عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۴۸۵
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۴
شیخ حسین انصاریان:
حجت‌الاسلام انصاریان گفت: دوست کاسبی داشتم که برای او منبر می‌رفتم. چند وقت پیش شاگردش پیش من آمد و گفت صاحب کار من در روز‌های آخر عمر خود حدود ۵۰۰ چک برگشتی به من داد و گفت صاحبان این چک‌ها احتمالا پول نداشته‌اند تا آن را پاس کنند. تمام این چک‌ها را آتش بزن.

عقیق: حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان مفسر قرآن کریم و استاد حوزه علمیه، در شب هشتم مراسم عزاداری دهه سوم جمادی‌الاول در حسینیه همدانی‌ها با بیان اینکه هیچ چیزی در این عالم برای پروردگار با ارزش‌تر از انسان مومن نیست، اظهار داشت: خداوند فقط از باب محبت به انسان و اینکه هیچ مسئله منفی‌ای را برای انسان نمی‌پسندد، واجبات را برای انسان تعیین کرده‌است. هر دعوتی که خداوند از انسان کرده سودمند است و با اجابت این فرامین، خیر دنیا و آخرت نصیب بندگان می‌شود.

پاداش چشم‌پوشی از ناموس مردم چیست؟

وی ادامه داد: در قرآن آمده افرادی که مؤمن هستند و ایمان به خدا از اعضا و جوارح آنها طلوع پیدا می‌کند، از تمام موجودات عالم هستی برتر هستند اما نکته مهم این است که این ایمان باید به صورت عملی ظهور و بروز پیدا کند. رسول خدا(ص) می‌فرمایند هرکس چشم از ناموس مردم و حرام الهی بپوشاند، جلال و جمال پروردگار در وجود او خود را نشان می‌دهد و انسان با این عمل به معشوق ازلی و ابدی پیوند می‌خورد.

انصاریان افزود: خدا می‌فرماید اگر تمام کره زمین را از طلا پر کنند و به بنده مومن من بگویند که این اموال حرام است، بنده مومن آن را نمی‌خواهد چون حرص و طمع ندارد؛ این بنده‌ با ایمان به خاطر ارتباطی که با پروردگار دارد، زمین پر از طلا را بدون خالق هستی هیچ می داند اما افرادی که از این اعتقاد تهی هستند همواره به دنبال تقلب در کار خود برای کسب اندکی مال بیشتر هستند.

امیرالمومنین(ع) هیچ‌گاه نفرموده‌اند به دنبال دنیا نروید

این مفسر قرآن کریم با اشاره به حکایتی از برخورد امیرالمومنین(ع) با دنیا تصریح کرد: امام علی(ع) در نهج البلاغه می‌فرمایند روزی دنیا به صورت زیباترین دختر خود را به من نشان داد و من به او گفتم تو را سه طلاقه کردم که غیرقابل رجوع است. اگرچه لازم به ذکر است که امیرالمومنین(ع) هیچ‌گاه نفرموده‌اند به دنبال دنیا نروید همانگونه که قرآن مجید هم تجارت و داد و ستد را قبول دارد اما این تجارت نباید انسان را از خدا باز دارد.

انصاریان افزود: وقتی باغ‌های خرمای امیرالمومنین(ع) به ثمر می‌نشست در حالی که هنوز خود خرمایی نخورده بودند به قنبر می‌فرموند قلم و کاغذ بیاور و سپس تمام آن باغ را وقف مشکل‌داران شیعه می‌کرد؛ تولیت آن باغ را بر عهده امام حسن(ع) و امام حسین(ع) قرار می‌داد و تاکید داشت که آنان حق استفاده شخصی از آن باغ را ندارند مگر اینکه خود نیز محتاج شوند، در این صورت به میزان رفع نیاز زندگی می‌توانند از آن استفاده کنند.

ماجرای سوزاندن  500 چک برگشتی

این استاد حوزه علمیه با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) در اصول کافی، اظهار داشت: رسول خدا(ص) می‌فرمایند مومن کسی است که همه مردم به خیر او امیدوار و از شر او در امان هستند و همانگونه که بیان شد، خداوند چنین انسان مومنی را بهترین جنبنده عالم می‌داند.

وی افزود: در همین خیابان خاوران تهران، من دوست کاسبی داشتم که برای او در دهه آخر صفر منبر می‌رفتم و سالها پیش از دنیا رفت. چند وقت پیش شاگرد آن آدم بعد از منبر پیش من آمد و گفت که صاحب کار من در روزهای آخر عمر خود حدود ۵۰۰ چک برگشتی به من داد و گفت صاحبان این چک‌ها احتمالا پول نداشته‌اند تا آن را پاس کنند، تمام این چک‌ها را به حیاط خانه ببر و آتش بزن تا من دود شدن آنها را ببینم و خیال من راحت شود که به بندگان خدا فشار نیاورده‌ام.

صوت کامل این سخنرانی را بشنوید:

تعداد بازدید : 25

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین