان ارادت» در ایام اربعین روی آنتن شبکه دو سیما رفت، علاوه بر این که اهداف اولیه را پی می‌گیرد، گام هایی بلند دیگری هم برداشت. مثلاً ماجرای هتک حرمت به قرآن کریم، بخش ثابت برنامه بود و میهمان‌ها روایت خود را در این باره بیان می‌کردند که چون غالباً متقن بود، مورد توجه قرار گرفت.

در «نشان ارادت» نشانه‌ها کارکردی معنایی دارند؛ چه وقتی پرچم بارگاه امام حسین (ع) به دست میهمان داده می‌شود؛ چه زمانی که نوبت به اهدای انگشتر سنگ مزار سیدالشهدا (ع) و آب سرداب حضرت عباس (ع) می‌رسد. همه این لحظات توأم با غلیان احساس میهمان است و به همین نسبت دل مخاطب هم به پرواز در می‌آید. بوم منقش به درختی که میوه‌هایش اثر انگشت عاشقانه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است، دیگر عنصر خاص برنامه و نشان ارادت میهمان‌های مطرح و میهمان‌های مردمی به این امام بزرگوار است.

در سری جدید یک اتفاق مهم دیگر هم رخ داد و آن راه‌اندازی پویش کاشی بود که میهمانان نام و دلنوشته خود را روی یک کاشی می‌نوشتند. این کاشی‌ها قرار است در صحن و شبستان بارگاه حضرت زینب (سلام الله عیلها) نصب شود. مخاطبان هم سهم دارند و نام‌شان روی کاشی‌ها نوشته می‌شود. ایده هایی از این دست، فصل جدید «نشان ارادت» را متمایز از دوره‌های قبل کرده و از آن برنامه‌ای معنوی و تبیینی ساخت.

سیدحسین متولیان این بار نیز اجرای برنامه را برعهده داشت که البته به سنت فصل‌های قبل جلوی دوربین نیامد و فقط صدایش شنیده شد. او علاوه بر پرسش‌های دلی، سؤالات عمیق هم از میهمان‌ها می‌پرسید.

حالا این اتفاق در همایش معنوی تحت عنوان «نشان ارادت» با حضور حمعی از فرهیختگان و هنرمندان برگزار شد.

این همایش پیش از این به عنوان «پویش کاشی» در خصوص آن اطلاع‌رسانی شده بود و مربوط به برنامه «نشان ارادت» است که در محرم و صفر سال جاری با حضور چهره‌های مطرح پخش شد و این میهمانان پشت کاشی‌هایی که قرار است در صحن و شبستان بارگاه حضرت زینب(س) نصب شود، نام خود و چند نفر دیگر با یک دلنوشته را ثبت کردند. 

همچنین چندین هزار پیامک اسامی خود و خانواده‌شان پشت کاشی‌ها حک شود. اقدامی که توسط خطاطان به نام انجام شده و در همایش پیش‌رو از آنها رونمایی می‌شود. 

در این همایش چهره‌هایی همچون فرهاد قائمیان، هوشنگ توکلی، سیدعلی صالحی، حسین رفیعی، اقبال واحدی، محیا اسناوندی و جمعی از مدیران تلویزیون و فرهیختگان به وزارت کشور و همایش نشان ارادت آمده بودند.

حشمت‌الله قنبری از کارشناسان مذهبی پشت تریبون حاضر شد و درباره شخصیت حاج قاسم سلیمانی گفت: 4 سال از شهادت فرمانده ارشد جبهه مقاومت اسلامی گذشت. یعنی آن سحرگاهی که فرمانده مقاومت آسمانی شد با شهادت خود
مهمترین بخش زندگی خودش را رقم زد؛ به این معنا که زنده بود یک فرمانده رشید و به تعبیر خودش یک سرباز خارج از همه تعارفات بود. اما شهادت او انتقام سخت خدا از نظام سلطه و استکبار عالم بود. آنها در ترور و حذف سردار سلیمانی دچار یک اشتباه محاسباتی شدند.

وی افزود: انتقام سخت خدا این بود وقتی قوه عاقله نظام استکباری آمدند و همه امکانات را به کار بستند و حاج قاسم را شهید کنند ارتشی را که به عنوان قدرتمندترین ارتش تاریخ معاصر معرفی می‌کردند تا ابد تحقیر می‌شود. چرا که ارتش ایالات متحده آمریکا یک ارتش تروریستی است. چون برای یک ارتش جبهه اسلامی دست به یک اقدام نانجیبانه غافلگیرانه بزنند؛ کشوری که خودش را مبنای حقوق بشر می‌دانستند.

قنبری خاطرنشان کرد: کار سردار سلیمانی در واقعیت تمام شده بود؛ چون بسیاری را پرورش داده بود و یک لشکر منسجم از خودش به یادگار گذاشت و او می‌دانست دیگر دنیا به شهید سلیمانی نیاز دارد و نه سردار سلیمانی. ظهور او تبلور همه شهدای اسلام بوده و هست. او سردار رشید و رزمنده‌ای بزرگ بود و پیش‌رو و نترس بود.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: حاج قاسم در بحران‌های سخت برادر مردم بود؛ اما آنچه امروز به عنوان قاسم سلیمانی دیده می‌شود بالاتر از این تعاریف است قاسم مقصد و مکتب است. قاسم سلیمانی کلیدواژه و رمز ورود به همه خوبی‌هاست. بعد از شهادت سردار همه معادلات جا به جا می‌شدند. هرچه او را تحریف می‌کنند او بزرگتر می‌شود.

قنبری افزود: مدفن قاسم سلیمانی امروز به یک امامزاده واجب التعظیم تبدیل شده است. اگرچه مچ دستی از او برگشت. خدای متعال در کتاب وحی از برخی بندگانش به عنوان عباد الله المخلصین یاد می‌کند. این‌ها با نوع زندگی‌شان به این ویژگی‌های متمایز رسیدند. چیزی نمی‌خواستند از این عالم و هیچ حس مالکیتی نسبت به این دنیا نداشتند. قاسم سلیمانی بنده شایسته‌ای بود و بی‌طمع بندگی می‌کرد و نه یک قدم سبقت گرفت و نه یک قدم عقب ماند. اما این طی طریق مردانگی می‌خواهد.

در ادامه مراسم، هنرمندان خوش‌نویسی روی صحنه آمدند و کاشی‌هایی که قرار است در صحن عقیله بنی‌هاشم حرم امام حسین(ع) نصب شوند نام شهدای حمله تروریستی کرمان را خطاطی کردند.

همچنین مجید نامجو قائم‌مقام ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات در این مراسم به این نکته اشاره کرد: ما از خیرین و هنرمندان به ویژه تشکر می‌کنم در این مراسم حضور پیدا کردند. شروع جلسه از سردار قاسم سلیمانی یادگار مهمی به نام ستاد بازسازی عتبات عالیات را به یادگار گذاشتند و از شهدای حمله تروریستی کرمان یادی کنیم. ددمنشی این تروریست‌ها و داعشی‌ها به جایی رسیده که این‌طور به زنان و کودکان بی‌رحمانه چنین حملات انفجاری انجام می‌دهند. این جنایت بی‌رحمانه را محکوم می‌کنیم.

وی افزود: یک زمانی سردار سلیمانی به ما گفتند یک برنامه 20 ساله برای ستاد بازسازی عتبات عالیات با استفاده از حمایت‌های مردمی درنظر بگیرید. در تاریخ هم نگاهی بیندازیم ایرانی‌ها در بازسازی عتبات عالیات پیش قدم بوده و امروز هم ستاد بازسازی عتبات عالیات با کمک و حمایت مردم، همچنان پیشگام است.

سپس نوبت به حضور هنرمندان رسید و هوشنگ توکلی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون و محمد گلریز خواننده روی صحنه آمدند. این دو هنرمند پس از ابراز ارادت به ائمه اطهار صحنه را ترک کردند و خبری به دو مجری برنامه رسید که کاپیتان کرمی با مبلغ 5 میلیارد متقاضی خرید کاشی‌هایی که قرار است در صحن عقیله بنی‌هاشم نصب شود.

البته گلریز روی صحنه به صورت زنده چند بیتی را در وصف اهل‌بیت اجرا کرد.

فرهاد قائمیان، سیدعلی سیدصالحی، هادی مقدم‌دوست، مجید شهریاری، راحله امینیان و فضه سادات حسینی روی جایگاه آمدند؛ قائمیان این روزها سریال «ترور» را روی آنتن دارد، گفت: همیشه گفتم جانم را فدای امام حسین(ع) می‌کنم.

سیدعلی سیدصالحی بازیگر سینما و تلویزیون به ارادت از دیربازش نسبت به خاندان اهل‌بیت اشاره کرد و گفت: بزرگترین ثروتم این است که من ساداتم و اولین نقش‌آفرینی دوران هنری‌ام به نقش عبدالله بن حسن در تعزیه برمی‌گردد.

حسین رفیعی به نوکری امام حسین(ع) افتخار می‌کند و چیزی نیست که نصیب هرکسی شود. در ادامه هادی مقدم‌دوست کارگردان سینما و تلویزیون بر روی این نکته تأکید کرد که هر هنرمندی می‌تواند شعبه‌ای از دعوت دیگران نسبت به ترویج امام حسین(ع) و خاندان اهل‌بیت عصمت و طهارت باشد.

مجید شهریاری که امسال در برنامه «نشان ارادت» گلایه‌مندی‌اش را اعلام کرد که هنوز این افتخار نصیبم نشده به کربلای معلی بروم و در ایام اربعین زیارت کربلای او اتفاق افتاد؛ در پشت تریبون حاضر شد و گفت: معرفت از روزی سراغِ آدمی می‌آید که در قنداقِ نوزادی است و ما افتخار می‌کنیم از آن روز نام حسین(ع) به گوش‌هایمان عادت کرد و شیرمان را مادران‌مان با معرفت حسینی به ما دادند. از کودکی مداحی می‌کنم و هنوز هم به ستایشگری اهل‌بیت می‌پردازم و افتخارم همین است.

بهنام محمدی والیبالیست شناخته شده به روایتی از بیماری مادر و شفایی که از آستان مقدس امام حسین(ع) گرفتند اشاره کرد. سپس نوبت به راحله امینیان و فضه سادات حسینی رسید که از مجریان و گویندگان خبر شناخته شده‌اند. آنها هم به حضور در جمع امام حسینی‌ها افتخار کردند.

سیدحسین متولیان که مجری «نشان ارادت» است پرده از رمز و راز نوشتن کاشی‌هایی برداشت که نام «کاشی‌های خوشبخت» را به خود گرفته‌اند و قرار است در صحن عقیله بنی‌هاشم نصب شوند. او گفت: یک روزی در صحرای محشر همه را به اسم خودشان صدا می‌کنند ما به این ایده رسیدیم که با این کاشی‌ها بگذارید نامی از ما در آن صحرای محشر ببرند که ما حسینی هستیم و امام حسین(ع) دستگیرِ ما باشد.

مصطفی راغب خواننده شناخته شده‌ای که به وزارت کشور و برنامه «نشان ارادت» آمده بود در پشت تریبون حاضر شد. او گفت: ما از زمانی که چشم باز کرده‌ایم عاشق اهل‌بیت هستیم. پدرم جزو قاریان و مداحان بوده و هر سال 10 روز محرم صدایم وقف محرم است و در هیئت‌های یزد مشغول مداحی‌ام.

وی با اشاره به اینکه من افتخار می‌کنم عقیده و باورم را فریاد می‌زنم، گفت: هیچ‌وقت از اینکه به من برچسبی بزنند تظاهر می‌کنم نترسیده‌ام و نمی‌ترسم. عقیده و باورم برایم ارزشمند است و ابایی ندارم فریادش بزنم. این احترامی که به ما می‌گذارند بخشی برای هنر است و بُعد اصلی‌اش به خاطر روح معنوی ما است. اگر این روح را از ما بگیرند چیزی نداریم. فکر می‌کنم برای دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها باید کاری کنیم. ان‌شاءالله تا نفس داریم امام حسینی بمانیم.

پس از این، ابیاتی را به صورت زنده روی صحنه اجرا کرد.

محیا اسناوندی مجری تلویزیون با حضور در روی صحنه این خبر را اعلام کرد که قرار است مصطفی راغب همراه با این کاشی‌های خوشبخت به کربلا سفر کند.

در حسن ختام برنامه، اقبال واحدی، مسلم آقاجانزاده و چند خیّر دیگر روی صحنه حاضر شدند و با ورود پرچم ضریح حضرت سیدالشهداء به همایش، برنامه به پایان رسید.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین