عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۷۱۸
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳
در حالی که ثبت‌نام سفر عتبات در دور جدید بدون تغییر قیمت آغاز شده بود، هم‌اکنون هزینه سفر هوایی و زمینی عتبات در برخی استان‌ها افزایش یافته است.

عقیق: «برای سفر به کربلا با همسر و ۲ فرزندم باید حدود ۸۰ میلیون بدهم، مگر حقوق من چقدر است؟»، «چرا رفتن به زیارت گران است، اما به کشورهای دیگر ارزان؟ مگر قرار نبود از سفرهای زیارتی حمایت شود؟» این‌ها بخشی از دردل‌های زائرانی است که در این دوره قصد تشرف به عتبات را دارند.

ثبت‌نام عتبات در این دوره بدون تغییر قیمت آغاز شده بود، اما از امروز ۱۷ دی هزینه کاروان‌های زیارتی افزایش یافته، تا جایی که قیمت این سفر معنوی در برخی از شهرها همچون مشهد مقدس به صورت هوایی به حدود ۲۰ میلیون تومان رسیده است. یکی از متقاضیان تشرف به عتبات می‌گوید که «سفر زمینی هم حدود ۹ میلیون تومان است.» این در حالی است که سال ۱۴۰۰ هزینه سفر هوایی عتبات ۸ میلیون تومان بود.

دولت سیزدهم برای ثبات در هزینه سفرهای زیارتی و حمایت از زیارت ارزان و آسان، ارز با نرخ ثابت اختصاص داد؛ به طوری که با نوسان نرخ ارز هزینه اعزام‌ها از ابتدای سال ثابت بود. با این وجود، قیمت سفر عتبات آذرماه نیز حدود ۱۵ درصد افزایش داشت.

شرکت‌های مجری سفرهای زیارتی به عتبات اکنون دینار به نرخ حدود ۲۲ هزار تومان برای اجرای این سفرها دریافت می‌کنند و تغییری در ماه‌های اخیر در این زمینه ایجاد نشده است. با توجه به افزایش دوباره هزینه سفرهای زیارتی به عتبات، یکی از مدیران کاروان‌های خارج از چارچوب سازمان حج و زیارت محمد حیدری «هزینه سفر هوایی عتبات همچون کاروان‌های رسمی را ۱۳ میلیون تومان» اعلام می‌کند؛ یعنی بیش از هفت میلون تومان ارزان‌تر!


هزینه سفر عتبات از تهران و مشهد

سفرهای زیارتی به عتبات با کاروان‌های غیرمجاز در ماه‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است؛ تاجایی که به گفته مسوولان مرزی «اعزام‌های خارج از چارچوب سازمان حج و زیارت ۳ برابر اعزام‌های رسمی است.» علاوه بر این، در شهر مشهد برخی از کاروان‌های غیرمجاز هزینه سفر زمینی به عتبات را ۸ میلیون تومان اعلام کرده‌اند، آن هم برای ۱۰ روز!

مسؤولان سازمان حج و زیارت می‌گویند که «خدمات کاروان‌های زیر نظر این سازمان با کاروان‌های غیرمجاز متفاوت است. هم در زمینه اسکان و هم تغذیه؛ به طوری که حتی ما برای تهیه گوشت غذا هم حساسیت خاصی داریم و سعی می‌کنیم بهترین کیفیت را تهیه کنیم.» با این وجود، یکی از فعالان حوزه زیارتی که خواست نامش فاش نشود، می‌گوید که «سازمان حج با همه امکانات در ایران و عراق چطور نمی‌تواند سفر زیارتی به عتبات را ارزان کند، در حالی که کاروان‌های غیرمجاز بدون داشتن حتی یک دفتر و دریافت ارز دولتی، با خدمات مشابه هزینه سفر را بیش از ۳۰ درصد پایین تر می‌گیرند».

ساماندهی کاروان‌های غیرمجاز و استفاده از تجربیات آنها، کاهش تعداد عوامل و نیروهای مستقر در عراق که حق مأموریت آنها ارزی است، می‌تواند در کاهش هزینه سفر اثرگذار باشد، تا جایی که یکی از پیشکسوتان زیارت عتبات می‌گوید که «سازمان حج و زیارت باید به جای قیمت‌گذاری دستوری، رقابتی بین دفاتر زیارتی برای کاهش هزینه‌ها ایجاد کند.»

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین